پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 فروردين 1397 - 11:06

ولایتمداری درس بزرگ مکتب حضرت زینب (س)

پانزدهم رجب سالروز وفات حضرت زینب (س) است، بزرگ بانویی که پیام رسانی حماسه عاشورا را بر عهده داشت و با وجود مصیبت هایی که در روز عاشورا بر ایشان وارد شد توانست با سخنرانی های افشاگرانه یزیدیان زمان را رسوا سازد و با صبوری و استقامت درس ولایت مداری را به همگان بیاموزد.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 441

به گزارش رهنما به نقل از ایرنا، تاریخ بشریت مملو از رخدادهای فراوانی است و در آن افراد بسیاری از خودگذشتگی و فداکاری کرده اند که با گذشت زمان از یادها فاصله گرفته اما نهضت عاشورا و شخصیت های حاضر در این رخداد بزرگ با مرور زمان نه تنها فراموش نشده بلکه در حافظه شیعیان ماندگار و مانا شده اند.

نهضت جاودانه کربلا از مهمترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می رود که حق را از باطل جدا کرد و تاثیر ژرفی بر بیداری مسلمانان گذاشت و تبلیغات منفی چندین ساله امویان را نقش بر آب ساخت. 

بدون شک، عقیله بنی هاشم، زینب کبری(س) از جمله شخصیت های تأثیرگذار در این نهضت بزرگ محسوب می شود که در ماندگاری و جاودانی آن نقشی بی بدیل ایفا کرد. بانویی که از بزرگوارن تاریخ اسلام به شمار می رود و در دامان پُرمهر فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) پرورش یافت و درس زندگی آموخت. درباره زندگی درخشان ایشان تاکنون ده ها کتاب و مقاله نوشته شده اسات و تاریخ نگاران شیعه و اهل سنت هر کدام از دیدگاه خویش به زندگی سیاسی- اجتماعی این بانوی بزرگ نگریسته و آن را تحلیل و تجلیل کرده اند. 

حضرت زینب(س) در رخداد کربلا نقشی سازنده و اساسی ایفا کرد، تاریخ این واقعه سرشار از فداکاری ها و جانفشانی های این بانوی بزرگوار است. ایشان پرستار سربازان در صحرای کربلا و افشاگر ستمگری ‏های حاکمان اموی در سخنرانی شجاعانه خویش در برابر یزیدیان بود و به راستی رمز ماندگاری حماسه کربلا و بیداری مردم شد. سرانجام این بانوی فداکار و سخت کوش حضرت زینب(س) در 15 رجب 63 هجری دیده از جهان فرو بست و پیکر مطهر آن بانوی بزرگوار را در دمشق به خاک سپردند که اینک آرامگاه ایشان، زیارتگاه ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. 

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) و کارشناس امور دینی پیام رسانی حضرت زینب(س) را در واقعه عاشورا بسیار موثر دانست و گفت: در ماندگاری واقعه کربلا دلایل مختلفی تاثیر داشت، امام حسین(ع) برای احیای سنت پیامبر(ص) و احکام الهی قیام کرد و درس ولایت پذیری را به همگان آموخت. در ادامه گفت وگوی پژوهشگری گروه اطلاع رسانی ایرنا را با این کارشناس امور دینی از نظر می گذرانیم. 

** ولایتمداری درس بزرگ عاشورا
درس ولایت پذیری مهمترین شاخصه نهضت عاشورا بود. پیام رسانی حماسه عاشورا به وسیله حضرت زینب(س) سبب ماندگاری قیام کربلا شد زیرا اگر این مساله به خوبی انجام نمی شد، هیچگاه این نهضت پایدار نمی ماند. صبر و استقامت آن بانوی بزرگوار باعث شد تا در برابر آن مصیبت بزرگ با صبوری روبرو شود تا نام وی در همیشه تاریخ مانا بماند. حضرت زینب (س) همواره در برابر مسایل پیش آمده منطقی و عقلانی رفتار می کرد؛ ایشان با تدبیر بسیار قوی در مقطعی که عزیزان خود را از دست داد، با صبر بالا و علمی که داشت، به بهترین شکل ممکن پیام رسانی کرد و درس ولایت پذیری را به همگان آموخت. 

** سیره و روش حضرت زینب(ع)؛ بهترین الگو برای همگان 
حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) به عنوان بهترین الگوها معرفی شده اند و تمام زوایای زندگی آنها برای افراد درس است، حضرت زینب(س) در مقطعی از زندگی خویش که در کربلا حضور داشت ویژگی های شخصیتی متفاوتی از خود بروز داد. ساده زیستی و بی توجهی به امور دینوی از مهمترین اصولی بود که عقیله بنی هاشم بدان همواره توجه داشت، حضرت زینب(ع) امام حسین(ع) را نه تنها به عنوان برادر بزرگتر بلکه به عنوان ولی خود می شناخت و همانند بقیه خود را مطیع امر خداوند می دانست. حضرت زینب(س) با خطبه های آتشینی که انجام داد، سبب رسوایی بنی امیه شد، از این جهت که باید راه و جایگاه امام حسین (ع) در تاریخ اسلام حفظ می شد. بزرگترین درسی که مسلمانان می توانند از این بانو بگیرند؛ صبر، ایمان و ولایت پذیری است. 

حضرت زینب(س) برای دفاع از حق، ترویج دین و شناساندن دشمنانی که خلافت را تصاحب کرده بودند، فعالیت های بسیاری انجام داد. ایشان همواره در برابر ظالم زمان خود ایستادگی و از مساله حق و حقوق مظلوم دفاع کرد. بنابراین مسلمانان باید در تمامی امور از ائمه (ع) الگو برداری کنند؛ همان طوری که در شرایط فعلی با حضور بسیاری از زنان مسایل و مشکلات جامعه حل شده است.

** حضرت زینب(س)؛ الگوی حجاب و عفاف 
یکی از درس های عاشورا، درس عفت و پاکدامنی است. تأسی به الگوی حجاب حضرت زینب(س) از طرف زنان و دختران امروز یک ضرورت غیر قابل انکار است. با توجه به هجوم فرهنگی و اعتقادی که از طرف کشورهای استکباری به اسلامی می شود زنان مسلمان باید بدانند که در حفظ ارزش های به جای مانده از ائمه اطهار(ع) و به ویژه حضرت زینب(س) کوشش کنند. الگو گیری از عفت، حیا و حجاب این بانوی بزرگوار تنها راهکار حفظ کیان خانواده و تربیت نسل پاکدامن است. با نگاهی به تاریخ اسلام دیده می شود که زنان مومنه متدین و پاکدامنی که با رعایت حجاب و پوشش اسلامی در کنار مردان مسلمان در صحنه های سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی، حضور داشته و فعالیت کرده در شرایط فعلی زنان مسلمان در جاهای مختلف با رعایت حجاب و پوشش اسلامی در کنار سایر اقشار جامعه، در پست ها و مناصب گوناگون، مشغول تلاش و فعالیت هستند و رعایت حجاب را نه تنها مانع فعالیت های اجتماعی خود نمی بینند بلکه آن را به عنوان سدی محکم و نفوذناپذیری می دانند که عفاف خویش را در برابر ناملایمات حفظ می کنند.

** سلامت نسل آینده جامعه با حفظ پوشش اسلامی
رعایت حجاب اسلامی نقش پایه ای در حفظ نسل آینده و تامین سلامت آنها دارد. زنان به عنوان اصلی ترین نهاد در خانواده و جامعه می توانند سعادت افراد را در آینده تضمین کنند زیرا بانوان آموزگاران اصلی و نقشی بزرگ در رشد و کمال افراد دارند. زنان با داشتن حجاب کامل و صحیح می توانند از بروز آسیب های اجتماعی در سطح جامعه جلوگیری کنند. بی اهمیت جلوه دادن حجاب در سطح جامعه یکی از مهمترین روش های دشمن برای آسیب به بدنه نظام اسلامی است. حجاب هیچ گاه مانع از حضور زنان در صحنه های اجتماعی و سیاسی نخواهد شد بلکه آنان می توانند در این زمینه آزادانه فعالیت کنند و حجاب خویش را برازنده بانوی اسلامی بدانند. 

منبع: ایرنا

ارسال نظرات