جمعه ؛ 30 شهريور 1403
11 شهريور 1398 - 15:56

امربه‌معروف و نهی از منکر راهبرد جامعه حسینی

احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر، نیاز امروز جوامع بشری به‌ویژه جامعه اسلامی ما به شمار می‌رود. هر زمان که این اصل به فرهنگ عمومی تبدیل شود، یک عنصر اثربخش خواهد بود.
نویسنده :
علی اصغر کله سر
کد خبر : 3775

پایگاه رهنما:

احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر، نیاز امروز جوامع بشری به‌ویژه جامعه اسلامی ما به شمار می‌رود. هر زمان که این اصل به فرهنگ عمومی تبدیل شود، یک عنصر اثربخش خواهد بود. اگر نگاه راهبردی به قیام امام حسین (ع) داشته باشیم می‌توان آرمان‌ها و اصول قیام سیدالشهدا (ع) را در جامعه فراهم کرد؛ اما اگر این نگاه راهبردی وجود نداشته باشد به آرمان‌های دست‌نیافتنی تبدیل خواهد شد. زیربنای حکومت اسلامی امربه‌معروف و نهی از منکر است و این مکانیسم راه و روشی از سوی خداوند بوده که در قرآن و سیره ائمه و انبیا آورده شده است. خداوند در آیه ۱۱۰ از سوره مبارکه آل‌عمران عنوان کرده است که «شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شده‌اید به کار پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند بازمی‌دارید و به خدا ایمان‌دارید»؛ بر همین اساس امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان ضامن حیات جامعه دینی، باید، چون خون در پیکره دین و جامعه اسلامی جریان داشته باشد. از نگاه قرآن کریم امربه‌معروف و نهی از منکر موجب کاهش فرصت‌هایی که انسان را در معرض ارتکاب جرم قرار می‌دهد، می‌شود که این امر، امروزه به‌عنوان پیشگیری وضعی شناخته می‌شود. حضرت امام خمینی (ره) درباره اهمیت این فریضه فرمودند: «.. این دو (امربه‌معروف و نهی از منکر) از بالاترین و گران‌قدرترین فرایض اسلامی است و توسط این‌هاست که فرایض دیگر برپا داشته می‌شود و دین مبین نظم می‌یابد و زندگی در دنیای اسلام رونق می‌گیرد. وجوب این دو فریضه از ضرورت‌های دین است...»

امربه‌معروف و نهی از منکر از اهداف مهم ائمه (ع) و خصوصاً قیام امام حسین (ع) است تا جایی که آن حضرت در بیان هدف خود از نهضت الهی و عظیم عاشورا، از امربه‌معروف و نهی از منکر یاد می‌کند. احیای سنت امربه‌معروف و نهی از منکر، خدامحوری و خداجویی، مبارزه در راه تحقق عدالت، آمیختن کار فرهنگی با ایثار و ازخودگذشتگی، مبارزه با استبداد و خودرأیی، احیای حکومت اسلامی و افشای باطل از اهداف و فلسفه قیام حسین بن علی (ع) است. امام حسین (ع) قیام کرد تا به انسان‌ها زیر بار ظلم و ستم بیاموزد که چگونه می‌توانند به حقـوق خـود نائل آیند و حریت و آزادی ازدست‌رفته خویش را دوباره به دست آورند. به‌راستی امام حسین (ع) را باید قهرمان این میدان دانست. آن حضرت علاوه بر امربه‌معروف قلبى و زبانى، عمل به آن را نیز به منتهاى اوج خود رساند و بالاترین مرحله عملى آن را انجام داد و با شجاعتى وصف‌ناپذیر به همگان اعلام کرد: «أَیُّهَا النّاسُ! فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصِبرُ عَلى حَدِّ السَّیْفِ، وَ طَعْنِ الاَسِنَّةِ، فَلْیَقُمْ مَعَنا وَ إِلاَّ فَلْیَنْصَرِفْ عَنَّا» (اى مردم! هر کس از شما در برابر تیزى شمشیر و زخم نیزه‌ها شکیبا است، با ما بماند و الا از ما جدا شود). نهی از منکر یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی است که از واقعه عاشورا برای پیروان اهل‌بیت (ع) به‌جامانده است بنابراین در این راستا همه آحاد جامعه نسبت به این فریضه مهم مسئول هستند و باید آن را به‌درستی در جامعه جاری و ساری کنند.

 

ارسال نظرات