دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 اسفند 1396 - 13:26

اصول همکاری زن و شوهر در خانواده از دیدگاه رهبر معظم انقلاب چیست؟

در کنار بحث‌ و رهنمودهای مختلف سیاسی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب، توجه به ازدواج و تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه ایشان اهمیت بسیاری دارد. به عبارتی، ایشان به مسئله ازدواج، تشکیل خانواده، حقوق متقابل زن و شوهر، کیفیت همکاری در خانواده و... به خوبی اشاره کرده‌اند.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 373

پایگاه رهنما:

در کنار بحث‌ و رهنمودهای مختلف سیاسی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب، توجه به ازدواج و تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه ایشان اهمیت بسیاری دارد. به عبارتی، ایشان به مسئله ازدواج، تشکیل خانواده، حقوق متقابل زن و شوهر، کیفیت همکاری در خانواده و... به خوبی اشاره کرده‌اند. در نوشتار حاضر تلاش می‌شود تا از دیدگاه ایشان، مهم‌ترین اصول همکاری مشترک زن و شوهر در خانواده بازخوانی شود. این اصول عبارتند از:

1ـ مبنا بودن همکاری: اولین اصل در زمینه‌ همکاری، اهمیت و جایگاه بالای آن است؛ به این معنا که از دیدگاه ایشان، همواره اصل بر همکاری، مساعدت، درک متقابل و پرهیز از حواشی است.

2ـ مسئولیت مشترک: از دیدگاه معظم‌له، زن و شوهر در قبال سرنوشت خانواده مسئولیت مشترک دارند و از این‌رو، برای اداره بهینه خانواده و سعادت آن باید با هم همکاری داشته باشند: «دختر و پسر باید سعی کنند این پیوند را پاسداری کنند. وظیفه‌ آنها هم نیست که بگوییم هر کاری یکی کرد، دیگری تحمل کند. نه، باید هر دو به هم کمک کنند تا این کار صورت گیرد. نمی‌شود بگوییم شوهر سهم بیشتری دارد یا زن سهم بیشتری دارد، نه، هر دو در حفظ این بنیان و در حفظ این اجتماع دو نفره که بعدها به تدریج زیاد می‌شود، نقش دارند.»

3ـ عدم‌تخطی از نقش‌های تعریف شده: به این معنا که زن و شوهر در عین توجه به همکاری، باید مراقب باشند که از نقش‌ها و کارهایی که مختص هر یک از آنها است، تخطی نکنند: «گاهی اتفاق می‌افتد مرد در خانه نقش زن را پیدا می‌کند. زن حاکم مطلق می‌شود و به مرد دستور می‌دهد این کار را بکن، آن کار را نکن. مرد هم دست بسته تسلیم است. خب چنین مردی دیگر نمی‌تواند تکیه‌گاه زن باشد. زن یک تکیه‌گاه خوب را دوست می‌دارد. گاهی اوقات از این طرف مرد چیزهایی را به زن تحمیل می‌کند؛ فرض کنید که تمام خرید و کار و سر و کله زدن با مراجعان با خانم است. چرا؟ چون من کار دارم، وقت ندارم. مبنا وقت نداشتن است! می‌گوید باید بروم اداره، کارها را باید خانم انجام دهد، یعنی کارهای بی‌جاذبه و سنگین برای زن. البته ممکن است چند صباحی سرگرمش کند؛ اما کار او نیست.»

4ـ درک متقابل: این نیز از لوازم و بایسته‌های همکاری در خانواده است؛ یعنی زن و شوهر باید با درک شرایط همدیگر، در جاهایی که اقتضا می‌کند، به نفع دیگری و به خاطر شریک زندگی خود، از سلیقه و خواست خود بگذرد: «این‌طور هم نیست که بگوییم همه جا خانم باید از آقا تبعیت کند؛ نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. «الرّجالُ قَوّامونَ علی النّساءِ» معنایش این نیست که زن بایستی در همه‌ امور تابع شوهر باشد. نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلّد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه‌کاره باشد و مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است. بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید.»

5ـ اصل سازگاری: این اصل که عبارت آخری یا مکمل اصل قبلی است نیز دلالت بر کنار آمدن زن و شوهر در زندگی مشترک با همدیگر؛ سخت نگرفتن و... است: «اسلام می‌گوید که دختر و پسر هر دو باید سازگار باشند، هر دو باید بسازند. باید بنا را بر این بگذارند که زندگی خانوادگی را سالم و کامل و آرام و همراه با محبّت و عشقِ متقابل اداره کنند و این را ادامه بدهند و حفظ کنند. اگر چنانچه ان‌شاء‌الله این فراهم شد که فراهم کردنش هم با تربیت‌های اسلامی مشکل نیست، این خانواده همان خانواده‌ سالمی خواهد بود که اسلام معتقد به اوست.»

فاطمه سبز پوش

ارسال نظرات