جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 تير 1398 - 18:45

آمریکا؛ بزرگ‌ترین دشمن حقوق بشر

در سال ۲۰۱۳، وزارت خارجه آمریکا گزارشی را درباره وضعیت حقوق بشر در سطح دنیا منتشر کرد و در آن گزارش اتهامات بسیاری را علیه جمهوری اسلامی وارد کرد، پس‌ازآن، رهبر معظم انقلاب در سخنان مهمی نسبت به اقدام آمریکایی‌ها واکنش نشان دادند.
نویسنده :
محمد رضا مرادی
کد خبر : 3355

پایگاه رهنما :

در سال ۲۰۱۳، وزارت خارجه آمریکا گزارشی را درباره وضعیت حقوق بشر در سطح دنیا منتشر کرد و در آن گزارش اتهامات بسیاری را علیه جمهوری اسلامی وارد کرد، پس‌ازآن، رهبر معظم انقلاب در سخنان مهمی نسبت به اقدام آمریکایی‌ها واکنش نشان دادند. در این رابطه ایشان فرمودند: «من تعجّب می‌کنم، آمریکایى‌ها خجالت نمی‌کشند اسم حقوق بشر را مى‌آورند. از صد رقم حرکت خلاف حقوق بشر آن‌ها، شاید ۹۰ رقم، ۸۰ رقم آن را مردم دنیا نمی‌دانند؛ همان ده بیست‌رقمی که می‌دانند، یک کتاب قطور سیاه است. هر کس دیگری درباره حقوق بشر حرف بزند، آمریکایی‌ها حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند؛ چون دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیا است؛ نه‌فقط دیروز، بلکه همین امروز.» پس از واکنش قاطعانه رهبر معظم انقلاب نسبت به اقدامات و اظهارات آمریکایی‌ها، پیشنهاد هفته حقوق بشر آمریکایی مطرح و شورای عالی انقلاب فرهنگی هرساله از ۶ تیرماه تا ۱۴ تیرماه را به نام هفته حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری کرده است. برای بررسی موضع و نگاه آمریکا به حقوق بشر، اقدامات این کشور را در دو سطح داخلی و خارجی باید بررسی کرد:

الف) سطح داخلی
۱- خشونت پلیس
آمریکا اکنون به اذعان وکلا و حقوق‌دانان برجسته و شناخته‌شده آمریکایی «بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر» در جهان است. در عرصه داخلی آمریکا همواره به‌عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر نسبت به برخی اقلیت‌ها و گروه‌های داخلی شناخته‌شده است. مرکز پژوهشی «Mapping Police Violence»، در گزارشی اعلام کرد فقط ۱۴ روز از سال ۲۰۱۷ نیرو‌های پلیس آمریکا کسی را به قتل نرسانده‌اند! بر اساس تحقیقات مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس»، در سال ۲۰۱۷، ۱۱۴۷ نفر از سوی پلیس آمریکا کشته‌شده‌اند که از این آمار ۹۲ درصد هدف گلوله پلیس، شوکر، خشونت‌های فیزیکی و خشونت با خودرو بوده است. همچنین نتایج تحقیق مؤسسه «نقشه خشونت پلیس» نشان می‌دهد افرادی که به‌وسیله پلیس آمریکا کشته‌شده‌اند، یا مظنون به ایجاد خشونت و نقض قوانین ترافیکی بوده‌اند و یا هیچ خطایی مرتکب نشده‌اند. آمریکا هم‌اکنون بیش از ۳۸۰ هزار تبعه خارجی را در ۳۰۰ بازداشتگاه زندانی کرده است.

۲- نقض حقوق مسلمانان
در آمریکا تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی کاملاً آشکار است و در این میان، تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد. موج تبلیغاتی علیه اسلام سبب تشدید اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی و جرائم ناشی از انزجار بر ضد مسلمانان در آمریکا شده است؛ بسیاری از اقدامات علیه مسلمانان، سازمان‌ها و ادارات اسلامی آمریکا با نام اجرای قانون، بدون اقامه اتهام متقن و محکمه‌پسند انجام می‌گیرند. در این زمینه، مسلمانان آمریکایی بار‌ها بدون دلیل، هدف بازرسی‌های ضد تروریستی اف. بی.‌ای قرارگرفته‌اند. باوجودآنکه مسلمانان تنها کمتر از یک درصد جمعیت شهروندان آمریکایی را تشکیل می‌دهند، اما ۲۵ درصد از پرونده‌های شکایت مرتبط با تبعیض شغلی از سوی مسلمانان صورت می‌پذیرد.

۳- تبعیض نژادی
مقامات آمریکایی به‌رغم تأکید ظاهری بر حقوق مدنی و سیاسی، در عمل توجهی به رفع مشکلات ناشی از تبعیض نژادی در این کشور نداشته‌اند. اقلیت‌های نژادی پرشمار و متنوعی در آمریکا زیست می‌کنند که در بین آن‌ها، سیاه‌پوستان با جمعیتی بالغ‌بر ۴۰ میلیون نفر یعنی ۱۳ درصد از کل جمعیت آمریکا، بزرگ‌ترین اقلیت قومی در این کشور محسوب می‌شوند. بااین‌حال از تبعیض و رفتار‌های نابرابر رنج می‌برند. سیاه‌پوستان اکثریت قربانیان قتل‌های با اسلحه را در آمریکا تشکیل می‌دهند.

۴- نقض حقوق زنان
سالیانه میلیون‌ها زن در آمریکا از خشونت‌های خانگی رنج می‌برند. بر اساس آخرین آمار‌های منتشرشده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا، از هر ۵ زن، حداقل یک نفر در طول زندگی خود مورد تجاوز قرارگرفته است. همچنین در این کشور ۴۳.۶ درصد از زنان، برخی از انواع خشونت جنسی را در طول زندگی تجربه کرده‌اند. خشونت‌ها علیه زنان در آمریکا در قالب تعرضات جنسی و خانگی و نیز بهره‌برداری از زنان در فیلم‌ها و تبلیغات پورنو انجام می‌شود. بر اساس داده‌های موجود می‌توان استنباط کرد که رعایت حقوق زنان در آمریکا در بسیاری مواقع امری ریاکارانه و فریبنده است. مطابق با تحقیقات انجام‌شده در مؤسسه تامسون رویترز، آمریکا در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبه‌ای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقی‌مانده است.
 
ب) سطح بین‌المللی.
اما در عرصه بین‌المللی دخالت‌های آمریکا در کشور‌های دیگر و استفاده دوگانه از عبارت حقوق بشر، آمریکا را به‌عنوان دشمن شماره یک حقوق بشر معرفی کرده است. تنها در نیمه دوم قرن بیستم آمریکا حدود ۱۰۰ کودتای نظامی و براندازی حکومت‌ها را طراحی و رهبری کرده است و ده‌ها بار به‌طور مستقیم دست به اشغال نظامی کشور‌ها زده است و یا آن‌ها را تهدید به مداخله نظامی کرده است. حمله به هواپیمای مسافربری ایران، حمله به عراق، افغانستان، لیبی، تجهیز تروریست‌ها در عراق و سوریه و حمایت از حمله نظامی به یمن و حتی مشارکت در آن، تنها چند نمونه از این اقدامات است.

ج) رفتار دوگانه آمریکا با حقوق بشر در سطح بین‌المللی
آمریکا در حالی مدعی پایبندی به اجرای حقوق بشر در سطح جهان است که آشکارا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر از سوی متحدان خود بی‌تفاوت بوده و حتی از اقدامات آن‌ها، بی‌شرمانه حمایت می‌کند. در این زمینه می‌توان به حمایت آمریکا از اقدامات ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اشاره کرد.
رژیم صهیونیستی از بدو شکل‌گیری موجودیت نامشروع خود با کمک وتوی آمریکا در اراضی اشغال‌شده فلسطین مرتکب جنایات گوناگون می‌شود، به‌طوری‌که از سال ۱۹۷۲ آمریکا در برابر بیش از ۴۰ قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی حق وتو را به‌کاربرده است. آمریکا در جهت حمایت از این رژیم و اقدامات جنایتکارانه آن در سال ۱۳۹۷ «قدس» را به‌عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخت. این اقدام آمریکا در حالی اتفاق افتاد که رژیم صهیونیستی در پاسخ به اعتراضات، صد‌ها تن از فلسطینیان را به خاک و خون کشید و این جنایت با حمایت آشکار آمریکا اتفاق افتاد. قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و نویسنده کشور عربستان در ترکیه که از منتقدان ولیعهد و پادشاه عربستان بود، نشان داد که آمریکا در برابر نقض حقوق افراد طبق منافع خود اقدام می‌کند. واکنش انفعالی و بی‌تفاوتی واشنگتن در این مورد و بی‌توجهی او به درخواست‌های مکرر داخلی و خارجی مبنی بر تجدیدنظر در روابط خود با ریاض سبب شد که این مسئله به یکی از رسوایی‌های سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. حمایت از ریاض در جنگ یمن که تاکنون کشتار هزاران شهروند بی‌گناه یمنی اعم از زنان و کودکان را به دنبال داشته را باید مثال دیگری در کارنامه ضد حقوق بشری آمریکا در سطح بین‌المللی به‌حساب آورد.

ارسال نظرات