جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 تير 1398 - 15:28
قدرتمند اما مهربان و حتی مظلوم!

گام‌به‌گام با بیانیه گام دوم انقلاب (6)

«مقتدر مظلوم» عنوانی است که رهبر انقلاب اسلامی برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مردم ایران برگزیده است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب هم به این موضوع اشاره داشته‌ و نوشته‌اند: «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است.»
کد خبر : 3277

پایگاه رهنما :


«مقتدر مظلوم» عنوانی است که رهبر انقلاب اسلامی برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مردم ایران برگزیده است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب هم به این موضوع اشاره داشته‌ و نوشته‌اند: «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است.» ایشان در دیگر سخنان خود دلیل قدرتمند بودن انقلاب اسلامی را برخورداری از پشتوانه‌ی مردمی و توانایی مقابله با توطئه‌های دشمنان برشمرده‌اند. ایشان همچنین دلیل مظلومیت انقلاب مردم ایران را حملات و توطئه‌های دشمنان علیه مردم ایران و حمایت و سکوت بسیاری از کشورهای جهان در قبال دشمنی‌های دشمنان مانند قربانی تروریسم بودن ایران عنوان کرده‌اند.
گذشت جمهوری اسلامی ایران را هم در رفتار با اسرای عراقی می‌توان دید. «مرتضی سرهنگی» نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس می‌گوید: «کاری که ما برای اسرای عراقی انجام دادیم با آنچه در خاطرات رزمنده‌های ما از زندان‌های عراق روایت شده کاملاً متفاوت است.» او همچنین می‌افزاید: «قانون ارتش برای اسرای عراقی، بسیار انسانی‌تر از کنوانسیون ژنو بود». بخش دیگری از گذشت‌های‌ جمهوری اسلامی ایران مربوط به تحرکات برخی کشورهای همسایه عربی علیه ایران است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی دنیا را ناامن نمی‌کند، منطقه را هم ناامن نمی‌کند، حتّی محیط همسایگان را هم ناامن نمی‌کند، حتّی در موارد زیادی بدرفتاری‌های برخی از همسایگان را هم با بزرگواری تحمّل می‌کند».
گذشت جمهوری اسلامی ایران، اما تنها بُعد بیرونی ندارد و شامل داخل هم می‌شود که «رأفت اسلامی» نام دارد. برخورد نظام جمهوری اسلامی با سران فتنه 88، منافقینی که از سازمان مجاهدین خلق جدا شدند و نسبت به گذشته خود توبه کردند و برخی از اعضای گروهک‌های تروریستی مانند زنی که در حادثه اخیر زاهدان و شهادت پاسداران نقش داشت، نمونه‌هایی از رأفت اسلامی هستند. رهبر انقلاب همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نوشته‌اند: «انقلاب اسلامی ملت ایران... مرتکب افراط‌ها و چپ‌رویی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیام‌ها و جنبش‌ها است، نشده است.» در مورد منظور ایشان از افراط‌ و چپ‌روی، تحلیل‌های متفاوتی ارائه شده است که برخی معتقدند یک وجه افراط، خشونت است و انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب‌هایی که در جهان رخ داده است، از کمترین خشونت برخوردار بود. امام خمینی (ره) به‌گونه‌ای برخورد کرد تا کمترین آسیب به مردم برسد. اهدای گل به ارتشی‌ها توسط انقلابیون از جمله راهکارهای امام برای کاهش خشونت در جریان مبارزات انقلاب اسلامی بود. همچنین با مقایسه انقلاب‌های روسیه، فرانسه و چین با انقلاب اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم که در انقلاب ایران خبری از خشونت‌ها و کشتارهایی که در جریان آن انقلاب‌ها به‌وقوع پیوست، نیست. در طول ده سال از انقلاب فرانسه حدود 12 هزار نفر زیر تیغ گیوتین رفتند، این در حالی بود که جمعیت فرانسه حدود 20 میلیون نفر بود. در انقلاب مصر نیز که در سال 2011 به پیروزی رسید و در دهه اخیر روی داد، قریب به یک‌هزار نفر کشته شدند، اما این انقلاب به انحراف کشیده شد. حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر با افزایش اعتراضات مردمی در 11 فوریه 2011 استعفا داد و به شرم‌الشیخ رفت. او ابتدا به دلیل کشتار تظاهرکنندگان مصری به حبس ابد محکوم شد و سپس در دادگاه دیگری که به جرم جاسوسی مرسی و بیش از 30 نفر دیگر برگزار شد، رئیس‌جمهور سابق مصر محکوم به اعدام شد که اگر چه چندی بعد حکم اعدام او لغو شد اما هفته گذشته در جریان دادگاه به‌طور تراژیکی جان خود را از دست داد.

ارسال نظرات