جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 اسفند 1396 - 00:42

بازسازی عراق و بازی بازیگران

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق با حضور صدها شرکت جهانی در کویت آغاز به کار کرد. روز اول این کنفرانس به سازمان‌های جامعه مدنی، روز دوم به بخش خصوصی و روز سوم به اعلام کمک‌های مالی اختصاص داشت. این کنفرانس دو ماه پس از اینکه دولت عراق پایان جنگ با داعش را اعلام کرد، برگزار شد.
کد خبر : 305

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق با حضور صدها شرکت جهانی در کویت آغاز به کار کرد. روز اول این کنفرانس به سازمان‌های جامعه مدنی، روز دوم به بخش خصوصی و روز سوم به اعلام کمک‌های مالی اختصاص داشت. این کنفرانس دو ماه پس از اینکه دولت عراق پایان جنگ با داعش را اعلام کرد، برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان بیش از 2 هزار و 300 شرکت جهانی و 35 کشور از جمله قطر، عربستان، امارات، ترکیه و مصر، دبیرکل سازمان ملل متحد، بانک جهانی، ‌اتحادیه اروپا و مدیر منطقه‌ای غرب آسیا در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و ایالات متحده حضور دارند.

آمریکا که در سالیان گذشته مسبب اصلی تمام فجایع و ویرانی‌ها در کشور عراق بوده است و باید بیشترین کمک مالی را برای بازسازی عراق در این کنفرانس ارائه دهد، مشارکت و ارائه کمک‌های مالی را منوط به حل اختلاف دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان و مبارزه با فساد مالی اعلام کرده است. لازم به ذکر است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ گفته بود اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، دوره مشارکت واشینگتن در بازسازی و ساخت دیگر کشورها پایان خواهد یافت.

شاید عدم ارائه کمک مالی از سوی واشینگتن به عراق در راستای سیاست‌های جدید آمریکا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا صورت می‌گیرد. در همین راستا، یک مقام آمریکایی درباره کمک مالی برای بازسازی عراق گفت که آمریکا برنامه‌ای برای ارائه کمک ندارد؛ ولی رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور در این کنفرانس بین‌المللی حضور خواهد داشت. در واقع واشینگتن به جای شرکت در این طرح، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را ترغیب کرده و در زمینه تأمین مالی روی کمک همسایگان عراق به‌ ویژه عربستان حساب می‌کند و از ریاض خواسته است برای کاهش نفوذ ایران در عراق و کمک به بهبود روابط با بغداد، سرمایه‌گذاری بسیاری را برای بازسازی و ساخت این کشور انجام دهد. یک مقام آمریکایی در بغداد نیز چندی پیش در این باره گفته بود که نقش آمریکا در کنفرانس کویت، متمرکز بر فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا همکاری و مشارکت بخش دولتی و خصوصی با دولت عراق خواهد بود.
 طبق آنچه گفته شد؛ مشخص است که سیاست آمریکا در قبال عراق بر مبنای سیاست آمریکا فرست ترامپ صورت می‌گیرد، یعنی آمریکا خود را از هزینه‌های بین‌المللی کنار کشیده و سعی می‌کند بار این هزینه‌ها را بر دوش دیگر بازیگران عرصه سیاست منطقه‌ای بیندازد. درباره عراق نیز باید گفت همه بار ویرانی‌ها و خسارات ناشی از جنگ چندین ساله و مبارزه با تروریسم که بر ملت عراق تحمیل شده را سیاست‌های کاخ سفید ایجاد کرده است، آمریکا هرگونه کمک به این کشور و بازسازی آن را به تحقق منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در این کشور و منطقه مشروط کرده است.

ارسال نظرات