دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 ارديبهشت 1398 - 13:01

ورود روسیه به بازی کره شمالی و آمریکا

دیدار رسمی میان ولادیمیر پوتین، و کیم جونگ اون، با یک دستور کار بسیار مهم نه فقط برای دو کشور بلکه برای جهان و حتی امریکا، در راستای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره تلقی خواهد شد.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2819
ورود روسیه به بازی کره شمالی و آمریکا
پس از مذاکرات نافرجام و گفت‌و‌گوهای کیم- ترامپ، اون برای جلب حمایت‌های بین‌المللی ، بیست و پنجم آوریل درشهر ولادی وستوک واقع در منتهی الیه شرق روسیه با ولادیمیرپوتین،رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. تا تلاش واشنگتن برای در انزوا نشان دادن پیونگ یانگ را خنثی کند.کیم جونگ اون به‌همین منظور طی یک سال گذشته در چهار نوبت با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار و گفت‌و‌گو کرده و اینک به‌دنبال نزدیک‌تر شدن به بزرگ‌ترین رقیب سنتی امریکا در عرصه بین‌المللی یعنی روسیه است.
دیدار رسمی میان ولادیمیر پوتین، و کیم جونگ اون، با یک دستور کار بسیار مهم نه فقط برای دو کشور بلکه برای جهان و حتی امریکا، در راستای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره تلقی خواهد شد.
ولادیمیر پوتین در این دیدار ضمن  اطمینان به همتای کره ای خود برای حمایت از تلاش های جاری جهت ایجاد تحولات مثبت در شبه جزیره کره و تقویت روابط اقتصادی با پیونگ یانگ و با ذکر این نکته که کرملین به تلاش‌ها در جهت حل‌وفصل بن‌بست هسته‌ای کره شمالی کمک خواهد کرد، یادآور شد: «برای تقویت روابط دوجانبه و توسعه مناسبات اقتصادی، هر دو کشور اقدامات گسترده ای باید انجام دهند.»
پوتین در این دیدار گفت: سفر اون به روسیه ما در دست یابی به حل بحران شبه جزیره کره کمک می‌کند. وی از تلاش‌های رهبر کره شمالی در عادی سازی روابط میان کره شمالی و آمریکا استقبال کرد
و خواستار آغاز مذاکرات شش جانبه (گفتگوهای خلع سلاح کره شمالی) شد. پوتین در جریان مذاکره با رهبر کره شمالی اعلام کرده بود برای احیای مذاکرات شش جانبه بین‌المللی با کره شمالی نیاز است تا همه طرف‌ها به پیونگ یانگ تعهدات و تضمین‌های لازم را بدهند.[1]
پوتین با یادآوری،یکسان بودن منافع روسیه و آمریکا در مورد کره شمالی گفت: ما نمی‌خواهیم استفاده از تسلیحات هسته‌ای گسترش یابد. کیم خواهان عاری‌سازی کره از تسلیحات اتمی است اما پیش از آن تضمین‌های خاصی می‌خواهد. اولویت اصلی کیم حفاظت از منافع ملی کشورش و تضمین امنیت آن است.
اون هم در اظهاراتی گفت: برای تبادل‌نظر درباره شرایط کنونی شبه‌جزیره کره که در حال حاضر به یکی از تحت فشارترین کشورهای جهان تبدیل شده و مذاکره درباره شیوه‌های حل‌وفصل صلح‌آمیز تحریم های کره و گفتگو درباره روابط دوجانبه و توسعه آن براساس شرایط و مقتضیات قرن کنونی به اینجا آمده ام.
اون همچنین تأکید کرد کره شمالی برای هر وضعیتی آمادگی دارد و صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره به نوع رفتار آمریکا در آینده بستگی دارد. چراکه آمریکا در نشست اخیر در هانوی رفتار یکجانبه‌ای را با نیت بد در پیش گرفته بود که در این شرایط ممکن است اگر رفتارهای یکجانبه آمریکا ادامه یابد، وضعیت به حالت بحرانی گذشته بازگردد.
هرچند این ملاقات بدون انتشار هیچ بیانیه و یا امضای توافقنامه ای مشترک به پایان رسید و دو طرف از نتیجه گفتگوها ابراز رضایت کردند.ولی مصاحبه های پوتین و اون حاکی از قرار و مدارهای مهمی بین دو کشور اتمی بوده است.گفتگوهای دوجانبه خصوصی پوتین و اون که پوتین آن را سازنده و جامع می داند نشانگر همین توافق غیر رسمی و غیر رسانه ای دو کشور بر سر مسائل مهم است.
رئیس جهوری روسیه در پایان پنج ساعت دیدار و گفتگو با کیم جونگ اون تاکید کرد برای خلع سلاح هسته‌ای باید اول اقدامات اعتمادسازی انجام شود و این امر تنها با پایبندی به قوانین بین‌المللی قابل انجام خواهد بود.
ورود روسیه به مذاکره با کره شمالی،در شرایطی که گفت‌وگوهای دوجانبه ایالات متحده با کره،به بن‌بست رسیده است،  از اهمیت زیادی برخوردار است اما پیشنهادات و ایده‌های پوتین، از زاویه دیگری به ترامپ هشدار دیپلماتیک می دهد تا امتیازهای لازم را به یک کشور هسته ای بدهد.
پوتین در پایان نشست بر اهمیت مذاکره آمریکا و کره شمالی تأکید کرد،البته ادامه مذاکرات را و ابسته به توافق اون دانست. وی گفت اون از او خواسته است مواضع کره شمالی را برای ترامپ توضیح دهد.
نتیجه مهم نشست این دو همسایه،نشان می دهد روسیه به طور جدی وارد بازی هسته ای کره شمالی و جامعه جهانی شده  و این آمریکاست که باید درباره نحوه ادامه بازی  با کره شمال تصمیم بگیرد.
 
 
-         موسی رشید حفظ آباد

[1] .گفت‌وگوهای شش‌جانبه‌ای که پوتین به آن اشاره می‌کند، بین دو کره، ایالات متحده، ژاپن، روسیه و چین در اوایل دهه اول قرن بیست‌ویکم انجام می‌شد. در این دور از گفت‌وگوها و در سال ۲۰۰۹، کره شمالی اعلام کرد از مذاکره خارج می‌شود و به برنامه غنی‌سازی هسته‌ای‌اش به عنوان یک بازدارنده ادامه خواهد داد. کره شمالی، سرانجام به فناوری تسلیحاتی هسته‌ای رسید و سپس با این فناوری پای میز مذاکره با آمریکا و دیگر قدرت‌ها رفت.
 
 
 
 

ارسال نظرات