پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 فروردين 1398 - 16:22
سربلندی نیروهای مسلح در آزمون ملی اخیر

وقتی سیل به صخره ارتش، سپاه و ناجا خورد

نقاط مختلف کشور همچنان درگیر آب‌گرفتگی و سیلابی است که با بارش‌های شدید و بی‌سابقه چند هفته اخیر رخ داد؛ از استان گلستان و مازندران در شمال کشور گرفته تا لرستان و خوزستان در بخش‌های جنوبی.
کد خبر : 2652
 
نقاط مختلف کشور همچنان درگیر آب‌گرفتگی و سیلابی است که با بارش‌های شدید و بی‌سابقه چند هفته اخیر رخ داد؛ از استان گلستان و مازندران در شمال کشور گرفته تا لرستان و خوزستان در بخش‌های جنوبی. این رخداد و حادثه طبیعی اگرچه تبعات جانی و مالی داشت (که دومی بسیار زیاد نیز هست)، اما در کنار خرابی‌ها و مشکلات، پدیدآورنده صحنه‌های زیبا و ماندگاری نیز بود. یکی از جلوه‌های ماندگار در این میدان سخت و پرتلاطم، حضور پرتوان، مجاهدانه، مخلصانه و همراه با اتحاد نیرو‌های مسلح برای کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، اگرچه از ابتدای به راه افتادن سیل در گلستان و مازندران برای امدادرسانی وارد عمل شدند، اما با دستور سوم فروردین حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، این حضور درصحنه وارد فاز تازه‌ای شد.
بعد از فرمان رهبری؛ ستاد کل نیروی‌های مسلح اطلاعیه‌ای را صادر کرد که در این اطلاعیه، ضمن اظهار تأسف از مشکلات ایجادشده برای هم‌وطنان استان گلستان، تأکید شده بود: نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در کنار سایر دستگاه‌های امدادی تمام امکانات انسانی، لجستیکی و بالگردی خود را به کار خواهند گرفت تا خسارات ناشی از سیل را کنترل و به حداقل برسانند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح دستور کمک‌رسانی به سیل‌زدگان اعم از کمک‌های انسانی؛ لجستیکی و بهداشتی را فراتر از قبل و در یک اقدام دقیق، هم پوشانی‌شده و جهادی، حمایت‌های جامع و منسجم از آسیب‌دیدگان تا زمان استقرار آرامش هم‌وطنان عزیز را به فرماندهان سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع ابلاغ کرد.
اما سیل امسال سودای توقف نداشت و چند روز بعد راهی جنوب کشور شد و چند استان به‌ویژه لرستان و خوزستان را درگیر کرد. در لرستان اوضاع از سایر مناطق بحرانی‌تر بود. تمام راه‌های زمینی به دو شهر پل‌دختر و معمولان بسته شد و صد‌ها روستا نیز در مخاطره کامل قرار گرفتند. این بار نیز نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بودند که پیشاپیش از دیگران، خود را به منطقه رسانده و در چند فاز وارد عملیات شدند؛ از امدادرسانی فوری تا تخلیه مجروحین و افراد سالمند و کودکان، احداث پل‌های موقت و سریع، ایجاد دسترسی‌های زمینی با عملیات مهندسی، رساندن آذوقه به صد‌ها روستای در محاصره با کار شبانه‌روزی هوانیروز ارتش و سپاه، ایجاد نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده به‌واسطه نیروی انتظامی، احداث بیمارستان‌های پیشرفته صحرایی و.... وقتی هم که سیلاب به خوزستان رسید، باز این نیرو‌های مخلص ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بودند که آستین بالا زدند و برای جلوگیری از آسیب جانی مردم، با تمام توان در مهار و منحرف کردن سیلاب کوشیدند و در مناطق پرخطر نیز پادگان‌ها میزبان مردمی شدند که مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند.

یکی از نکات برجسته درخشش نیرو‌های مسلح در این میدان خطیر، حضور چندباره و مداوم فرماندهان ارشد نظامی در مناطق بحرانی بود. فرماندهان ارشد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی از نزدیک بر روند امور نظارت داشته و با مردم منطقه نیز در تعامل بودند و بی‌واسطه مشکلات و کاستی‌ها را مشاهده می‌کردند. این حضور مخلصانه و بی‌واسطه، یادآور حضور فرماندهان ارشد نظامی در خط مقدم نبرد در ۸ سال دوران دفاع مقدس است و یک‌بار دیگر آن صحنه‌های درخشان و ماندگار را در ذهن و پیش چشم مردم کشور، یادآوری کرد.

نکته مهم و اساسی دیگری که در این صحنه‌ها به چشم می‌خورد، وحدت و همدلی مثال‌زدنی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی است. دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی، بیش از همه درصدد و تلاش بوده تا برادری و اتحاد میان دو بازوی نظام یعنی ارتش و سپاه را مورد خدشه قرار دهد و میان آن‌ها فاصله و اختلاف افکند. آزمون سیل نشان داد که این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده و این دو نیروی الهی، در صحنه‌های خطیر و حساس، دست در دست و دوشادوش یکدیگر هستند. این اتحاد و همکاری جلوه‌ای از همکاری و عملیات‌های مشترک ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس بود که برکات فراوانی به دنبال داشت. اگرچه هنوز آزمون دشوار سیل در کشور به پایان نرسیده، اما به‌جرئت می‌توان به نیرو‌های مسلح نمره قبولی بالایی در این آزمون داد. علت سربلندی این نیرو‌ها هم در دو مورد قابل خلاصه است؛ نخست آمادگی بالا که در برخورد با حوادث طبیعی و بلایا، داشتن آمادگی و غافلگیر نشدن بسیار مهم است و دوم ویژگی مکتبی، انقلابی و مردمی بودن نیرو‌های مسلح و استقلال از بیگانگان. ارتشی که از فرماندهی گرفته تا اطلاعات و جنگ‌افزار و پشتیبانی و ... چشمش به بیگانه دوخته‌شده و دستش پیش دیگران دراز است، چگونه می‌تواند در موقع بحران باصلابت و قدرت وارد میدان شود؟ چنین ارتش‌هایی در اطراف کشورمان کم نیستند و یکی از دلایل اصلی اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز در همین نکته نهفته است.
همین ویژگی‌ها و برجستگی‌هاست که باعث شده تا نیرو‌های ارتش، سپاه و ناجا علاوه بر قدرت بازدارندگی؛ در زمان بحران‌ها و بلایای طبیعی اصلی‌ترین یاری‌رسان مردم نیز باشند. البته آنچه گفته شد به معنای نفی و تقلیل تلاش‌ها و زحمات دیگران نیست. نهاد‌های مختلف دولتی، نیرو‌های خودجوش و مردمی و بسیجیان نقشی گسترده و مهم در این میدان داشته و دارند و اجرشان محفوظ است. نیرو‌های مسلح خود را از دولت و ملت جدا نمی‌دانند و به قول آن سرهنگ لشکر تکاور ذوالفقار که خود را پله کرده بود تا پیرزن‌های گرفتار در سرما بتوانند سوار خودرو‌های بزرگ شوند، نظامیان این کار‌ها را وظیفه خود می‌دانند و از این بابت منتی بر کسی ندارند که آنان جان‌برکف هستند و باخدا معامله کرده‌اند.

ارسال نظرات