پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 فروردين 1398 - 15:39
گزارش تحلیلی از چرایی و تبعات اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران

سیلی سخت سپاه و گربه‌رقصانی آمریکا

شامگاه روز دوشنبه (۱۹ فرودین) کاخ سفید در بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی موسوم به FTO قرار داد.
کد خبر : 2650
 
شامگاه روز دوشنبه (۱۹ فرودین) کاخ سفید در بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی موسوم به FTO قرار داد. تصمیم احمقانه دولت آمریکا در حالی اتخاذ شد که طی چند روز پیش از آن، تحلیلگران آمریکایی زیادی از این تصمیم دولت ترامپ انتقاد کرده و آن را به ضرر منافع ملی و امنیت این کشور دانسته بودند. واشنگتن هدف از این تصمیم را در راستای فشار حداکثری بر ایران عنوان کرده، اما واقعیت آن است که سپاه سال‌هاست که با اتهام حمایت از تروریسم تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد و سپاه قدس نیز در لیست گروه‌های تروریستی بوده است و از این منظر هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده و اقدام آمریکا را باید نوعی عملیات روانی و باهدف ایجاد شوک دانست. بر اساس گزارش مرکز پژوهشی کنگره آمریکا، تعیین یک سازمان به‌عنوان تروریست، سه پیامد به دنبال دارد که عبارت‌اند از؛ ارائه آگاهانه «پشتیبانی مادی یا [تأمین]منابع» برای یک سازمان تروریستی خارجی تعیین‌شده توسط یک فرد در ایالات‌متحده و یا در حوزه قضایی ایالات‌متحده غیرقانونی است. - نمایندگان و اعضای یک سازمان تروریستی خارجی چنانچه اتباع بیگانه باشند، اجازه ورود به ایالات‌متحده را ندارند و در برخی موارد خاص می‌توان آن‌ها را از ایالات‌متحده اخراج کرد. - وزیر خزانه‌داری می‌تواند [آن دسته از]مؤسسات مالی ایالات‌متحده را که مالکیت و یا کنترل دارایی‌های یک سازمان تروریستی خارجی تعیین‌شده را در دست دارند، ملزم کند تا همه تراکنش‌های مرتبط با آن دارایی‌ها را مسدود کنند. کدام‌یک از موارد سه‌گانه فوق می‌تواند بر فعالیت‌های سپاه مؤثر باشد و به این نهاد انقلابی ضربه بزند؟! کدام شرکت خارجی هم‌اکنون با سپاه همکاری دارد که با این اقدام آمریکا بخواهد همکاری خود را قطع کند؟ وقتی تصمیم آمریکا هیچ تأثیر عملی ندارد، این سؤال پیش می‌آید که پس چرا؟
اگر سپاه نبود...
درباره چرایی و ریشه این خصومت آمریکا باید نگاهی به عملکرد سپاه در چهار دهه گذشته و بخصوص در سال‌های اخیر در منطقه بیندازیم. سپاه پاسداران نقشی بی‌بدیل و غیرقابل‌انکار در عبور انقلاب اسلامی از بحران‌های مردافکن و گردنه‌های خطیر داشته است. از ابتدای انقلاب اسلامی، سپاه در خط مقدم مقابله با بحران‌هایی همچون قائله‌های جدایی‌طلبانه، ترور و ناامنی در کشور، جنگ تحمیلی، تجاوز آمریکا به ایران در خلیج‌فارس و پس‌ازآن مخاطراتی همچون فتنه ۸۸ و امثال آن بوده است. این پرونده‌های داغ نشانگر عمق درستی سخن حضرت امام خمینی (ره) است که فرمودند؛ اگر سپاه نبود کشور نبود. اقدام خصمانه دولت آمریکا درواقع ناشی از درد سیلی‌های محکمی است که سپاه به‌صورت استکبار نواخته است. محکم‌ترین و دردآورترین این سیلی‌ها را اخیراً در منطقه سپاه به آمریکا زد. آمریکایی‌ها برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری برای منطقه داشتند، اما این طرح‌ها و اقدامات بجایی نرسید و شکست و ناکامی خود را نیز از چشم سپاه می‌بینند و حق‌دارند از دست آن عصبانی باشند، اما این عصبانیت و واکنش‌های از روی خشم، فایده‌ای برای کاخ سفید نخواهد داشت. آمریکایی‌ها روزی به سوریه پس از اسد می‌اندیشیدند و امروز به دنبال خروج از این کشور هستند. روزی به عراق حمله کردند تا ایران را تحت‌فشار بگذارند، اما امروز عراق به نزدیک‌ترین دوست و متحد ایران تبدیل‌شده و آمریکایی‌ها اعتراف دارند که اشغال عراق حماقتی بزرگ بود و تصمیم جدید آن‌ها نیز برایشان پشیمانی به دنبال خواهد داشت.
همدلی داخلی و اقدام متقابل
تصمیم احمقانه و مغایر با قوانین بین‌المللی کاخ سفید تنها از سوی رژیم صهیونیستی و چند کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس مورد استقبال قرار گرفت. در داخل کشور نیز برخلاف تصور و انتظار آمریکا، این اقدام موجب همدلی و حمایت گسترده از سپاه شد. هم‌زمانی این خصومت با حضور و تلاش گسترده سپاه برای کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده از سیل نیز مسئله دیگری بود که باعث افزایش محبوبیت سپاه و نفرت از آمریکا شد. شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به این اقدام «سنتکام» که فرماندهی نیرو‌های آمریکا در غرب آسیا، شمال شرق آفریقا و آسیای میانه را بر عهده دارد به‌عنوان نیروی تروریستی اعلام کرد و مجلس نیز درصدد تصویب طرح‌هایی در حمایت از سپاه و علیه آمریکاست. نمایندگان مجلس اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در جلسه علنی روز سه‌شنبه همگی لباس سپاه را بر تن کردند و با شعار «مرگ بر آمریکا»، حمایت خود از حافظان انقلاب و میهن را به نمایش گذاشتند.
گربه‌رقصانی بی‌فایده
اقدام خباثت آمیز آمریکا علیه سپاه با واکنش رهبر انقلاب اسلامی نیز مواجه شد. در شب ولادت باسعادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و به مناسبت روز پاسدار، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از پاسداران و خانواده‌های آنان، علت خصومت آمریکایی‌ها با سپاه را پیشگامی آن در دفاع از کشور و انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکا و دشمنان نادان چهل سال است که هر چه در توان داشتند علیه جمهوری اسلامی به کار بستند، اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و امروز دست انقلاب و نظام اسلامی در منطقه و بلکه در دنیا باز شده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه را یک دستگاه برجسته و در خط مقدم مواجهه با دشمن در میادین گوناگون برشمردند و گفتند: سپاه هم در میدان عملیاتی و مقابله با دشمن در مرز‌ها و حتی چند هزار کیلومتر دورتر در اطراف حرم حضرت زینب (س) پیش‌قدم است و هم در میدان مقابله سیاسی با دشمن.
رهبر انقلاب اسلامی کینه آمریکایی‌ها از سپاه را ناشی از همین مسئله دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و درواقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به‌جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آن‌ها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.
چرا سپاه؟
درباره چرایی تصمیم آمریکا علیه سپاه و گنجاندن نام آن در لیست تروریسم، اصلی‌ترین مسئله عملیات روانی است. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که این اقدام تأثیری بر اقدامات سپاه نخواهد گذاشت، اما با این کار امیدوارند خطی را که از حدود ۳ سال پیش در پیش‌گرفته‌اند، با سرعت بیشتری جلو ببرند؛ اما این خط چیست و چه مختصاتی دارد؟ آمریکایی‌ها از سال‌ها قبل این خط روانی را دنبال و القا می‌کردند که مشکلات ایران ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای است و اگر ایران از این فعالیت‌ها دست کشیده و با غرب به توافق برسد، تحریم‌ها رفع شده و مشکلات اقتصادی نیز به دنبال آن مرتفع خواهد شد. برجام به نتیجه رسید و وعده‌های رنگارنگ و متعددی برای پسابرجام داده شد، اما هیچ‌کدام محقق نشد و تأثیری بر زندگی مردم نگذاشت و تحریم‌ها نیز تکان نخورد و بلکه بیشتر نیز شد. پس از آن آمریکایی‌ها بهانه دیگری ساز کردند و گفتند مشکلات و تحریم‌ها ناشی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و حمایت از محور مقاومت و همین‌طور توان موشکی است و باید حل شود! تروریست نامیدن سپاه در راستای القای این پروژه به افکار عمومی ایران است تا مشکلات و دشواری‌ها را ناشی از آن بدانند و به‌نوعی زمینه‌ساز برجامی دیگر با محوریت منطقه شود که البته باید آرزوی آن را به گور ببرند.

ارسال نظرات