پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 دی 1397 - 17:39

نشست لهستان حرکت اروپا روی خط ایران‌هراسی آمریکا

دون تردید ایران‌هراسی همواره به عنوان اصل کانونی سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا شناخته شده است. در این شرایط مایک پمپئو در سفر دوره‌ای خود در قاهر دکترین جدید سیاست خارجی آمریکا در منطقه را اعلام کرد.
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 2156

بدون تردید ایران‌هراسی همواره به عنوان اصل کانونی سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا شناخته شده است. در این شرایط مایک پمپئو در سفر دوره‌ای خود در قاهر دکترین جدید سیاست خارجی آمریکا در منطقه را اعلام کرد. نقطه کانونی این دکترین، مقابله با ایران و تشدید جو ایران‌هراسی است. پمپئو در سخنرانی ۳۵۰۰ کلمه‌ای خود در قاهره، ۲۷ بار نام ایران را به زبان آورد. وزیر خارجه آمریکا در قاهره تاکید کرد، ما تا زمانی که ایران رفتار خود را مانند یک کشور هنجارمند تغییر ندهد، فشار‌ها را سخت‌تر و سخت‌تر خواهیم کرد. علاوه بر این، بین‌المللی کردن مقابله با ایران نیز یکی از محور‌های دکترین ترامپ است. در این ارتباط قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه، همایشی ضدایرانی به میزبانی آمریکا در لهستان برگزار شود. هدف اصلی این همایش، تشدید ایران‌هراسی و نزدیک‌کردن دیدگاه آمریکا و اروپا در مورد تهدید‌های ایران است. کشور‌های اروپایی که پس از خروج آمریکا از برجام به دنبال آن بودند تا با اعطای برخی امتیاز‌ها به ایران، مانع از خروج ایران شوند اکنون خود در مسیر سیاست‌های ضد‌ایرانی حرکت می‌کنند. در واقع، اروپا نیز اکنون به سیاست ایران‌هراسی آمریکا روی آورده است.

اقدامات اروپا در مسیر ایران هراسی

۱- تحریم وزارت اطلاعات: ۱۸ دی ماه وزارت خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران را به دلیل اقداماتش در خاک اروپا در فهرست «گروه‌های تروریستی» این اتحادیه قرار دهد. دانمارک حدود دو ماه پیش ایران را به برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک خود متهم کرد. هم‍‌زمان هلند هم ایران را به دست داشتن در قتل دو نفر از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک هلند متهم کرده و گفته است که توصیه این کشور در تصمیم تازه اتحادیه اروپا علیه وزارت اطلاعات ایران موثر بوده است. در واقع این تصمیم اتحادیه اروپا دقیقا بر خلاف تعهدات آن‌ها در مورد کانال مالی وعده داده شده اروپا با ایران بود و نشان دهنده این است که اروپا نیز همانند آمریکا قابل اعتماد نبوده و نمی‌توان برای ادامه برجام روی وعده‌های این اتحادیه حساب باز کرد.

۲- همایش لهستان: در پی اعلام پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا برای برگزاری کنفرانسی در ورشو پایتخت لهستان در مورد ایران آماده می‌شود، وزیر خارجه لهستان از شرکت بیش از ۷۰ کشور در این کنفرانس خبر داد. بنابر اظهار نظر وزیر خارجه لهستان، این کنفرانس با هدف نزدیک کردن مواضع آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران و آنچه او فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران نامیده است، برگزار خواهد شد. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های تازه، شرایط در ایران به سرعت تغییر کند. همزمان با تحریم‌ها، تورم بالایی در ایران به وجود آمد، اعتراض‌های دی ماه سال گذشته نیز شکل گرفت. آمریکا تصور می‌کرد که این اعتراضات ادامه خواهد یافت و ایران نمی‌تواند بحران اقتصادی را کنترل نماید و همین موضوع باعث می‌شود ایران پای میز مذاکره با ترامپ بنشیند و آن‌ها خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند. اما این وضعیت به وجود نیامد. ایران توانست اوضاع را نسبتا کنترل کند. اعتراضات فروکش کرد و دولت هم توانست تا اندازه‌ای وضعیت ارزی را مهار کند. در این شرایط، آمریکا به دنیال این است که مسئله ایران را تبدیل به یک مسئله بین‌المللی کند. آمریکا به دنبال برجسته‌کردن شکاف میان کشور‌های شرق اروپا با کشور‌های غرب اروپا است.
آمریکا
لهستان به خاطر احساس خطر از روسیه، برای نزدیکی به آمریکا دچار افراط شدیدی شده است. در کنار لهستان، برخی دیگر از کشور‌های اروپای شرقی همچون کشور‌های حوزه بالتیک و مجارستان می‌گویند که منافع امنیتی خودشان را چه در رابطه با روسیه و چه در رابطه با مهاجرین، قربانی دعوای آمریکا و ایران نمی‌کنند. به این ترتیب می‌توان اینگونه تحلیل کرد که لهستان به این دلیل برای این نشست ضد ایرانی انتخاب شده که شکاف در اتحادیه اروپا دامن زده شود. با این شکاف، سازوکار مالی که اروپا وعده برقراری آن را در برجام داده است، شکل نخواهد گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ـلهستانی، ضمن یادآوری لطف ایرانیان به آوارگان جنگی لهستان در جنگ جهانی دوم، اشاره‌ای نیز به برگزاری سیرک‌های این‌گونه از طرف آمریکا در گذشته کرده است. در نشست‌های ضد ایرانی مشابهی که در گذشته دولت آمریکا میزبان آن بوده و قصد براندازی نظام اسلامی را داشته است، افرادی، چون شیمون پرز رئیس معدوم رژیم صهیونیستی، بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و حسنی مبارک رئیس‌جمهور ساقط شده مصر حضور داشته‌اند. امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها از بین نرفته، بلکه قدرت اول منطقه شده است و از سوی دیگر، افراد شرکت‌کننده در همایش مطرح شده، همه یا از بین رفته‌اند، یا در وضع اسفناکی به سر می‌برند. بی‌شک افراد شرکت‌کننده در نشست ورشو نیز به وضعیت مشابه آنان دچار خواهند شد، اما جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه به راه خود ادامه خواهد داد. در واقع برگزاری همایش ضد ایرانی در اروپا بار دیگر این گزاره را تایید می‌کند که اروپا نیز عملا در زمین بازی ایران هراسانه آمریکا وارد شده و در حال ایفای نقش است.

۳-درخواست فرانسه از ایران: اخیرا وزارت امور خارجه فرانسه از ایران درخواست کرده است تا به تمام فعالیت‌های موشکی مرتبط با موشک‌های بالستیک پایان دهد. این موضع‌گیری مقامات فرانسه کاملا در راستای سیاست‌های دولت ترامپ علیه تهران اتخاذ شده است. نکته خنده‌دار این است که مقامات فرانسوی حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند و از مقامات تهران خواسته‌اند علی‌رغم تحریم‌های آمریکا در توافق هسته‌ای بمانند. مقامات اروپایی و به خصوص فرانسه مدتهاست به مقامات ایران وعده ایجاد سازو کاری مالی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا را داده‌اند، با این وجود هنوز اقدامی عملی در این راستا صورت نداده‌اند. مقامات فرانسوی با وعده توخالی به تهران، ایجاد سازو کار جدید مالی را منوط به موارد بی‌شماری از جمله الحاق ایران به کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی و مالی کرده‌اند و بعید نیست با موضع‌گیری‌های اخیر، ایجاد این ساز و کار مالی را به تعلیق برنامه مشروع موشکی ایران گره بزنند. پیش از این هم وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعا‌هایی علیه برنامه فضایی و موشکی ایران مدعی شد که پرتاب ماهواره‌بر به فضا «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. در واقع فرانسه که یکی از کشور‌های اصلی اروپا در زمینه ایجاد کانال مالی با ایران است عملا در مسیری حرکت کرده که دونالد ترامپ طراحی کرده‌است. رهبر معظم انقلاب، در نخستین واکنش به خروج آمریکا از برجام، خطاب به مقامات کشور گفتند؛ نه آمریکا قابل اعتماد است، نه اروپا. در شرایط کنونی نیز اروپا دقیقا در همین مسیر حرکت می‌کند و ایران‌هراسی به شاه بیت فعالیت‌های مشترک اروپا و آمریکا علیه ایران تبدیل شده است.

ارسال نظرات