دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 مهر 1402 - 19:47
نگاهی به نقش بحرین در جنگ یمن

دستان آل خلیفه آغشته به خون یمنی‌ها

بحرین در یک دهه گذشته نشان داده که در سیاست خارجی خود مطیع اوامر عربستان سعودی است و از هر اقدام این کشور در منطقه پیروی کرده است. به همین خاطر وقتی جنگ یمن شروع شد بحرین بلافاصله از ائتلاف سعودی حمایت کرد .
کد خبر : 15184

پایگاه رهنما:

مدتی است که تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای یافتن راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن افزایش یافته است و حتی اخبار واصله از نتایج ملموس بین انصارالله یمن و عربستان سعودی حکایت دارد اما با این حال، همچنان درگیری‌های پراکنده و گاه و بیگاهی در خطوط مرزی با عربستان سعودی روی می‌دهد که بعضاً تلفاتی نیز بر جای می‌گذارد. در این میان آنچه در روزهای اخیر توجهات را به این درگیری‌ها معطوف کرده است کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان بحرینی است که در ماه‌های اخیر بی سابقه بوده است. در تأیید این خبر وزارت دفاع بحرین روز شنبه اعلام کرد که یک نفر از نیروهای ارتش این کشور که در منطقه جیزان زخمی شده بودند، در اثر جراحات وارده کشته شده است.

بحرین هفته پیش انصارالله را متهم کرد که به محل استقرار نیروهای بحرینی مشارکت کننده در ائتلاف سعودی حمله پهپادی کرده و سه تن از آن‌ها از جمله یک افسر بلند پایه کشته شده است. با کشته شدن نظامی مذکور شمار تلفات ارتش بحرین در عربستان به چهار نفر افزایش یافت. خبرگزاری اسپوتنیک بعد از این ادعا به نقل از یک منبع امنیتی در دولت نجات ملی یمن، نوشت که صنعاء در این حمله ادعایی هیچ نقشی نداشته است و احتمال دارد در اثناء مذاکرات یمن با عربستان سعودی، طرف ثالثی مانند آمریکا یا کشور عربی دیگر دست به این حمله بزند تا مذاکرات شکست بخورد.

بحرین در یک دهه گذشته نشان داده که در سیاست خارجی خود مطیع اوامر عربستان سعودی است و از هر اقدام این کشور در منطقه پیروی کرده است. به همین خاطر وقتی جنگ یمن شروع شد بحرین بلافاصله از ائتلاف سعودی حمایت کرد و از نخستین ساعات آغاز «طوفان قاطعیت»، مواضع رسمی و سیاسی در مورد اهمیت کارزار نظامی علیه انصارالله منتشر کرد.  

خبرگزاری بحرینی «بنا» در مارس 2015، به نقل از یک منبع رسمی در نیروی دفاعی بحرین اعلام کرد که یک اسکادران متشکل از 12 هواپیما متعلق به نیروی هوایی سلطنتی بحرین در عملیات ائتلاف سعودی در یمن مشارکت دارند. این مبنع بحرینی، گفت که این تعهد به تلاش‌های جمعی برای حفظ امنیت ملی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. هر چند آماری از تعداد نظامیان بحرینی حاضر در یمن اعلا نشده است، اما تصاویر و اسنادی که در 9 سال گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد که صدها نفر از سربازان و افسران این کشور در کنار مزدوران سعودی و اماراتی با انصارالله می‌جنگند.

همچنین در مهرماه 94 حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین از مشارکت دو پسرش شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه و شیخ خالد بن حمد آل خلیفه در ماموریت‌های نیروهای ائتلاف برای دفاع از مشروعیت در یمن خبر داد و تصاویر آنها نیز در خبرگزی بحرینی بنا منتشر شد که آنها را در میدان نبرد در یمن نشان می‌داد.

احمد بن ابراهیم الملا رئیس مجلس نمایندگان بحرین هم پس از شروع جنگ در یمن، مدعی شد:«عملیات طوفان قاطعیت پاسخی قاطع به حوثی‌هایی است که علیه مشروعیت نظامی سیاسی یمن اقدام کرده‌اند و پیامی روشن درباره برنامه‌های اشغالگری و توسعه‌طلبی ایران و دخالت آن در امور کشورهای عربی است».  

حاکمان آل خلیفه، به جنگ یمن همانند جنگی بحرینی نگاه کرده و از این رو به مزدوران ارسالی به جبهه‌های جنگ در یمن نیز همچون مبارزان در راه میهن می‌نگرند . در این راستا، ناصر بن حمد آل خلیفه، پسر پادشاه بحرین در شهریور 1394 در دیدار با سربازان بحرینی که در خلال همکاری با نیروهای عربستان سعودی در تهاجم به یمن زخمی شده‌ بودند، گفت:«به انتقام کشته شدن هر سرباز بحرینی، پنج یمنی باید کشته شوند». او همچنین در شهریور 96 از نظامیان شرکت کننده این کشور در جنگ یمن استقبال باشکوهی به عمل آورد.

خوش خدمتی آل خلیفه به عربستان سعودی درحالی است که بسیاری از کشورهای حامی ائتلاف سعودی از جمله مصر، اردن، پاکستان و حتی امارات پس از ناکامی در رسیدن به اهدافشان در یمن، از جبهه سعودی دور شدند ولی بحرین همچنان در کنار سعودیها ایستاده است و فعلا قصد خروج از خاک یمن را ندارد.

 

ادای دِین آل خلیفه به سعودی‌ها

حکومت آل خلیفه حفظ تاج و تخت خود را مدیون حمایت‌های نظامی عربستان در سال 2011 می‌داند که در قالب «سپر جزیره»، هزاران نفر از نیروهایش را به بحرین اعزام کرد تا انقلاب مردمی این کشور را سرکوب کنند. بنابراین، آل‌خلیفه پس از برقراری ثبات نسبی در بحرین، سعی کرد در جنگ یمن دِین خود را به اربابان سعودی ادا کند. همانگونه که خبرگزاری «بنا» در همان روزهای اول جنگ، به نقل از منابعی در وزارت دفاع اعلام کرد:«ارسال کمکهای نظامی به جنگ یمن، در راستای توافق سپر جزیره است».

سپر جزیره برای جلوگیری و پاسخ به تجاوز نظامی علیه هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درنظر گرفته شده است و در جنگ یمن هم کشورهای عربی منطقه، قدرت گیری انصارالله را تهدیدی برای امنیت خود اعلام کردند و با این بهانه جنگ ظالمانه را علیه ملت یمن شروع کردند.

با همه این اوصاف و اهداف بحرینی‌ها برای ورود به جنگ یمن، اما این کشور همانند سایر متجاوزان تلفات سنگینی را در برابر یمنی‌ها متقبل شده است. هر چند آمار دقیقی از میزات تلفات انسانی و مالی بحرین در یمن منتشر نشده است اما بر اساس آمارها، در شهریور 94، 5 نظامی بحرینی در کنار 45 اماراتی در حمله موشکی به پایگاه نظامی در استان مأرب یمن کشته شدند. همچنین، یک جنگنده بحرینی به همراه سه نفر از افسران این کشور در دی ماه 94 توسط انصارالله سرنگون شد.

 

مردم بحرین در کنار مردم یمن

همان اندازه که آل‌خلیفه از ائتلاف سعودی برای کشتار بیشتر یمنی‌ها حمایت می‌کند، مردم بحرین هم حامی ملت مظلوم یمن بوده‌اند و در سالهای اخیر بارها خشم و انزجار خود را از جنایات سعودیها و متحدانش در یمن ابراز کرده‌اند. بحرینی‌ها که 12 سال است با آل‌خلیفه در مبارزه هستند از هر فرصتی برای مخالفت با این رژیم استفاده می‌کنند و جنگ یمن هم از این قاعده مستثنی نیست.

بحرینی‌ها از همان روز اول شروع جنگ علیه یمن، با حضور در خیابان‌ها مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند و برای چندین روز این اعتراضات گسترده را ادامه دادند. حتی در آن زمان برخی فعالان اجتماعی با هک کردن صفحه توئیت، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نوشتند: «پیک نیک به پایان رسید. خدایا یمن را بر دشمنان و اشغالگرانش پیروز کن».

جنبش بحرینی «حق» نیز در آن روزها بر ضرورت شكسته شدن سكوت با افزایش تظاهرات در محكومیت تجاوز عربستان و آمریكا علیه ملت یمن، تاكید كرد. بیانیه‌ صادر شده از سوی مخالفان بحرینی، مشاركت رژیم آل‌خلیفه در ائتلاف علیه یمن را محكوم كرد و گفت كه این رژیم، خود فاقد مشروعیت است.

همچنین، هزاران نفر از مردم بحرین در بهمن 99 با برگزاری راهپیمایی با سر دادن شعارهایی با جنگ و محاصره ملت یمن مخالفت و بر حق ملت یمن در دفاع از خود و حاکمیت کشور تاکید کردند. در آبان 1400 هم جمع کثیری از مردم بحرین با وجود فشارهای شدید حاکمان این کشور در تظاهراتی مخالفت خود را با جنگ علیه یمن ابراز کردند.

ملت بحرین در سه سال گذشته هم بارها با برگزاری تجمعات اعتراضی، روند عادی سازی روابط آل‌خلیفه با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند و با وجود سرکوب گسترده نیروهای امنیتی، اما همچنان به روند مبارزاتی خود ادامه می‌دهند. آل خلیفه که یکی از مستبدترین رژیم‌ها در جهان به شمار می‌رود به لحاظ حقوق بشری در پایین‌ترین وضعیت استانداردهای جهانی قرار دارد که حتی صدای سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری را درآورده است.

بر اساس آمارها بیش از 5000 زندانی سیاسی در زندانهای آل‌خلیفه حضور دارند که وضعیت بیش از 2000 نفر از آنها بسیار اسفناک است و صدها نفر بدون هیچ اتهامی در زندان به سر می‌برند و دادگاه صالحه برای تفهیم اتهام آنها برگزار نمی‌شود. بر اساس گزارشهایی که اخیرا فعالان و نهادهای حقوق بشری منتشر کرده‌اند، شمار زیادی از زندانیان سیاسی بحرینی به علت آسیب‌های روحی و روانی شدیدی که متحمل شدند، به بیماری مبتلا شده و با مرگ تدریجی مواجه هستند. تامین امکانات بهداشتی و غذای مناسب حداقل چیزی است که باید زندانیان از آنها برخوردار باشند، اما زندانیان سیاسی بحرین که تنها جرم آنها مخالفت با حکومت استبدادی بود، حتی از کمترین امکانات نیز محروم هستند و این برخلاف منشور معاهدات حقوق زندانیان است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات