جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 مرداد 1402 - 10:01

به سرعت نور

روز جهانی ارتباطات در سال ۱۴۰۲ آغاز یک پروژه ملی و در واقع گامی مهم برای توسعه اینترنت ثابت در کشور بود . گامی که با عملیاتی شدن فاز نخست پروژه ملی «فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» موسوم به FTTX، محقق شد .
کد خبر : 14726

پایگاه رهنما:

روز جهانی ارتباطات در سال ۱۴۰۲ آغاز یک پروژه ملی و در واقع گامی مهم برای توسعه اینترنت ثابت در کشور بود . گامی که با  عملیاتی شدن فاز نخست پروژه ملی «فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» موسوم به  FTTX، محقق شد و بیش از ده شهر کشور به میزان هفتاد درصد تحت پوش این شبکه قرار گرفتند.

پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها به عنوان برنامه راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم با هدف توسعه و بهبود خدمات اینترنت ثابت به مشترکان مطرح شده است و طبق وعده «عیسی زارع پور» و هدف‌گذاری صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۴، جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون خانوار در سراسر کشور تحت پوشش این فناوری جدید از اینترنت ثابت قرار خواهند گرفت.

چرایی توسعه سراسری اینترنت ثابت!

از سال 1393 که برای اولین بار اینترنت همراه در دسترس کاربران قرار گرفت، به‌واسطه مزایایی ازجمله در دسترس بودن، سرعت بالای اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت، هزینه کمتر نسبت به هزینه اتصالات اینترنت ثابت، عدم دسترسی به اینترنت ثابت توسط همه کاربران و ... اقبال کاربران به استفاده از اینترنت همراه سرعت چشمگیری یافت به‌طوری‌که در بازه زمانی پنج‌ساله سهم مشترکان اینترنت سیار به بیش از 61 میلیون کاربر افزایش یافت و در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا و تغییر شرایط به سمت آموزش آنلاین، کسب و کار اینترنتی، خدمات درمانی آنلاین و ...این میزان همچنان رشد فزاینده دارد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در دنیای امروز اتصال به اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی برای ارتباطات، توسعه فرهنگی و اقتصادی، دسترسی به منابع آموزشی، اطلاعات پزشکی، خدمات بانکی و دیگر خدمات آنلاین تبدیل شده است، توسعه و دسترسی گسترده به اینترنت در سراسر کشور بیش از پیش ضروری می‌نماید.

در حال حاضر انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران اعم از ثابت و سیار، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود.  اما نکته دارای اهمیت ارائه خدمات اینترنت برای همه خانوارها در سراسر کشور به‌ویژه مناطق کم برخوردار و دور از مراکز شهرها است. با وجود برنامه‌ریزی، بسترسازی جهت فراهم نمودن زیرساخت های ارائه اینترنت همراه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اما به نظر می‌رسد توسعه اینترنت یکی از چالش‌های اساسی مناطق محروم برای دستیابی به شرایط رفاه زندگی است.

در کنار توجه به این ضرورت، راهبرد دولت سیزدهم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، فراهم کردن اینترنت و ارتقای جدی در سرعت و پایداری دسترسی‌های مردم در بخش اینترنت ثابت در کنار شبکه دسترسی اینترنت همراه، بهبود جایگاه نامناسب ایران در حوزه اینترنت ثابت در مقایسه با کشورهای جهان و نیز مصوباتی ازجمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر الزام فراهم نمودن دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به توسعه بستر جدید اینترنت ثابت یعنی «فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» به عنوان جایگزین نسل ADSL و VDSL سوق داد.

فیبر نوری یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات .

این پروژه از آغاز اجرایی شدن تاکنون با پیشرفتی۱۶ درصدی، بیش از سه میلیون و ۲۶۵ هزار خانوار، تحت پوشش خدمات فیبر نوری قرار گرفته‌اند.

برنده رقابت اینترنت ثابت و سیار!

در حال حاضر نیاز مشترکان به اینترنت در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بیشتر بر اساس فناوری‌های ثابت تأمین می‌شود. در حالی که در کشور ما طبق گفته وزیر ارتباطات بیش از ۷۰ درصد نیاز مردم از طریق اینترنت همراه تأمین می‌شود و این مسئله مشکلاتی را برای شبکه تلفن همراه ایجاد کرده و با توجه به اینکه شبکه تلفن همراه برای این حجم از تقاضا طراحی نشده است، می‌بایست با در دستور کار قرار دادن راهکارهایی ازجمله توسعه کمی و کیفی اینترنت ثابت، بار از روی دوش شبکه تلفن همراه و ارتباطات سیار برداشته شود.

علاوه بر آن، ویژگی‌هایی همچون افزایش سرعت انتقال و کاهش خطر قطع اتصال و اختلال در انتقال داده‌ها، پایداری بیشتر و قطعی کمتر به دلیل تحمل بارهای بالا و نوسانات امواج الکترومغناطیسی در کابل‌های سیمی و به‌ویژه فیبر نوری، در اختیار قرار دادن پهنای باند بسیار بالاتر به کاربران و درنتیجه تجربه لذت‌بخش در استفاده از برنامه‌ها و خدماتی که نیازمند پهنای باند بالاتر هستند ازجمله مزایایی است که موجب می‌شود اینترنت ثابت در مقایسه با اینترنت همراه برای کاربران و به‌ویژه مشترکان خانگی بازده و بهره‌وری بالاتری داشته باشد.

اما تأثیر اینترنت ثابت در توسعه اجتماعی به‌ویژه در مناطق محروم کشور از نکاتی است که در کنار مزایای اقتصادی و فناوری این نسل از اینترنت باید به شکل جدی موردتوجه قرار گیرد. دسترسی به اینترنت با فناوری‌های پیشرفته به عنوان یک پل ارتباطی ساکنان این مناطق با دنیای پیرامونی است. امکان دسترسی به خدمات آموزش آنلاین و ارتقاء مهارت و دانش جمعی، ارتباط با مراکز درمانی، دسترسی سازنده به اطلاعات و خدمات پزشکی و در نتیجه بهبود سلامت عمومی و کیفیت زندگی، امکان تعامل با نهادهای دولتی و ادارات و افزایش سطح رضایتمندی شهروندان از خدمات دولتی از جمله فرصت‌های بی‌نظیری است که توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر پیشرفت‌های روز دنیا می‌تواند در اختیار عموم هم‌وطنان قرار دهد و در این صورت است که می‌توان گفت برنده واقعی رقابت خدمات اینترنت ثابت و اینترنت سیار کسی نیست جز کاربرانی که استحقاق بهره‌مندی از بالاترین خدمات فناوری و ارتباطات را دارند.  معصومه باباجانی

ارسال نظرات