پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 تير 1402 - 11:20
توسل به سلاح های ممنوعه

فاجعه ای از نوع هیروشیما

ظاهرا این عادت منحوس آمریکایی هاست که با بی رمق شدن جنگی یا اتفاقی، افکار شیطانی خود را به شکلی دیگر رونمایی می کنند.
کد خبر : 14713

پایگاه رهنما:

 ظاهرا این عادت منحوس آمریکایی هاست که با بی رمق شدن جنگی یا اتفاقی،  افکار شیطانی خود را به شکلی دیگر رونمایی می کنند. جنگ جهانی دوم روزهای پایانی خود را می گذراند و طرف های درگیر جنگ  خسته و به دنبال راه حلی برای پایان جنگ بودند که به یکباره ، آمریکا با دو حمله اتمی در ۶ و ۹ ماه اوت سال ۱۹۴۵ به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ، جان صدها هزار نفر را گرفت تا با غیر انسانی ترین اقدام، خود را پیروز و خاتمه دهنده یک جنگ جهانی  معرفی کنند.در قرن جدید هم آمریکا قرار است با ارسال تسلیحات غیر متعارف  به اوکراین بر آتش جنگ در این کشور در حالی که از چین گرفته تاترکیه به دنبال رایزنی برای خاتمه جنگ هستند،   دامن بزند. این در حالی است که روس‌ها بار دیگر اعلام کرده اند که اگر روند کمک‌های آمریکا و متحدانش متوقف شود، می‌توانند در مدت چند روز به درگیری‌ها پایان دهند.اما دولتمردان آمریکا تمایلی برای خاموش کردن این جنگ ندارند. پس از ارسال انواع موشک‌ها و تانک‌ها و هزاران تن سلاح دیگر، آمریکا به سلاح‌های جدیدی متوسل شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه سی ‌ان ‌ان تأیید کرد که واشنگتن در ادامه ارسال مداوم تسلیحات نظامی به کی‌یف تصمیم گرفته ارتش اوکراین را با «بمب‌های خوشه‌ای »تجهیز کند. بایدن مدعی شد که این تصمیمی سخت برای دولت آمریکا بوده، اما او و کابینه‌اش در نهایت پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند.

دولت آمریکا در توجیه این اقدام تنش‌زای خود مدعی شد، هرچند ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد، اما در صورتی که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراین را اشغال کند، جان غیرنظامیان بیشتری در خطر است. آمریکایی‌ها این اقدام را با حمله جنایتکارانه اتمی خود به هیروشیما و ناکازاکی مقایسه می‌کنند که وقیحانه مدعی اند که توانست جلوی کشتار‌های بیشتر را بگیرد.

یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند، این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضد حمله اخیر اوکراین هم که قرار بود بخشی از سرزمین‌های از دست رفته را بازگرداند در سه هفته گذشته با شکست مواجه شده است و بسیاری از تجهیزات این کشور توسط روس‌ها نابود شده و اعضای ناتو از این نگران هستند که اگر متحد خود را تجهیز نکنند، مسکو پیروز جنگ شود. واشنگتن قصد دارد با این سلاح‌های غیرمتعارف، موازنه جنگی را به نفع ناتو برگرداند. این در حالی است که مسکو ثابت کرده که اجازه نمی‌دهد سلاح‌های مدرن غرب تغییری در عرصه میدانی ایجاد کنند.

به چه مهماتی، خوشه‌ای گفته می شود ؟

مهمات خوشه‌ای به بمبی گفته می‌شود که شامل تعداد زیادی ریز مهمات (بمب‌های کوچک) است که بعد از پرتاب بمب و شکافته شدن بمب اصلی در ارتفاع مناسب، ریزمهمات‌ها جداشده و بسته به ارتفاع شکافته شدن بمب اصلی روی زمین در منطقه وسیعی پخش می‌شوند. اگر چه به این سلاح بیشتر بمب خوشه‌ای گفته می‌شود که مشخصاً یک سلاح هواپرتاب است، ولی امروز کلاهک‌های خوشه‌ای برای موشک یا مهمات توپخانه ای  نیز وجود دارد. میزان این ریزمهمات و قدرت تخریب و مأموریت آن‌ها بسته به بمب یا سلاحی که آن‌ها را پرتاب می‌کند، متفاوت است. مهمات خوشه‌ای برای از بین بردن هدف‌های مختلف ساخته می‌شوند. برخی برای تخریب، برخی برای کشتن و زخمی کردن نفرات و برخی برای نفوذ به زره طرح شده‌اند. بیشتر مهمات خوشه‌ای امروز برای ترکیبی از این کاربرد‌ها ساخته می‌شوند. در مهمات خوشه‌ای در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات کوچک‌تر در منطقه انفجار پخش می‌شوند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند. هدف اصلی از کاربرد مهمات خوشه‌ای که نخستین بار در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند، افزودن به شعاع تأثیر بمب و جلوگیری از پیشروی نظامی است. در بمب معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود، ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند.

بمب‌های خوشه‌ای بیضرر!

«دو درصد از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی منفجر نشده باقی می‌ماند.» این، ادعای عجیب «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «کالین‌کال»، معاون وزیر دفاع آمریکاست که در پاسخ به ابراز نگرانی‌های جهانی نسبت به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین تلاش کرده‌اند تا فاجعه بودن استفاده از این تسلیحات کشنده در میادین جنگ را کم‌اهمیت جلوه دهند.
آمریکایی ها در واکنش به غیرانسانی بودن استفاده از این تسلیحات مدعی شده‌اند که 97.9درصد از بمب‌ها که در میادین جنگ استفاده می‌شود همان زمان منفجر شده و به این ترتیب خطر چندانی علیه غیرنظامیان ایجاد نمی‌کند، اما واقعیت چیست؟
آمریکایی‌ها در شرایطی بمب‌های خوشه‌ای خود را برای غیرنظامیان نسبتا بی‌ضرر می‌دانند که کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام کرده است۴۰ درصد از ریزبمب‌های یک بمب خوشه‌ای در لحظه‌ منفجر نمی‌شود. این، یعنی بمب‌های خوشه‌ای مانند مین‌های زمینی، تا مدت‌ها برای غیرنظامیان خطر ایجاد می‌کنند. این مهمات منفجر نشده از یک بمب خوشه‌ای می‌تواند سال‌ها یا حتی دهه‌ها پس از شلیک برای غیرنظامیان مرگ یا معلولیت دائمی به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، این تسلیحات پس از دو دهه جنگ در افغانستان یکی از عوامل مرگ‌ومیر غیرمنتظره غیرنظامیان در این کشور است. به‌ گزارش تی‌وی پی ورلد، در ۳ سال نخست جنگ ۲۰ساله آمریکا در افغانستان، پنتاگون بیش از هزار و ۵۰۰بمب خوشه‌ای در خاک افغانستان استفاده کرده که به معلول‌شدن صدها هزار شهروند افغانستانی منجر شده که اغلب آنان کودکان هستند.
البته این تنها افغانستان نیست که آمریکا از بمب‌های خوشه‌ای در آن استفاده کرده است. براساس آمارهای اعلام شده، واشنگتن در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ حدود ۲۶۰میلیون مهمات خوشه‌ای را تنها در کشور لائوس پرتاب کرده است که بنا بر گزارش رویترز، کمتر از 400هزار عدد از این بمب‌ها پاکسازی شده و تا امروز دست‌کم جان 11هزار نفر را گرفته است.
آمریکا در عراق نیز در فاصله سال‌های 2003 تا 2006 نزدیک به 13هزار بمب خوشه‌ای حاوی 1.8 تا 2هزار مهمات کوچک‌تر استفاده کرده است که جان هزاران غیرنظامی را گرفته و ده‌ها هزار نفر را معلول کرده است.

بمب های خوشه ای  برای تغییر موازنه نظامی

مخالفان استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به دلیل اینکه بعضی از بمب‌های کوچک‌تر عمل نمی‌کنند و مانند مین عمل می‌کنند و استفاده از آنها را غیراخلاقی تلقی کرده‌اند و برخی کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند. همچنین ابزار‌های خوشه‌ای بمب‌های کوچک زیادی را در یک منطقه وسیع منفجر می‌کنند که خطراتی را برای غیرنظامیان حین حملات یا پس از آن ایجاد می‌کنند. بمب‌های عمل نکرده، کوچک و شبیه اسباب‌بازی هستند و رنگ‌های درخشان دارند. برای همین توجه کودکان را جلب می‌کنند تا آنها را بردارند و با آنها بازی کنند. رژیم‌صهیونیستی در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ حدود ۴ میلیون بمب خوشه‌ای روی لبنان ریخت که تاکنون موجب کشته شدن ده‌ها نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر شده است. با توجه به پیامد‌های استفاده از مهمات خوشه‌ای 120 کشور استفاده از آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند. در راستای ممنوعیت مهمات خوشه‌ای، «معاهده مهمات خوشه‌ای» تدوین شده که یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این مهمات را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده در ۳۰ می ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شده است.با توجه به اینکه آمریکا و اوکراین جزو کشور‌هایی هستند که معاهده مهمات خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند، لذا راه برای این دو کشور برای ارسال و استفاده از این سلاح مرگبار باز خواهد بود. به این ترتیب کی‌یف خواهد توانست به بهانه عدم‌عضویت در کنوانسیون مهمات خوشه‌ای با دریافت انواع مهمات خوشه‌ای از ایالات‌متحده دامنه حملات خود را علیه نیرو‌های روسی به ویژه در مناطقی که ضدحمله وعده داده شده اوکراین در آ‌ها جریان دارد، گسترش دهد و تلفات زیادی به ارتش روسیه وارد کند. در واقع مقامات اوکراینی امیدوارند علاوه بر مهمات خوشه‌ای به تدریج کشور‌های غربی از جمله آمریکا انواع دیگری از تسلیحات مخرب و دوربرد و مؤثر را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند تا به این ترتیب بتوانند به گمان خود با اعمال شکست‌های پیاپی به روسیه موازنه جنگ را به نفع اوکراین تغییر دهند

ارسال نظرات