دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 تير 1402 - 12:19

ورود بدون سپر امنیتی ممنوع!

زندگی در دنیای دیجیتال امروز امکان استفاده روزافزون از تجهیزات تکنولوژی و ابزارهای فناوری اطلاعات را در دسترس انسان قرار داده و با رفع محدودیت‌ها نسبت به سال‌های دور و در واقع یک انقلاب بزرگ تکنولوژی در بخش‌های مختلف زندگی انسان، ماهیت زندگی را دستخوش تغییرات نموده است.
کد خبر : 14664

پایگاه رهنما:

امروزه بیشتر افراد برای امور مختلف زندگی خود اعم از خدمات آموزشی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از لوازم هوشمند و دیجیتال، مراودات مالی، فرایندهای کسب و کار و ... از اینترنت استفاده می‌کنند. افزون بر آن ارتباطات تجاری، اجتماعی و سیاسی مابین ملت‌ها و دولت‌ها نیز تحت سیطره ابزار فناوری اطلاعات قرار دارد و باید اعتراف کرد زندگی بدون استفاده از اشکال دیجیتال آن سخت و شاید غیرقابل‌تصور باشد.

پیشرفت تکنولوژی و ظهور روز به روز قابلیت‌های مختلف آن منجر به سرعت بخشیدن ارتباطات و به دنبال آن گردش هزاران داده و اطلاعات در فضای اینترنت است و همین امر موضوع «امنیت اینترنت» را به اولویتی برای افراد و کاربران اپراتورها، صاحبان شرکت‌ها و مشاغل ساخته و حتی می‌توان گفت به چالش مهم و اساسی برای دولت‌ها نیز تبدیل شده است.

هک، سرقت هویت، نفوذ بدافزار، کلاهبرداری‌های اینترنتی، ایجاد اختلال در سرویس‌ها و حتی حملات سایبری به زیرساخت‌های صنعتی یک کشور از رایج‌ترین تهدیدات امنیت اینترنت است که بارها خبرهای آن دیده و شنیده شده اما شاید هنوز بسیاری از افراد از اهمیت حفاظت در برابر این تهدیدات کوچک و بزرگ آن‌طور که بایدوشاید مطلع نباشند یا حداقل ضرورت آن را درک کرده باشند.

به میزان توسعه استفاده از اینترنت و دستگاه‌های تکنولوژی دارای قابلیت تعامل با اینترنت، آسیب‌پذیری در مواجه با تهدیدات امنیتی نیز به طرز چشمگیری افزایش ‌یافته و لزوم حفاظت در برابر این تهدیدات ضروری می‌نماید.

راهکارهای ارتقاء امنیت اینترنت و محافظت از تهدیدات

امروزه بسیاری از ما از ابزارهایی مثل کنسول‌های بازی ویدیویی، گوشی‌های هوشمند، لوازم‌خانگی هوشمند و ... برای سهولت بیشتر زندگی استفاده می‌کنیم اما با توجه به مستعد بودن این دستگاه‌ها در برابر حملات سایبری باید با مسلط شدن به راهکارهای حفظ حریم خصوصی، امنیت اینترنت خود را در برابر تهدیدات امروز و فردای این هوش مصنوعی واکسینه کنیم.

به عنوان مثال در حوزه «اینترنت اشیاء» با توجه به گستردگی آن، روش‌های متعددی برای محافظت از دستگاه‌ها در برابر خطرات احتمالی همچون حملات سایبری و هک شدن وجود دارند؛ امنیت رابط برنامه کاربردی، احراز هویت زیرساخت کلید عمومی و امنیت شبکه برخی از روش‌هایی است که مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند با استفاده از آنها دستگاه‌های آسیب‌پذیر را به نوعی زیر چتر حفاظت و امنیت قرار دهند.

در گام بالاتر امنیت اینترنت در سازمان‌ها و شرکت‌ها دغدغه‌ای به‌جا و ضروری است. متأسفانه در سال‌های اخیر بهترین سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هم از خطر حملات سایبری در امان نبوده‌اند و حتی زیرساخت‌های کلیدی یک کشور نیز می‌تواند در معرض این تهاجم قرار گیرد.

لذا توجه به اصول امنیت سایبری مهمی است که باید در دستور کار مسئولان و صاحبان خدمات قرار گیرد. به کارگیری راهکار مؤثر برای دستیابی به هر آن چیزی که فایروال‌ها، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ و آنتی‌ویروس‌ها شناسایی می‌کنند، بسترسازی جهت وجود مرکز عملیات امنیت "SOC" باهدف آنالیز و پاسخ‌دهی سریع به مشکلات و رخدادهای امنیتی، طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سيستم مديريت امنيت اطلاعات " ISMS " به منظور بهبود و ارتقای امنیت اطلاعات و ارتباطات، همچنین امکان ارزیابی امنیتی نرم‌افزارهای کسب‌وکار در شرکت‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌توان برای حفظ امنیت شبکه‌های رایانه‌ای و داده‌های درون آن از حملات سایبری و تبدیل شدن به شبکه قابل‌اعتماد برای استفاده کاربران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل ایجاد کرد.

سپری برای حضور امن در شبکه اینترنت خانگی

محافظت فردی در فضای اینترنت نیز راه‌کارهای متعدد و متنوعی دارد؛ مهم‌ترین نکته توجه به امنیت شبکه اینترنت خانگی است. خوب است بدانیم «روتر» نقطه‌ی اصلی اتصال و ارتباط اینترنت خانگی شما به گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمندی است که از آنها استفاده می‌کنید. به زبان ساده، یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آنها را به اینترنت متصل می‌کند. روتر دسترسی به اینترنت را تحت کنترل خود دارد و به همین دلیل هکرها بیشتر تمرکز خود را روی حمله به این بخش قرار می‌دهند؛ بنابراین توجه به حفظ امنیت روتر نکته‌ای است که نباید از آن غفلت کرد. بررسی رمز عبور روتر، استفاده از کلمات رمز مناسب برای کنترل ادمین و اتصال به اینترنت ازجمله نکاتی است که می‌تواند احتمال حمله‌ی هکرها به شبکه‌ی اینترنت خانگی را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

آفلاین نگه داشتن داده‌های مهم و شخصی یکی دیگر از راه‌های حفظ امنیت در اینترنت است. در این صورت داده‌های شخصی و حساس از دسترس مهاجمان سایبری در امان خواهند ماند. در صورت نیاز جدی به ارسال این اطلاعات خوب است در قالب ضمیمه ایمیل و با رمزگذاری دقیق این کار صورت گیرد.

توجه به آدرس URL سایت‌ها در مرورگرها هم اصل امنیتی برای وب گردی هاست. وجود علاماتی مثل قفل در کنار آدرس سایت نشان امنیت آن سایت است. همچنین بررسی ظاهر وب‌سایت از طریق توجه به متناسب بودن تمام تصاویر با عرض صفحه، مرتب بودن صفحات و عاری بودن آنها از اشتباه، طبیعی به نظر رسیدن تبلیغات و پنهان نبودن محتوای اصلی کمک می‌کند تا کاربر با درصد احتمال خطر کمتر به سایت‌ها ورود داشته باشد.

از اصول امنیتی دیگری که کاربران شبکه‌های خانگی می‌توانند با مجهز شدن به آنها سپری در برابر خطرات حملات سایبری برای خود فراهم نمایند، می‌توان به استفاده از احراز هویت دوعاملی به‌منظور محافظت بیشتر از حساب کاربری، اجتناب از ایمیل‌های ناشناس و ناخواسته، عدم استفاده از خدمات وای فای رایگان در تبادلات مالی و اعتباری، استفاده از آدرس ایمیل‌های متفاوت برای حساب‌های کاربری متفاوت، ارتقاء سطح آگاهی از نرم‌افزارهای امنیت سایبری و مجهز شدن به آنها و ..... اشاره کرد.

خلاصه اینکه فضای اینترنت فضایی عریض و طویل و متاسقانه گاه بدون در و پیکری مطمئن است و از این رو هر کاربر باید برای حضور امن و به بیان بهتر مصون ماندن از خطرات حملات سایبری در این دنیای عریض و طویل، سپری مطمئن برای خود دست و پا کند. معصومه باباجانی

ارسال نظرات