دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 تير 1402 - 06:02
آرایش تهاجمی در برابر رفتارهای غیرقانونی آمریکا

حقوق بشر دروغین به سبک آمریکا

حقوق بشر مهمترین دستاوردی است که قدرت های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر استفاده می کنند تا به اهداف سلطه­ گرانه خود برسند.
کد خبر : 14546

پایگاه رهنما:

حقوق بشر مهمترین دستاوردی است که قدرت های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر استفاده می کنند تا به اهداف سلطه­گرانه خود برسند. نکات قابل توجه در چند دهه اخیر، دخالت ایالات متحده در مسائل امنیتی جهان است که باعث ایجاد ناامنی و جنایات و کشتار مردم بیگناه شده است. حقوقِ بشر آمریکایی قائل به حقِ بلامنازع برای آمریکا و تکلیفِ بلامنازع برای سایر دولت‌ها و ملت‌ها در مقابل سیاست‌های سلطه‌طلبانه‌ آمریکاست و این همان ذبحگاهِ جهانی برای حقوقِ عامه بشر در این سویِ تاریخ است و در این میان کشور ایران بیشترین صدمه را از جانب امریکا متحمل شده است. در همین راستا برای تبیین جنایت های آمریکایی ها از ۶ تیرماه تا ۱۲ تیرماه که به پیشنهاد رهبری به هفته حقوق بشر آمریکایی نام گذاری شده است.

کارنامه سیاه حقوق بشری

رهبر معظم انقلاب، در راستای شناخت بیشتر جامعه جهانی از رفتارهای غیرقانونی کاخ سفید در برابر جوامع آزاداندیش خواهان تبیین آن برای همگان شدند و در همین راستا فرمودند: « آمریکایی ها ناقضین حقوق بشرند. منتها وقیحند؛ پررو هستند. بلندگوها هم دست آنهاست. هر کس را بخواهند، متّهم می کنند. مثل این‌که یک انسان فاسقِ فاجرِ بدکاره منحرف، در کناری بایستد و انسان های پاکدامن را متّهم به فسق و فجور و بدرفتاری و ناپاکدامنی کند!» و در راستای تبیین جنایت آنان فرمودند: « ما مدّعی نظام ایالات متّحده‌ی آمریکا و بسیاری از دولت های غربی هستیم، به‌خاطر نقض حقوق بشری که آنها انجام می دهند. ما مدّعی هستیم، ما از آنها سؤال می کنیم.»

حقوق بشر به روایت کاخ سیاه

بسیار از تحلیل­گران معتقدند که باید در شناخت جنایت آمریکا در قبال جامعه انسانی ابتدا به صورت بندی دقیق آنان از حقوق بشر پرداخت. حقوق بشر آمریكایی این‌طور معنا می‌شود كه اگر جنایتی توسط آمریكا انجام شد، دفاع مشروع برون‌مرزی صورت‌گرفته؛ اما اگر همین دفاع مشروع برون‌مرزی را كشور دیگری انجام دهد می‌گویند علیه حقوق بشر اقدام شده است. كاربرد حقوق بشر به شكل ابزاری در چارچوب قدرت نرم و در جهت پیشبرد منافع ملی كشورهای لیبرال و به‌ویژه آمریكا است. حقوق بشر در قرن ۲۱ تبدیل به یك‌زبان بین‌المللی شده و سیاست خارجی آمریكا از این قاعده در دوره‌های تاریخی خود مستثنی نیست. بند چهار از ماده یك اعلامیه و برنامه مصوب كنفرانس جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۹۳ به‌صراحت جهان شمالی حقوق بشر و تفكیك‌ناپذیری آن را مطرح می‌كند. آمریكا از یك سو داعیه‌دار حقوق بشر است؛ اما از سوی دیگر سیاست‌های اتخاذی آن ناقض حقوق بشر است. اگر در عرصه بین‌المللی چیزی خلاف منافع ملی و امنیت آمریكا باشد، خلاف حقوق بشر تعریف می‌شود و در این راستا آمریكا وقتی از حقوق بشر سخن می‌گوید در واقع از مالكیت بشر آمریكایی صحبت كرده است. از منظر آمریكا، حقوق بشر همان چیزی است كه توسط سیاستمداران این كشور تعریف شده باشد و به همین جهت حقوق بشر آمریكایی تضمین‌كننده صلح و آزادی و همچنین عدالت برای كشورهای جهان نیست. آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با تروریسم دست به حذف فیزیکی بزرگ ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت زده است. متاخر ترین مثال در این زمینه، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در سال ۲۰۲۰ است.  از نظر جمهوری اسلامی ایران، ترور این مبارز واقعی در راه احقاق حقوق بشر مردم بی دفاع منطقه،  نمونه ای از تروریسم دولتی و جنایتی آشکار در نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل محسوب می‌گردد. همانگونه که این مسئله از سوی گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تاکید قرار گرفت، عملیات ترور سردار سلیمانی نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده و در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار می‌گیرد. مقامات آمریکایی با حذف قهرمان بین المللی مقابله با تروریسم و حامی حق تعیین سرنوشت منطقه، دروغین بودن ادعای خود در مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر را افشا نمودند. آمریکا بزرگترین حامی رژیم اشغالگر اسرائیل محسوب می‌گردد و با حمایت های مادی و غیر مادی خود از این رژیم، زمینه‌های تداوم نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی را فراهم می سازد؛ آمریکا علی رغم شعار حمایت از اجرایی شدن طرح دو دولت، در عمل مانع اجرایی شدن این طرح می‌شود چرا که نه تنها در مقابل اقدامات ممانعتی رژیم صهیونیستی سکوت می‌کند، بلکه ملزومات لازم را نیز در اختیار رژیم اسرائیل قرار می دهد.

جهاد تبیین؛ حقوق بشر آمریکایی

هفته بازخوانی حقوق بشر آمریكایی، فرصتی برای تبیین جنایات این كشور در كل جهان است. زیرا باید از این طریق چهره ضدبشری آمریكا را بر اساس مستندات و آمار به افكار عمومی مردم جهان معرفی كرد. در همین راستا پیشنهادات ذیل به عنوان راهبرد بیان می شود:

۱. راهبرد حقوقی باید مدنظر مسئولین قرار بگیرد. قربانیان جنایت‌های آمریکا در محور مقاومت باید در دادگاه­های بین المللی و داخلی نسبت به عوامل جنایت کار آمریکا شکایت طرح کنند و آنان را به میز محاکمه بکشانند.

۲. عاملان و ابعاد جنایت آمریکا در محور مقاومت و همچنین مناطق دیگر باید روایت بشود. روایت­گری باید مبتنی بر قواعد انسانی صورت بگیرد تا از این طریق فهم بین الاذهانی در جوامع نسبت به سوء استفاده آمریکا از ابزار حقوق بشر آشکار شود.
۳. هفته حقوق بشر آمریکایی باید به عنوان مناسک در عملیات روانی علیه دشمن قرار بگیرد و از این طریق ظرفیت‌های رویداد‌های جمعی برای انتقال مفاهیم انسانی مدنظر قرار بگیرد و این رویداد‌ها باید در کشور‌های مختلف که قربانی حقوق بشر آمریکایی هستند، به شکل مردمی برگزار شود.
۴. تمرکز رویدادی در هفته حقوق بشر آمریکایی باید مبتنی بر جهاد تبیین باشد و گام اول این عرصه صورت بندی صحیح تفاوت ماهوی میان تفسیر استکبار و انسانی از مفهوم حقوق بشر است و در گام دوم باید عناصر دقیق آن با گستره جهان شمولی ارائه گردد و در نهایت باید اشتراک بین کشور‌ها برای تقابل با حقوق بشر آمریکایی آغاز گردد. 

ارسال نظرات