پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 خرداد 1402 - 16:36
مرور اجمالی بر پروژه¬های پیشرفت در دولت سیزدهم

بر مدار موفقیت

«کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما برخی نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و در آن تردید دارند، به مردم ایران، بویژه آذربایجانی‌ها اطمینان داد که دولت با همه توان تلاش می‌کند تا ایران قوی شکل گیرد و دستاورد‌های بزرگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.»
کد خبر : 14443

پایگاه رهنما:

«کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما برخی نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و در آن تردید دارند، به مردم ایران، بویژه آذربایجانی‌ها اطمینان داد که دولت با همه توان تلاش می‌کند تا ایران قوی شکل گیرد و دستاورد‌های بزرگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.» این گزاره‌های سخنان کلیددار پاستور در شهر بزرگ تبریز است؛ روایتی از موانع داخلی و خارجی در برابر اقدامات فناورانه در عرصه پیشرفت همه جانبه کشور. پیش بینی چنین رفتاری از دشمنان ملت ایران در گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داده شده بود؛ ایشان عرصه بعدی نبرد را در میدان «امید/ ناامیدی» متصور می‌شدند و در همین راستا نوشتند: «پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش -که به برخی از آن‌ها اشاره شد- در برابر چشم شما است.»
روند پیش رو در میدان نبرد با کلیدواژه ناامیدی به آینده مسلما هدایتگری داخلی و خارجی دارد؛ برخی معتقدند که این رفتار‌ها موید روش آمریکایی در عملیات روانی در قبال جامعه ایرانی است؛ عملیات روانی یکی از شیوه‌های اعمال فشار برای رسیدن به اهداف مطلوب است که در عصر حاضر مورد توجه بسیار قرارگرفته است. هرگونه اقدام دراین باره مستلزم توجه به رابطه معنادار عملیات روانی با ابعاد و شیوه‌های آن است که مدیریت آن را ممکن و موثر می‌کند. روش‌های آمریکا بر ضد ایران، چون دروغ پردازی، شرطی سازی، کلی بافی فریبنده، نامگذاری معکوس، تعمیم افراطی، برچسب زدن، استهزا و مسخره کردن و سرانجام تضعیف روحیه و القای یاس و ناامیدی است. در این یادداشت در تلاش هستیم که با اتخاذ مورد تبیینی پیشرفت در کشور در عرصه‌های مختلف به بازنمایی امید بپردازیم تا بخشی از عملیات روانی دشمن ناکارآمد شود.

تولید ۴۰ میلیون دز واکسن داخلی
همچنین از سوی دیگر مقایسه میزان تولید واکسن کرونا در دولت قبل و دولت جدید نیز چشمگیر است به طوری که تولید واکسن‌های داخلی تا ۱۵ مردادماه سال ۱۴۰۰ به ۱ میلیون و ۷۷۶ هزار دُز می‌رسید و این رقم در دولت جدید به بیش از ۴۰ میلیون دز رسید. دولت در سال ۱۴۰۰، برای تامین واکسن خارجی ۵۳۰۰ میلیارد تومان و برای تامین واکسن داخلی ۳۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. دولت سیزدهم توانست با تزریق ۱۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا در بین دولت‌های پیشرو در تزریق واکسن کرونا قرار گیرد. این اتفاق درحالی رخ داد که در دولت قبل تنها ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار دُز معادل ۲۰ درصد جمعیت هدف دز اول واکسن را دریافت کرده بودند و میزان تزریق دز دوم واکسن نیز به ۳ میلیون و ۷۲ هزار دُز معادل ۵ درصد جمعیت هدف رسیده بود، اما امروز بیش از ۸۵ درصد جمعیت هدف کشور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

داروی تمام ایرانی
یکی از زمینه‌های مهم پیشرفت در زمینه پزشکی است، جایی که ایران راه‌های درمان و فناوری‌های نوآورانه را توسعه داده است. به عنوان مثال، دانشمندان ایرانی روشی برای تولید انسولین ابداع کرده‌اند که می‌تواند زندگی افراد دیابتی را تا حد زیادی بهبود بخشد. علاوه بر این، محققان ایرانی گام‌های مهمی در مبارزه با سرطان برداشته اند و درمان‌ها و روش‌های درمانی جدیدی را توسعه داده اند که اکنون برای کمک به بیماران در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال روش درمانی جدید از نانوذرات برای رساندن مستقیم دارو‌های شیمی‌درمانی به سلول‌های تومور استفاده می‌کند که نسبت به شیمی‌درمانی سنتی مؤثرتر و عوارض جانبی کمتری نشان داده است. یکی از پیشرفت‌های علمی حیرت‌انگیز که مورد اشاره مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بود، درمان سرطان خونِ «آرمان» کودک ۵ ساله ایرانی با روش جدید ژن‌درمانی است که این تکنولوژی درمانی تا پیش از این صرفاً در انحصار ۲ کشور بوده است. نخستین ژن‌درمانی موفق در ایران به روش «کارتی‌سل تراپی» درمانی در شهریور ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان مرکز طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. این پیشرفت بزرگ علمی در کشور با همکاری مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان در پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه با یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

انرژی‌های تجدیدپذیر
کشورمان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در انرژی خورشیدی و بادی انجام داده و همچنین فناوری‌های جدیدی را برای ذخیره و توزیع انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه داده است. به عنوان مثال، ایران چندین نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ ساخته است و همچنین نوعی از توربین بادی را ساخته است که کارآمدتر و بادوام‌تر از طرح‌های سنتی است.
موشک آرزو‌ها
موشک هایپرسونیک فتاح برخلاف طراحی‌های امریکایی، روسی و چینی شکل ظاهری مشابه موشک‌های قبلی بالستیک ایرانی دارد، اما آنچه سبب ایجاد قابلیت‌های طرح شده برای تسلیحات هایپرسونیک در فتاح دارد، در داخل بدنه آن قرار گرفته است. این شکل ظاهری به خودی خود نشان‌دهنده این است که ایران در مسیر توسعه سلاح هایپرسونیک، دنباله‌رو هیچ یک از سه کشور فوق نبوده است. این عدم‌مشابهت با نمونه‌های خارجی، مسئله‌ای است که حتی کارشناسان هوافضای صهیونیست هم به آن اذعان کرده‌اند. همچنین به عملیاتی و نه صرفاً یک طرح توسعه‌ای بودن این موشک هم توسط کارشناسان خارجی اعتراف شده است. فتاح موشکی دومرحله‌ای است که مرحله دوم آن به جای یک سرجنگی فاقد پیشران که در موشک‌های قبلی ایرانی مرسوم بود، دارای یک پیشران کروی سوخت جامد است. در واقع برخلاف موشک‌های قبلی، در فتاح سرجنگی هم به تنهایی یک موشک کامل است. وجود پیشران در سرجنگی سبب می‌شود افت سرعت سرجنگی رخ ندهد و حتی افزایش سرعت نسبت به لحظه جدا شدن از موتور مرحله اول محقق شود.

سرانجام جشن پیشرفت در تبریز
آیت‌الله رئیسی با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کرده است و همچنین خط راه آهن بستان آباد- خاوران با قدرت مانور مسافرتی بالا در منطقه شمال غرب کشور افتتاح شد. مسعود پورسیدی

ارسال نظرات