رابطه دين زدايي و تلاش براي تهديد موجوديت انقلاب اسلامي
«دین زدایی»، «تقلیل گرایی مذهبی» که با مفاهیمی مانند «عفت زدایی» و «آرمان زدایی» هم پوشانی دارد، از اهداف مهم یک جریان سیاسی در داخل کشور به شمار میآید که اوج تلاش برای پیاده سازی این هدف را میتوان در در دهه نخست ماه محرم هرسال مشاهده کرد و از آن تحت عنوان «محرم زدایی» یاد کرد.
پایگاه رهنما :
«دین زدایی»، «تقلیل گرایی مذهبی» که با مفاهیمی مانند «عفت زدایی» و «آرمان زدایی» هم پوشانی دارد، از اهداف مهم یک جریان سیاسی در داخل کشور به شمار میآید که اوج تلاش برای پیاده سازی این هدف را میتوان در در دهه نخست ماه محرم هرسال مشاهده کرد و از آن تحت عنوان «محرم زدایی» یاد کرد. پیگیری اهداف اینچنینی از محوریترین فعالیتهای این جماعت است که خود را «مدعی آزادی بیان»، «مدافع دموکراسی»، «حامی توسعه سیاسی» و «هواخواه لیبرالیسم» معرفی میکنند. رونمایی از اندیشههای اعتقادی جرگه تجدیدنظرطلب (چه در شرایط فعلی و چه درزمان حاکمیت اصلاحات بر قوه مجریه) تصویری ملموس از نوع باورهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی پیش روی جامعه قرار میدهد چرا که هرسال با آغاز ماه محرم، اقدامات این جماعت جهت «دین زدایی از جامعه» گستره بیشتری به خود میگیرد و تلاش میشود تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) شکوه سالهای قبل را نداشته باشد.
تخریب همزمان «عاشورا» و «مهدویت»
تصور جماعت غربگرای داخلی از دیرباز تاکنون آن بوده که اگر نگرش مردم از «عاشورا» و «مهدویت» با ابزارهای مختلف دچار تردید شود، ازیکسو روحیه سلحشوری مردم در مواجهه با استکبار تضعیف شده و از سوی دیگر فرهنگ مقاومت و ایستادگی (که بواسطه آن کشور از تلاطم و توطئههای ۴۰ ساله به سلامت گذشته)، ماهیت خود را از دست داده و موجودیت نظام مورد تهدید واقع میشود و از سوی دیگر ایدئولوژی انقلاب اسلامی دچار تزلزل جدی میشود. به بیان بهتر، جریان غربگرای داخلی و ضدانقلاب مبانی فکری – اعتقادی مردم را در طول ۴ دهه اخیر مورد شدیدترین حملات قرار داده چرا که معتقدند اگر پرچم عزای سیدالشهدا (ع) از کوچه و خیابانها جمع شد به همان میزان جامعه آماده پذیرش فرهنگ غربی با مصادیق مهمی مانند لاابالی گری و برهنگی خواهد شد؛ جامعهای که شانیت را برهنگی و بی عفتی میداند، فرهنگ دفاع مقدس را تحجر میداند و کشوری که فرهنگ عاشورایی را عقب گرد میداند در مقابل تهاجم دشمن (چه سخت چه نرم) منفعل بوده وعقد هر نوع قرارداد استعماری را ننگ آور نمیداند.
توهین، تحریف و شبهه سازی
موازی با «توهین و هتاکی نسبت به وقایع و رویدادهای روز عاشورا» این جماعت «ایجاد شبهات گسترده» را چه از نظر تاریخی و چه از نظر آداب و رسومی که در ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء (ص) نیز مورد توجه قرار داده اند؛ از مهمترین نمونهها طی چند سال اخیر میتوان به ایجاد شبهه درباره توزیع غذای نذری، مخارج هیات، پیاده روی اربعین اشاره کرد. ضرورت سرازیر شدن مخارج غذاهای نذری و مخارج هیئات مذهبی به جیب مردم مستضعف و تهیدست را در فضای مجازی مطرح میکنند، اما درمقابل از صرف میلیاردها دلار هزینهای که جماعت غربزده برای رفتن به ترکیه، مالزی، گرجستان و ... در قالب سفرهای تفریحی صرف میشود حرفی به میان نمیآورد. از سوی دیگر استراتژی «تحریف» بر پایه تغییرات اساسی در مباحث پیرامون قیام امام حسین (ع) نیز بعد دیگری از رفتار این جریان است به گونهای که علل و عوامل به وجود آمدن این قیام انسانی را موضوعات خلاف واقع جلوه دهند. بدین معنا که «تغییرات بنیادین در باورهای ارزشی و اعتقادی مردم» در پوشش «استحاله فرهنگی و اعتقادی» تاکنون ازسوی این جماعت دنبال شده است. بر همین اساس است که رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز بارها نسبت به «دین زدایی» هشدار داده اند کمااینکه ایشان اخیرا با اشاره به وجود برنامههای گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهمترین وظیفه روحانیون را «مقابله با نقشه دینزدایی و عفتزدایی» دانسته و بیان میکنند: «حوزههای علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند. حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) با تأکید بر اهمیت «وظیفهشناسی» و «موقعیتشناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی خاطرنشان کردند: اگر وظیفه بهدرستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.» از سوی دیگر در آیه ۴۵ سوره اعراف خداوند متعال میفرمایند: ««الَّذینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ کافِرُونَ؛ آنهایى که از راه خدا باز مى دارند و آن را کج مى طلبند (به شبهه راه راست مردم را کج مى کنند) و آنها به قیامت ایمان ندارند.» همانطور که اشاره شد نظام سلطه و جریان ضدانقلاب، روگردانی مردم از دین اسلام بواسطه تضعیف «عاشورا – مهدویت» را مساوی با جداسازی مردم از انقلاب اسلامی که بر پایه مبانی عاشورایی و مهدوی بنا شده است میدانند؛ برهمین اساس «لیبرالیزه کردن جامعه» و «تغییر فضای ارزشی جامعه» به وسیله تضعیف ارزشهای اسلامی و انقلابی را بویژه در ایام محرم مورد توجه قرار میدهند. از سوی دیگر «تضعیف غیرت و تعصب دینی» در جامعه با حرمتشکنی و قداستزدایی از مقدسات دینی را مورد توجه قرار داده به همین دلیل بارها تئوریسینهای این جناح از غیرت دینی به عنوان یکی از رذایل اخلاقی یاد کردهاند.
تخریب توامان با تحریف
نمونههای از حملات جماعت غربزده در قالب تخریب – تحریف در ادامه ذکر میشود؛ سعید حجاریان تئوریسین این جناح در سال ۹۳ با انتشار یادداشتی در روزنامه آرمان، تحت عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» تلاش کرد تا با دستاویز قراردادن چند مساله از هم گسیخته و با پراکنده گویی، باز هم به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اهانت کند. وی در بخشی از این توهین نامه نوشته است: «نظرات آقای صالحینجفآبادی که کوشیده است امام حسین (ع) را به عنوان یک شخصیت حسابگر و حرکت او را به یک حرکت صد درصد عقلانی معرفی کند، معقول نیفتاد». روزنامه صبح امروز که با مدیریت حجاریان منتشر میشد، نیز در فروردین ۱۳۷۹ مینویسد: «قیام امام حسین (ع) و سپاه امام مانند سپاه یزید اهل خشونت و فاقد تحلیل عقلانی بودند.» اکبرگنجی نیز که مصیبتهای اهل بیت (ع) در روز عاشورا و فجایع آن روز را نتیجه خشونت و جنگهای بدر و حنین اعلام کرده بود! در مقالهای در همین روزنامه با عنوان «خون به خون شستن محال آمد محال»، آشکارا به قیام حسینی (ع) و عملکرد امیرالمومنین، امام علی (ع) جسارت و مینویسد: «پیامبر در بدر و حنین و ... شمشیر زد ...، اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ … خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوههایی جز خشونت به بار نمیآورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل میداند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.» هاشم آغاجری هم در سال ۸۱ میگوید: «نویسندگان نامه به امام حسین (ع) میگویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در رأس باشد، ولی رضایت مردم در آن نباشد، نامشروع است.» نجفقلی حبیبی عضو حزب مشارکت در سال ۹۵ و در برنامه زنده تلویزیونی موج دیگری از تخریبها علیه باورهای اعتقادی مردم را کلید میزند و بیان میکند: «شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج میکنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول خرج میشود؟ بازده فرهنگی اش چقدر است؟ دو شب گریه میکنند و بعد میروند.» محمد شعله سعدی یکی دیگر از وابستگان به این جریان بیان میکند: «میگویند امام حسین (ع) انقلاب کرد و من چنین چیزی را باور ندارم به دلیل اینکه امام حسین (ع) اصلاً قصد انقلاب نداشته است و داشت از جایی که جانش را تهدید میکردند دور میشد، اما به او اجازه ندادند و او نیز تسلیم نشد!» ً. هفتهنامه صدا نیز در مطلبی توهین آمیز علت رونق عزاداریها را پخش نذری را عنوان و مینویسد: «غذای نذری شکلبندی جدید محرم است و نسلهای جدید به هوای آن جمع میشوند!»
میزان پاینبدی به دین با بازخوانی عاشورای سال ۸۸
دهها و حتی صدها نمونه از توهین و هتاکی به ساحت مبارک امام حسین (ع) را از سوی جریان غربزده میتوان جستجو کرد، اما حوادث غم انگیز عاشورای سال ۸۸ میتوان معیار مناسبی جهت سنجش اعتقاد این طیف به مبانی و اصول اسلامی باشد. در عاشورای سال ۸۸، پیاده نظام این طیف، سیاهههای موکبهای امام حسین (ع) را به آتش کشاند و رهبران فتنه ۸۸ در بیانیههای رسمی این افراد را انسانهای خداجو! نامید، نامگذاری که مردم را به خشم آورد و نهایتا منجر به ثبت ۹ دی به عنوان یک روز تاریخی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی شد.
ارسال نظرات