دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 فروردين 1402 - 12:59
القدس لنا

حضور میلیونی مسلمانان در راهپیمایی روز قدس

روز جهانی قدس، میراث ابتکاری رهبرکبیر انقلاب در راستای دفاع و حمایت از حقوق مستضعفان و مبارزه با استکبار جهانی است
کد خبر : 13946
حضور میلیونی مسلمانان در راهپیمایی روز قدس

پایگاه رهنما:

«من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به‌ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‏خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به‌عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.» این گزاره­ها سخنان حضرت روح الله است؛ سخنانی که بر پیکره اشغالگران قدس تا ابد لرزه انداخت و هرسال شاهد برگزاری راهیپمایی با حضور هزاران مسلمان در قالب «روز قدس» هستیم. بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال 1357 بر مواضع ضدصهیونیستی خود تاکید و اسرائیل را رژیم نامشروع معرفی کردند. کمتر از یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در دیدار با مقامات بلندپایه فلسطین، شعار«امروز ایران، فردا فلسطین» را در اولویت سیاست‌های خارجی خویش قرار دادند و شش‌ماه پس از انقلاب اسلامی نیز در تاریخ 16/5/1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام کردند.

طنین مرگ بر اسرائیل در سراسر ایران

خیابان های اکثر کشورهای مسلمان شاهد برگزاری راهپیمایی روز قدس بود. مسلمانان با شعارهای ضداستکباری خواهان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم اشغالگر قدس بودند. این راهپیمایی در سراسر شهرهای کشورمان برگزار شد و در تهران، پایتخت جهان اسلام ،برگزاری راهپیمایی روز قدس در مسیرهای ‌ده‌گانه با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. یکی از برنامه­های محوری روز جهانی قدس امسال، برگزاری رژه دریایی مردم پایه کشورهای اسلامی محور مقاومت بود. این رزمایش در ایران و در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دریای خزر با حضور بیش از ۲۵۰۰ شناور و قایق نیروهای بسیجی و مردمی در ساعت ۱۵:۳۰پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه همزمان با برگزاری رزمایش مشابه در کشورهای محور مقاومت و در سواحل سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و عراق برگزار شد.

استراتژي نبرد مستمر با اشغالگر

روز جهانی قدس، میراث ابتکاری رهبرکبیر انقلاب در راستای دفاع و حمایت از حقوق مستضعفان و مبارزه با استکبار جهانی است. روز جهانی قدس به عنوان  استراتژی دفاعی امام(ره) در حمایت از فلسطین ثمرات درخور توجهی داشته که واکنش مخالفان را نیز در برابر عظمت این روز برانگیخته است. روز جهانی قدس میراث ابتکاری امام خمینی(ره) درایجاد وحدت جهان سالم می باشد. در این روز مسئله  فلسطین از یک مقوله عربی پا فراتر نهاد و به یک مقوله انسانی و اسلامی تبدیل شد. روز جهانی قدس گامی مهم در جهت صدور انقلاب ایران و الگوی نافذی برای ملت های مسلمان در حفاظت از کیان و سرزمین های خود می باشد. روز قدس، روز همبستگی جهان اسلام و حمایت از مستضعفین است. دفاع از قدس شریف و حمایت از مظلومان و شرکت در راهپیمایی این روز از توصیه های موکد امام خمینی(ره) است. سال‌های متمادی است که سعی می‌شود مسأله‌ی قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثت‌آمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کرده‌اند تا به‌کلّی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. بنابراین دوراندیشی انقلاب اسلامی در ایران از اقدامی که امام خمینی (ره) در ربط‌دادن این انقلاب و آینده‌ی آن به فلسطین انجام دادند تا نقش کنونی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و نیز رهبریِ ایشان و ارشاداتشان بی‌ارتباط با پیروزی‌های امروز فلسطینیان نیست. تمامی اقشار فلسطین -که حتی شاید اختلاف‌نظرهایی میان آن‌ها وجود داشته باشد- جملگی بر این حقیقت صحه می‌گذارند که اگر امروز محور مقاومت وجود نداشت، مقاومت فلسطین نمی‌توانست روی پاهای خود بایستد، رژیم صهیونیستی را بیازارد و بار دیگر آن را به ذلت بکشد. البته، نقش‌آفرینی محور مقاومت در پیروزی در برابر صهیونیست‌ها ناقض نقش اصلی و اساسی ملت فلسطین نیست؛ ملتی که حاضر است -به تنهایی و حتی اگر تمام جهان به آن پشت کنند- در نبرد با صهیونیست‌ها ارزشمندترین داشته‌های خود را بدون هیچ‌گونه چشمداشتی فداء کند.

پیروزی نزدیک است

بیش از دو دهه از طراحی‌های شوم آمریکا و ایادی آن برای به حاشیه راندن مسئله فلسطین و فراموشی آرمان آن می‌گذرد؛ از همان روزی که طرح «خاورمیانه بزرگ» را پخت و پز کردند تا روزی که داعش و گروه های تکفیری را راه اندازی و حمایت کردند، قصدشان این بود که مسلمانان را سرگرم کرده و مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین و آزادی قدس شریف را به حاشیه‌ بکشانند، اما نقشه آنان نقش بر آب شد. تحولات سال‌های اخیر نشان داده است که مسئله فلسطین فراموش‌شدنی نیست و روزبه‌روز زنده‌تر از قبل و در افقی بالاتر، پیش روی نسل جدید مبارزان و آزادی‌خواهان در منطقه و جهان قرار می‌گیرد و در این میان، نه ایجاد فتنه تکفیر و نه نقشه شوم «معامله قرن» و نه پیمان‌های ننگ‌آور سازش برخی دولت‌های به‌ظاهر اسلامی با رژیم صهیونیستی،‌ هیچ‌کدام سنت تخلف‌ناپذیر الهی را متوقف نخواهد کرد که پیروزی از آن صابران و مجاهدان است. این حقیقت آشکار را از صحنه‌هایی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بارها و بارها در غزه و کرانه باختری و حتی در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ خلق می‌شود، می‌توان دید که جوش و خروش جوانان فلسطینی، گویای نزدیک‌ترشدن وعده صادق الهی برای «پیروزی حق بر باطل» است.

شرایط سخت اشغالگر

روز قدس امسال برای اشغالگران سخت تر از گذشته بود. در مقطع فعلی نتانیاهو را به‌صورت شبانه‌روزی آزار می‌دهد، بحران ناتمام پیش‌آمده در فضای سیاسی داخلی رژیم‌صهیونیستی ا‌ست؛ چالشی دامنه‌دار که چندسالی می‌شود پارلمان و دولت رژیم‌صهیونیستی را وارد درگیری‌هایی ناتمام کرده است. اوج این درگیری‌ها و تنش‌ها هم به این چند روز قبل و زمانی بازمی‌گردد که ده‌ها هزار شهرک‌نشین، در اعتراض به نتانیاهو خیابان‌های تل‌آویو را تسخیر کردند. مسئله‌ای که به‌قدری صهیونیست‌ها را با چالش مواجه کرده که رئیس این رژیم درباره آن لب به اعتراف‌هایی تاریخی گشوده است. 19 اسفند 1401 بود که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی گفت: «آنچه اکنون در اسرائیل روی می‌دهد، فاجعه و کابوس واقعی است.» او با اشاره به اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی افزود: «اسرائیل در آستانه نقطه بی‌بازگشت قرار دارد و طرح اصلاحات قضایی اشتباه است و باید به‌صورت کامل لغو شود.» از سوی دیگر روزنامه هاآرتص نوشت: «دور کنونی» خشونت در جبهه‌های مختلف، تکرار دیگری از «راهبرد بلندمدت حماس و حزب‌الله، با الهام از ایران، برای فرسایش اسرائیل با عملیات خونریزی تا نابودی» است. به ادعای این روزنامه، «اسرائیل با دشمنانی مواجه است که به دنبال کشاندن آن به سمت یک جنگ چندجانبه در امتداد مرزهایش» در کرانه باختری، قدس و با فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ هستند. هاآرتص با تایید گزارش شبکه المیادین اعتراف کرد که «وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی اسرائیل نمی‌تواند بدتر از این باشد. تل‌آویو به‌جای تلاش و تمرکز بر روی تبدیل توافق‌های عادی‌سازی روابط به بستری برای تغییر شکل خاورمیانه و جایگاه اسرائیل در آن، امارات، بحرین و مغرب را در موقعیتی قرار داد که نمی‌توانند از آن دفاع  یا حمایت کنند. امری که در باره مصر و اردن نیز صدق می‌کند و پیشتر آنها را مجبور کرد که روابط خود را با تل‌آویو کم کنند.» در ادامه این گزارش آمده است: «اکنون، ما احتمالا با یک طوفان تمام‌عیار روبرو هستیم، طوفانی که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل ماه‌هاست درباره آن هشدار می‌دهند، درباره یک جنگ چندجبهه‌ای.»

ارسال نظرات