پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 فروردين 1401 - 12:44

خط امام خمینی (ره) از نگاه امام خامنه‌ای(مدظله العالی)

خط امام(ره) مانند هر گفتمان یا مکتبی دارای ابعاد و اضلاعی است و بدون شناخت ابعاد و ویژگی‌های خط امام(ره) نمی‌توان در مقابل انحرافات و تحریف خط امام ایستادگی نمود.
نویسنده :
حسن اسعدی
کد خبر : 11571

پایگاه رهنما:

خط امام(ره) مانند هر گفتمان یا مکتبی دارای ابعاد و اضلاعی است و بدون شناخت ابعاد و ویژگی‌های خط امام(ره) نمی‌توان در مقابل انحرافات و تحریف خط امام ایستادگی نمود. رهبر معظم انقلاب در تبیین خط امام، سه بُعد برای آن مشخص کرده و می‌فرمایند: «مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد سومی هم وجود دارد که این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است» از بیانات رهبر معظم انقلاب می‌توان مصادیقی را برای این سه بعد از خط امام یافت که به صورت خلاصه می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

1-مصادیق عقلانیت در خط امام: گزینش مردم‌سالاری برای نظام سیاسی، سرسختی و عدم انعطاف او در مقابله با دشمن مهاجم، تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائی در ملت، تفهیم مالکیت مردم بر کشور و سرنوشت.

2-مصادیق معنویت در خط امام: اخلاص، اخلاق، دوری از گناه، دوری از تهمت، دوری از سوءظن، دوری از غیبت، دوری از بددلی، دوری از جداسازی دل ها از یکدیگر توکل،‌ تضرع و توسل به خداوند بود.

3-مصادیق عدالت در خط امام: تکیه بر طبقات ضعفا، پرهیز از اشرافی‌گری، رسیدگی به طبقات محروم.

با بررسی و کنکاش در زندگی سیاسی امام خمینی(ره) می‌توان فهمید که امام اصول ثابتی- براساس همین سه بعد ذکر شده، یعنی؛ عقلانیت، معنویت و عدالت - برای خود داشته و هیچ‌گاه از این اصول تخطی نکرده‌اند که می‌تواند جزو بینات و مصادیق آشکار خط امام0ره) باشد. رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد 92، چهار اصل و در 14 خرداد 94، هفت اصل دیگر از اصول مهم خط امام را دسته بندی نمودند که می‌تواند به عنوان یک شاخص از زندگی حضرت امام (ره) مورد توجه قرار گیرد. این اصول به صورت خلاصه عبارتند از:

1-سیاست داخلی؛ اصول امام عبارت است از تکیه به رأی مردم؛ تأمین اتحاد و یکپارچگی ملت؛ مردمی بودن و غیر اشرافی بودن حکمرانان و زمامداران؛ دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت؛ کار و تلاش همگانی برای پیشرفت کشور.

2-سیاست خارجی؛ اصول امام خمینی(ره) عبارت است از ایستادگی در مقابل سیاست های مداخله‌گر و سلطه‌طلب؛ برادری با ملت‌های مسلمان؛ ارتباط برابر با همه کشورها، به جز کشورهایی که تیغ را بر روی ملت ایران کشیده‌اند و دشمنی می‌کنند؛ مبارزه با صهیونیسم؛ مبارزه برای آزادی کشور فلسطین؛ کمک به مظلومین عالم و ایستادگی در برابر ظالمان.

3-در عرصه فرهنگ؛ اصول امام خمینی(ره) عبارت است از نفی فرهنگ اباحه‌گری غربی؛ نفی جمود و تحجر و نفی ریاکاری در تمسک به دین؛ دفاع قاطع از اخلاق و احکام اسلام؛ مبارزه با ترویج فحشا و فساد در جامعه.

4-اقتصاد؛ اصول امام تکیه به اقتصاد ملی است؛ تکیه به خودکفایی است؛ عدالت اقتصادی در تولید و توزیع است؛ دفاع از طبقات محروم است؛ مقابله با فرهنگ سرمایه‌داری و احترام به مالکیت است- این‌ها در کنار هم- امام فرهنگ ظالمانه سرمایه‌داری را رد می‌کند، اما احترام به مالکیت، احترام به سرمایه، احترام به کار را مورد تأکید قرار می‌دهد؛ همچنین هضم نشدن در اقتصاد جهانی؛ استقلال در اقتصاد ملی؛ این‌ها اصول امام در زمینه اقتصاد است.

بعد از شناخت اصول و مبانی خط امام از نگاه رهبر معظم انقلاب، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا صرفاً دشمن خارجی دست به تحریف امام (ره) می زند؟ یا در داخل هم کسانی دست به تحریف امام (ره) خواهند زد؟ و یا اینکه تحریف امام صرفاً با هدف تخریب و تضعیف انقلاب اسلامی انجام می‌شود؟ رهبرمعظم‌انقلاب معتقدند علاوه بر دشمنان خارجی برخی از داخلی‌ها هم دست به تحریف امام و خط امام می‌زنند که البته بخشی از این تحریف ممکن است از سر دلسوزی و توسط معتقدین به انقلاب اسلامی و شخص امام صورت بپذیرد. رهبر معظم انقلاب، کسانی که ممکن است دست به تحریف امام بزنند را به سه قسم تقسیم می‌کنند:

1-دشمن خارجی: اولین تحریف کننده امام خمینی (ره) از نگاه رهبر معظم انقلاب دشمن خارجی است. ایشان معتقدند که «دشمن بود که از اوّل انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به صورت یک انقلابی خشک و خشن، از نوع آنچه در تاریخ انقلاب‌های بزرگ و معروف عالم مثل انقلاب فرانسه، انقلاب مارکسیستی شوروی و بعضی از انقلاب‌های دیگر می‌شناسیم، معرّفی کند؛ ....امام را این‌جوری معرّفی می‌کردند که این غلط بود. »

2-نیروهای داخلی مخالف امام (ره): رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد سال 89 با اشاره به برخی نیروهای داخلی که درصدد تحریف امام هستند اشاره می‌کنند که «بعضی اینجور فکر می‌کنند و این فکر غلطی است؛ که برای اینکه امام پیروان بیشتری پیدا کند، کسانی که مخالف امام هستند، آن‌ها هم به امام علاقه‌مند شوند، بایستی ما بعضی از مواضع صریح امام را یا پنهان کنیم یا نگوئیم یا کمرنگ کنیم.»

3-نیروهای داخلی معتقد امام (ره): درباره نمونه عینی تحریف امام (ره) توسط نیروهای داخلی معتقد به ایشان، معمولاً به جمله مرحوم هاشمی رفسنجانی مبنی براعتقاد امام به حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اشاره می‌شود. چنین استدلال هایی از سوی نیروهای داخلی بر مبنای تطبیق امام خمینی(ره) با شرایط زمانه تعریف می‌شود. این افراد سعی دارند امام را منطبق با شرایط روز تعریف و تفسیر کنندکه بعضاً منجر به تحریف ایشان می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان سه راهکار را جهت عدم تحریف امام تعیین و تبیین می‌نمایند که این سه راهکار شامل ادامه راه امام، بازخوانی تاریخ و اصول امام و مطالعه وصیت نامه سیاسی– الهی امام است که عبارتند از:

1-شناخت و ادامه راه امام خمینی(ره): «اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدف ها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. »

2- بازخوانی تاریخ و اصول امام:« آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات می‌شود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد.»

3- مطالعه وصیت نامه امام: آخرین سخن امام هم وصیتنامه امام است. من همیشه به مسئولین و کسانی که در دولت‌های گوناگون یک کار مهمی دستشان بوده است، توصیه می‌کردم که به وصیتنامه امام مراجعه کنند. وصیتنامه امام، لُبّ ارزش‌های مورد نظر امام است؛ این‌ها را امام باقی گذاشته، زنده گذاشته است. لذاست که این ارزش‌ها قابل تحریف نیست، قابل تغییر نیست.

انقلاب اسلامی از آغاز تا به امروز با چالش‌ها و فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است. این فراز و فرودها موجب ریزش‌ها و رویش‌هایی در انقلاب اسلامی گردیده است. بی شک انقلاب و کسانی که دل در گرو انقلاب دارند برای طی مسیرشان نیازمند یک قطب نما و شاخص هستند و بهترین شاخص برای ادامه مسیر خط امام است.بدیهی است فاصله گرفتن از عصر امام باعث می‌شود که برخی دشمنان و برخی دوستان امام (ره) به دلایلی که برشمرده شد دست به تفسیر ناصحیح و تحریف ایشان بزنند؛ لذا اولین گام در طی مسیر آینده انقلاب، شناخت خط امام(ره) و جلوگیری از تحریف آن است.

ارسال نظرات