جمعه ؛ 30 شهريور 1403
06 بهمن 1400 - 08:06

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجه

پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، اراده مردمی در سایه هدایت‌های هوشمندانه امام خمینی (ره) و نصرت الهی، موجبات تغییر گسترده در همه امور کشور، از جمله سیاست خارجی را فراهم آورد. تغییرات بنیادین در سیاست خارجی سبب شد تا دستاورد‌های بی‌نظیری نصیب کشورمان شود.
کد خبر : 10883

پایگاه رهنما:

ایران طی دوران قبل از وقوع انقلاب اسلامی و همزمان با زمامداری امور مملکت از سوی رژیم منحوس پهلوی، به معنای واقعی، از عنصر استقلال در روابط و سیاست‌های خارجی، بهره‌مند نبود. طی این دوران بود که ایران در جایگاه یک کشور تابع، در قلمرو قدرت بلوک غرب قرار می‌گرفت. براساس سیاست‌های آمریکا، ایران ایفاگر نقش «ژاندارم منطقه خلیج فارس» بود و از این رو ارتش کشور، کاملاً تحت سیطره ایالات متحده قرار داشت. هزاران مستشار نظامی آمریکایی در بخش‌های کلیدی ارتش کشورمان مشغول بودند. ایران قبل از انقلاب اسلامی در راستای تأمین منافع غرب در منطقه، برابر شوروی سابق ایفای نقش می‌کرد و در امتداد همین سیاست بود که متحد استراتژیک رژیم جعلی صهیونیستی به حساب می‌آمد. به تصویب رسیدن لایحه ننگین کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ در دولت و مجلس سنا و همچنین مجلس شورای ملی، نمایانگر نهایت وابستگی ایران آن زمان به آمریکاست.
پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، اراده مردمی در سایه هدایت‌های هوشمندانه امام خمینی (ره) و نصرت الهی، موجبات تغییر گسترده در همه امور کشور، از جمله سیاست خارجی را فراهم آورد. تغییرات بنیادین در سیاست خارجی سبب شد تا دستاورد‌های بی‌نظیری نصیب کشورمان شود.
اگر چه نام بردن از تمامی این دستاوردها، در یک مطلب امکان‌پذیر نیست، اما تعدادی از آن‌ها را می‌توان در موارد زیر، خلاصه کرد:
۱- رها شدن سیاست خارجی ایران از سیطره و نفوذ قدرت‌های خارجی در نظام دوقطبی دنیا به هنگام وقوع انقلاب اسلامی ایران، جهان به دو بلوک قدرت شرق به سردمداری شوری سابق و بلوک قدرت غرب به سردمداری آمریکا تقسیم شده بود. در چنین فضایی بود که جمهوری اسلامی ایران، شعار نه شرقی نه غربی را سر داد و رسماً اعلام کرد که درمعادلات بین‌المللی دنیا، خود را وابسته به شرق و غرب نمی‌داند؛
۲-ایجاد ساختار قوی جهت حفظ استقلال سیاست خارجی؛
۳-هموار سازی مسیر جهت تحقق آرمان‌های انقلاب و اهداف والای جمهوری اسلامی در رابطه با کشور‌های مختلف؛
۴- تکیه بر قدرت مردم؛
۵- مقاومت در برابر قدرت‌های استکباری و به ویژه آمریکا و خنثی نمودن توطئه هایشان؛
۶-دفاع ازمحرومان، مظلومان و مستضعفان جهان: نخستین کشوری که در مناسبات معاصر دنیا میان کشور‌های مختلف، دفاع از محرومان، مظلومان و مستضعفان را حقیقتاً به‌عنوان راهبرد و اصل جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی خود، اعلام و آن را نهادینه کرد، جمهوری اسلامی ایران بود؛
۷-ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها و مبارزه با ظالمان در اثر وقوع انقلاب اسلامی ایران، طی برهه‌های حساس و مهمی همچون ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، هشت سال دفاع مقدس، ادعای نقض حقوق بشر از سوی کشورمان و پرونده هسته‌ای، عملا سد محکمی از دیپلماسی در کنار جان فشانی نیرو‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف، در برابر افزون‌طلبی‌های کشور‌های زورگوی جهان خصوصاً آمریکا قرار داشت؛
۸- انقلاب اسلامی آغازگر تحولات بزرگ، اساسی و بنیادین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی شد. تحولات و جنبش‌های مختلفی از جمله بیداری اسلامی در سال‌های اخیر، الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران بود. دیپلماسی انقلاب اسلامی سبب شد تا کشور‌های مختلف، صحنه الگوبرداری خودجوش مردم از انقلاب اسلامی ایران باشند. بازتاب و تأثیر جدی انقلاب اسلامی بر حرکت‌های رهایی‌بخش در جهان اسلام و خارج از آن، به‌گونه‌ای است که اکنون بیداری اسلامی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار داد. با انقلاب اسلامی جریان مقاومت اسلامی در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی پدید آمد و در کوتاه‌ترین زمان از جریان سازش پیشی گرفت. جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه معادلات صهیونیست‌ها را برهم ریخت و بحران سوریه نتوانست جبهه مقاومت را فرو ریزد.

ارسال نظرات