پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 بهمن 1400 - 13:11

مانور اقتدار شرق

این رزمایش نظامی با تمرکز بر «امنیت دریانوردی» و «مبارزه با راهزنی دریایی» اول بهمن ماه با عنوان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه برگزار شد.
کد خبر : 10836

پایگاه رهنما:

همانطور که اواخر تابستان سال جاری، سفیر روسیه در تهران از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین خبر داد و گفته بود که این رزمایش در اواخر سال میلادی گذشته یا اوایل سال میلادی جاری خبر داده و گفته بود که قرار است این رزمایش نظامی با تمرکز بر «امنیت دریانوردی» و «مبارزه با راهزنی دریایی» در آب‌های منطقه خلیج برگزار شود، در تاریخ اول بهمن ماه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های  شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه ای ‌‍ به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح روز گذشته در شمال اقیانوس هند آغاز و برگزار شد.
 رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۲ صرفا یک نمایش نظامی نیست
بازتاب‌های مختلف این خبر در رسانه‌های مختلف فارسی، عرسی و انگلیسی زبان از اهمیت این اقدام می‌گوید. رزمایشی که بیشتر از اینکه یک نمایش نظامی باشد، نمایش اتحاد و ارتباط قوی به قدرت برتر آسیاست. ارتباطی که این روزها صدای رئیس‌جمهور آمریکا را نیز در آورده و جو بایدن نیز در واکنش آن گفته: «این ارتباط نگران‌ کننده است.»
در مدت اخیر جمهوری اسلامی ایران به واسه تغییر دولت و سرکار آمدن نیروهای انقلابی و جابه جا شدن مدیران جهادی با افراد لیبرال و وابسته به غرب، زمام امور را در دست گرفته تا شعار «نه شرقی نه غربی»سر در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، احیا شود.
در این مدت دولت سیزدهم تمام تلاشش را برای تقویت ارتباط با کشورهای چین و روسیه و حتی کشورهای همسایه و آمریکای لاتین کرده تا بتواند این توهم و تلقین را که قدرت و توسعه یافتن و پیشرفت کردن به ارتباط با کشورهای غربی و اروپایی بستگی دارد، بشکند.
ارتباط ایران با چین و روسیه درشرایطی که آمریکا افغانستان را ترک کرده و ترک عراق و سوریه نیز به‌زودی انجام می‌شود، می‌تواند یک کمربند قوی از امنیت و صلح پایدار را به مردم این بخش از کره زمین هدیه دهد. ارتباطی که نبودش در تمام سال‌ها و دهه‌های اخیر موجب شد تا کشورهای مغرب زمین از آن سوءاستفاده کنند و درپس آن رشد، توسعه و پیشرفت داشته باشند.متاسفانه در تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته کشورهای استعمارگری که به منابع کشور خودشان قانع نبودند مدام از شکل‌گیری از این ارتباط به روش‌های مختلف جلوگیری می‌کردند؛ روش‌هایی مملو از جنگ و خونریزی، دخالت در امور داخلی، اختلاف بین کشورهای دوست و ملت‌های همسایه.
حال اما تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از اهداف رزمایش مرکز کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ است و این سومین رزمایش مرکب است که با حضور کشورهای ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود.
همچنین تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.
 تمرین آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق در رزمایش دریایی
امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی نیز درخصوص این رزمایش گفت: پس از تیراندازی به اهداف سحی و دریایی، عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده از چنگ دزدان دریایی انجام می‌شود. ازطرفی یگان‌های شناوری و پروازی عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری از دست دزدان دریایی را انجام دادند. در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه، یگان‌های شناوری و پروازی عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که در آب‌های بین‌المللی مورد ربایش دزدان دریایی قرار گرفته بودند را انجام دادند. در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های مورد ربایش قرار گرفته، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت. سپس ناوشکن جماران که سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشت، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد.
همچنین نیروهای عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیروهای عملیات ویژه چین و روسیه، پس از عملیات اطفای حریق کشتی، با فرود آمدن از هوا و سطح بر روی عرشه شناور ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.
از اهمیت این رزمایش همین بس که آمریکا نگران و هراسناک است، اروپا چشمش ترسیده و منتظر یک دستور دلگرم‌کننده از اربابش است و روزهای پر از امنیت و پیشرفت در خلال نبود آمریکاست.
از اهمیت این رزمایش همین بس که معادلات دنیای غرب به هم ریخته و کفه ترازو براساس روابط کشورهای شرق است. درهمین حال شاهد هستیم رسانه‌های جیره‌خوار فارسی و غیرفارسی زبان مدعی می‌شوند ایران که همواره درراستای تنش‌زایی در منطقه اقدام می‌کرده است حال تاثیری در این رزمایش نداشته و قدرت اصلی ناشی از چین و روسیه است و همین اظهارات و حملات و تخریب‌هایی که علیه ارتباط جدید و قوی شرقی‌ها شکل گرفته است، نشان از مسیر درستی است که ایران در دیپلماسی همه‌جانبه‌گرایی و توازن براساس تعامل و حفظ منافع ملی در سیاست خارجی خود درپیش گرفته است.

ارسال نظرات