پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 آبان 1400 - 15:35
گزارش

سکوت غرب در برابر سرکوب فعالان بحرینی؛ از منافع اقتصادی تا لابی صهیونیستی

یک زندانی بحرینی که در زندان «جو» به سرطان مبتلا و مورد شکنجه شدید قرار گرفته بود، به شهادت رسید
کد خبر : 10108

پایگاه رهنما:

یک زندانی بحرینی که در زندان «جو» به سرطان مبتلا و مورد شکنجه شدید قرار گرفته بود، به شهادت رسید.

در همین ارتباط نیز، جمعیت الوفاق بحرین از شهادت «علی قمبر» زندانی سابق بحرینی در پی عوارض ناشی از بیماری و شکنجه در زندان آل‌خلیفه خبر داد و خواستار مشارکت مردمی در مراسم تشییع وی در روستای «النویدرات» شد.

بر اساس گزارش العهد، ائتلاف ۱۴ فوریه نیز شهادت قمبر را تسلیت گفت و وی را یک قربانی در راه عزت و کرامت ملت بحرین و نیز اهداف انقلاب این کشور برای تحقق عدالت و مساوات و تعیین سرنوشت خواند.

قمبر در زمان بازداشت در زندان جو در سال ۲۰۱۴ به سرطان مبتلا شد و رژیم آل‌خلیفه مانع درمان وی در آن زمان شد علاوه اینکه مورد شکنجه شدید هم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸ با وخیم شدن حال این زندانی، رژیم آل‌خلیفه تابعیت وی را لغو و او را آزاد کرد.

کارنامه سیاه آل خلیفه

این نخستین بار نیست که نقض حقوق بشر و مرگ زندانیان و فعالان سیاسی در زندان‌های بحرین خبرساز می‌شود. پیشتر « جلال فیروز»، نماینده سابق پارلمان بحرین گفته بود: بیش از سه هزار و ۵۰۰ مخالف نظام آل خلیفه در زندان های این رژیم زیر سخت ترین شکنجه ها قراردارند. جلال فیروز افزود: ۱۰ سال از آغاز اعتراضات و انقلاب ۱۴ فوریه در بحرین گذشته است و اوضاع همچنان وخیم است. فیروز با بیان اینکه در بحرین حتی با یک توئیت یک نفر بازداشت می شود و به زندان می رود اضافه کرده بود: خفقان تا جایی است که شیعیان بحرین که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند از انجام شعائر مذهبی خود محروم هستند.

همچنین جمعیت العمل الاسلامی بحرین با انتشار مجموعه ای با عنوان"کلا للاعدام" به بیان مطالبی در خصوص احکام غیر قانونی اعدام علیه معارضان بحرینی پرداخته و به نقل از خانواده های محکومین به اعدام در بحرین گفته بود: فرزندان ما بی گناه هستند و احکام علیه آنها سیاسی است و اعترافات همه آنها تحت شکنجه شدید از آنها گرفته شده است از همگان می خواهیم تلاش همه جانبه و به هر شکلی برای توقف اجرای احکام در حق فرزندانمان انجام دهند .

پیشتر نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که شکنجه زندانیان در بحرین هم چنان ادامه دارد و سال ۲۰۲۱ در این کشور با شکنجه زندانیان آغاز شده است. در این بیانیه به شکنجه «کمیل جمعه» جوان بحرینی در زندان اشاره شده است. عفو بین‌الملل اعلام کرد که این اقدامات در راستای انتقام گرفتن از خانواده کمیل جمعه صورت می‌گیرد چرا که آنها به تازگی برای آزادی فرزندشان با رسانه‌ها گفتگو کرده بودند. این سازمان در بیانیه خود از رژیم آل خلیفه خواست تا مجازات و شکنجه زندانیان را به بهانه مشارکت آنها در اعتراضات مسالمت‌آمیز متوقف کند.

چندی پیش، یک روزنامه لبنانی نوشت، شرایط نامناسب زندانیان سیاسی در بحرین به حدی رسیده که برخی نمایندگان اروپایی خواستار اعمال تحریم علیه دولت بحرین شده‌اند. روزنامه لبنانی «البناء» در مطلبی به نقل از یک منبع حقوقی اروپایی نوشت، مسأله بازداشت‌شدگان سیاسی در بحرین بالاتر از آن است که اتحادیه اروپا بتواند درباره آن سکوت کند. این منبع گفت، تعداد زندانیان سیاسی در بحرین سه هزار نفر است، بیش از صد نفر آنها به کرونا مبتلا شده‌اند و یک زندانی بر اثر این بیماری فوت کرده است.

 

آیا غرب از نقض حقوق بشر بحرین بی خبر است؟

با وجود نقض گسترده حقوق بشر از سوی بحرین و شکنجه زندانیان و فعالان سیاسی بحرینی، اما واکنش کشورهای غربی به این موضوع بسیار کم و محدود بوده است. در واقع به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا و آمریکا ترجیح می دهند که در برابر اقدامات ضدانسانی بحرین علیه فعالان سیاسی یک سکوت رضایت آمیز را دنبال کنند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا در برابر نقض حقوق بشر در دیگر کشورها واکنش‌های بسیار تندتری را اتخاذ می کند. از جمله بروکسل همواره منتقد صریح و مخالف سرسخت رفتار دولت بلاروس با فعالان سیاسی است، اما در بحرین با وجود سرکوب‌های بسیار گسترده تر و حتی مرگ و کشتن چهره های مخالف اما اتحادیه اروپا و آمریکا سکوت پیشه می کنند.

به نظر می‌رسد که یک توافق نانوشته میان بحرین و کشورهای غربی وجود دارد و دو طرف بجای پرداختن به مسائل حقوق بشری ترجیح می دهند که مسائل اقتصادی و توافقات تجاری دوجانبه را دنبال کنند. برای اروپای درگیر در مشکلات و مسائل اقتصادی نیز حفظ منافع اقتصادی بر مسائل حقوق بشری ارجحیت دارد و از همین رو نیز اروپا با وجود اطلاع از وضعیت حقوق بشری بحرین اما در برابر این اقدامات حقوق بشری سکوت پیشه می کنند.

در آمریکا نیز کارتل‌های بزرگ اسلحه سازی و لابی‌های نزدیک به تل آویو اجازه نقد بحرین را نمی‌دهند، چون بحرین از یک طرف مشتری بزرگ بازار تسلیحاتی شرکت‌های آمریکایی به شمار می‌رود و از طرف دیگر تل آویو طی چند سال گذشته روابط نزدیکی با بحرینی‌ها دنبال کرده و منامه و بحرین اکنون روابط نزدیکی را دنبال می‌کنند و در این شرایط انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در بحرین چیزی شبیه غیرممکن است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات