پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 مرداد 1400 - 17:36
فشار به جریان مقاومت

دستاورد سفر الکاظمی به واشنگتن

توافقات نخست وزیر عراق با رئیس جمهور آمریکا پس از سفری که الکاظمی در ۲۶ جولای (۴ مرداد) به واشنگتن داشت و ظاهرا با تغییر عنوان از «فعالیت نظامی به فعالیت مستشاری» و به حاشیه بردن اصل خروج نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق، به مذاق گروه‌های مقاومت عراقی خوش نیامد.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 9607

پایگاه رهنما:

توافقات نخست وزیر عراق با رئیس جمهور آمریکا پس از سفری که الکاظمی در 26 جولای( 4 مرداد ) به واشنگتن داشت و ظاهرا با تغییر عنوان از « فعالیت نظامی به فعالیت مستشاری»  و به حاشیه بردن اصل خروج نیرو‌های رزمی آمریکا  از عراق، به مذاق گروه های مقاومت عراقی خوش نیامده و با حملات راکتی به پایگاه‌ها و هدف قرار دادن نیرو‌های آمریکایی خشم خود را نشان دادند. گروه‌های مقاومت پیش از این هشدار داده‌اند که واشنگتن برای ماندن در عراق هزینه‌های سنگینی را خواهد پرداخت.  در شرایطی که دولت عراق ادعا می‌کند پایان سال 2021 ( دی ماه 1400) که زمان خروج نیرو‌های رزمی آمریکا از این کشور است، برای عراقی‌ها ثمرات زیادی خواهد داشت، اما عراقی‌ها خواهان خروج کامل اشغالگران از کشورشان هستند. عراقی‌ها که با حملات پراکنده خود در ماه‌های اخیر خاک این کشور را برای آمریکایی‌ها ناامن کرده‌اند، بار دیگر نشان دادند که حاضر نیستند حضور آمریکایی‌ها را در خاک عراق، تحمل کنند. از همین رو است که در یک هفته ای که از آمدن الکاظمی از واشنگتن گذشته، حداقل شاهد دو حمله به سفارت و کاروان های نظامی آمریکا بودیم .درهمین راستا، وقتی دیدیم پنج شنبه گذشته دو موشک به پایگاه «یونیت۳» در سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد؛ نه آژیر خطری فعال شد و نه سامانه دفاعی آمریکا توانست موشک‌ها را رهگیری کند. منابع امنیتی عراق اعلام کرده‌اند که این حملات با موشک‌های کاتیوشا انجام شده و به محوطه سفارت آمریکا اصابت کرده است. سامانه دفاعی «C-RAM» نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و اساسا هیچ فعالیتی را انجام نداد. به دنبال این حمله، بالگرد‌ها و پرنده‌های جاسوسی آمریکا در آسمان بغداد به پرواز درآمدند. این اولین حمله به منافع آمریکایی‌ها پس از سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا برای تقویت و توسعه روابط بین عراق و آمریکا در چارچوب گفتگو‌های راهبردی است. از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰ حمله به اهداف آمریکایی در عراق انجام شده است. از سوی دیگر، یک کاروان پشتیبانی رزمی ائتلاف آمریکا در استان بابل هم با انفجار بمب کنار جاده‌ای مورد هدف قرار گرفت و دو کاروان ائتلاف در استان ذی‌قار و دو کاروان دیگر در استان دیوانیه در جنوب عراق نیز هدف قرار گرفتند. گروه‌های مقاومت مخالفت خود را با توافقات بین بغداد و واشنگتن اعلام کردند و قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق روز جمعه با اشاره به اینکه خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق دروغ و فریب است، اصرار بر ماندن را برای آمریکایی‌ها، پرهزینه توصیف کرد. الخزعلی تأکید کرد: «بیانیه دولت عراق و آمریکا هیچ اشاره‌ای به خروج نیرو‌های آمریکایی، تعداد نیرو‌های زمینی و تجهیزات و نیز تعداد مستشارانی که در عراق می‌مانند، ندارد.» وی مذاکرات دولت عراق با آمریکا و توافق حاصل شده را فریبکاری و دروغ توصیف و تصریح کرد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا و عراق منظور از نیرو‌های عملیاتی و بحث خروج آن‌ها به صراحت بیان نشده است. همچنین نقض حاکمیت عراق با پرواز‌های آمریکا در آن نیامده است. جنبش «کتائب حزب‌الله» نیز تأکید کرد که در نهایت آمادگی قرار دارد تا بار دیگر، آمریکا را با شکست، مجبور به خروج از خاک خود کند. کتائب هشدار داد که اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند، غافلگیری‌های بیشتری در راه خواهد بود.

  • فشار الکاظمی به گروه های مقاومت پس از بازگشت از واشنگتن

این طرف ماجرا  نخست‌وزیر عراق بعد از سفر به آمریکا، ضمن اینکه گروه‌های خارج از دولت را نماینده سیاست این کشور ندانسته، از تمرکز بغداد-واشنگتن بر همکاری بلندمدت حمایت کرده است. وزیر خارجه عراق نیز با استفاده از لفظ گروه‌های مسلح برای گروه‌های مقاومت، گفت :آنچه این گروه‌ها بر آن تأکید دارند در راستای منافع عراق نیست. این اظهارات مقامات دولت عراق، گروه‌های مقاومت را بیش از پیش برای ایستادگی در برابر آمریکایی‌ها تا خروج کامل از عراق ترغیب کرده است.

مصطفی الکاظمی پس از دیدار با جو بایدن، در گفتگو با روزنامه « فیلادلفیا اینکوایرر» ، ضمن تأکید بر اینکه کشورش با افغانستان تفاوت دارد ، گفت که نیرو‌های عراقی به دنبال آموزش‌های آمریکا و توسعه ظرفیت‌های خود به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند نقش کاملی را ایفا کنند. کاظمی به این روزنامه آمریکایی گفته بود : «تمرکز ما و تمرکز کاخ سفید بر مشارکت بلندمدت، از جمله در زمینه آموزش نظامی، کمک اطلاعاتی، همکاری در زمینه علوم، اقتصاد، آموزش و مسائل مربوط به محیط زیست است. ما برای دوستان و همسایگان خود روشن خواهیم کرد که منافع عراق را دنبال می‌کنیم.»‌وی با اشاره به حملاتی که به نیرو‌ها و سفارت آمریکا در عراق می شود ، تأکید کرد: «من یک نخست‌وزیر مستقل هستم و بازیگران خارج از دولت نماینده سیاست عراق نیستند. « فؤاد حسین» ، وزیر خارجه عراق نیز در مصاحبه با العربیه، صریح‌تر به گروه‌های مقاومت تاخت و گفت: «مواضع گروه‌های مسلح به نفع عراق نیست. ما به مذاکراتی در داخل و خارج برای کنترل این گروه‌ها با هدف کنترل مواضع‌شان درباره روابط با آمریکا و نیرو‌های آمریکایی در عراق نیاز داریم.»

  • عراق همچنان پذیرای سیل تجهیزات نظامی امنیتی آمریکایی

در حالی که قرار است آمریکایی‌ها تا پایان سال جاری میلادی ( 2021) از عراق خارج شوند، با این حال همچنان تجهیزات نظامی زیادی را این کشور به عراق ارسال  می کند. « وین مورتو» ، سخنگوی ائتلاف آمریکایی در گفتگو با شبکه الاخباریه، به صراحت از همکاری نظامی میان بغداد- واشنگتن سخن گفته است. او در خبری گفت: تنها در هفته اخیر، تجهیزاتی به ارزش ۳۵ میلیون دلار در اختیار نیرو‌های امنیتی عراق قرار گرفته است . « مورتو»  همچنین احتمال تداوم این وضعیت در پی تصمیم خروج نظامیان آمریکایی را رد نکرد و دولت بغداد و واشنگتن را عامل تصمیم‌گیرنده در این مورد دانست.

  • گفتگوهای دیکته شده دولت آمریکا به دولت الکاظمی

تقریبا همه گزارش‌ها حاکی از این است که از اوایل سال جاری میلادی، منافع آمریکا در عراق از جمله سفارت این کشور در بغداد، فرودگاه های بغداد و اربیل، پایگاه‌های میزبان نیرو‌های آمریکایی و کاروان‌های لجستیک ائتلاف بین‌المللی، ۵۰ بار مورد حمله قرار گرفته اند. گروه‌های مقاومت همچنان تأکید دارند که آمریکا در تلاش است به هر نحوی، حضور خود را در عراق حفظ کند و تهدید کردند که اگر نظامیان آمریکایی از این کشور خارج نشوند، حملات خود را آغاز خواهند کرد. یک منبع هماهنگ‌کننده در گروه‌های مقاومت عراق به روسیا الیوم گفت: « آمریکا قصد دارد اراده مردم عراق و مطالبات آنان در پایان بخشیدن به اشغالگری را دور بزند.»‌کتائب حزب‌الله نیز اخیراً تأکید کرد که اگر آمریکایی‌ها خارج نشوند، باید منتظر غافلگیری‌های بیشتری باشند. سعد السعدی از رهبران عصائب اهل‌الحق در گفتگو با شفق‌نیوز تصریح کرد: «آنچه از نتایج دور چهارم گفتگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن منتشر شده، گفت‌وگوی دیکته شده دولت آمریکا به دولت الکاظمی است و گروه‌های مقاومت عراق نتایج این گفتگو‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا نتایج این گفتگوها که کلیاتی از آن را کاخ سفید منتشر کرده است ، سراسر کذب است.»

ارسال نظرات