جمعه ؛ 30 شهريور 1403
02 تير 1397 - 09:00

طرح عدم احیای روابط کانادا و ایران

کابینه لیبرال کانادا با حضور در پارلمان ، به طرح قانونگذاران برای عدم احیای روابط با ایران رای مثبت داد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اولین فردی بود که در حمایت از این طرح در جای خود ایستاد، سپس دیگر اعضای کابینه به طرح گارنت جنیوس نماینده محافظه کار پارلمان کانادا علیه روابط کشورش با ایران رای مثبت دادند.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 945

پایگاه رهنما :

کابینه لیبرال کانادا با حضور در پارلمان، به طرح قانونگذاران برای عدم احیای روابط با ایران رای مثبت داد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اولین فردی بود که در حمایت از این طرح در جای خود ایستاد، سپس دیگر اعضای کابینه به طرح گارنت جنیوس نماینده محافظه کار پارلمان کانادا علیه روابط کشورش با ایران رای مثبت دادند. ترودو سیاستمدار لیبرال کانادایی ۲ سال پیش در حالی در انتخابات پیروز شد که شعار برقراری ارتباط مجدد میان ایران و کانادا را سر می‌داد. اما با بروز اختلافات تازه میان دو کشور، برخی برای توجیه اقدامات ضد ایرانی کانادا بار دیگر به موضوعات حقوق بشری اشاره می‌کنند و برخی دیگر به دنبال سرنخ‌هایی از دخالت ترامپ در این ماجرا می‌گردند. اما آنچه نباید از آن غافل شد، نقش لابی‌های ضد جمهوری اسلامی ایران در کاناداست. لابی‌های منتسب به اسرائیل، منافقین و اپوزیسیون خارج از کشور که در کانادا تعداد پرشمار و نقش پررنگی دارند.
به نظر می‌رسد بد نیست به بررسی اجمالی پیرامون آغاز دشمنی کانادا با ایران بپردازیم و چرا ترودو برخلاف انتظار‌ها به راحتی با طرح یک نماینده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم و مذاکرات سال‌های اخیر میان ایرانی‌ها و کانادیی‌ها را متوقف می‌کند؟
۱- کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشور‌های جهان است و مقصد بسیاری از ایرانیانی که برای تحصیل یا سرمایه گذاری به این کشور مهاجرت می‌کنند. طبق آخرین آمار ۱۶۳ هزار و ۲۹۰ ایرانی تا سال ۲۰۱۱ به این کشور مهاجرت کرده اند و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ چهل و دو هزار نفر دیگر هم به جمع ایرانیان مقیم کانادا پیوسته اند. اغلب این مهاجران را ثروتمندان و دانشجویان نخبه تشکیل می‌دهند. مبادلات تجاری دو کشور چندان تعریف ندارد و تحریم‌های طولانی و قطع روابط و البته فاصله جغرافیایی از علل این موضوع است.
۲- روابط ایران و کانادا از سال ۲۰۱۲ تاریک شد. اوتاوا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و تهران سفیر خود از این کشور را فراخواند. دلایلی که برای این اقدام از سوی کانادا ذکر شد، برای بسیاری خنده دار بود. این کشور بخاطر حمایت ایران از سوریه، مخالفت ایران با اسرائیل، دست به قطع رابطه با تهران زد. اما بسیاری از تحلیلگران خصومت ها‌ی نخست وزیر سابق (هارپر) را با ایران را مد نظر قرار دادند و به لابی‌های صهیونیستی در این کشور اشاره کردند.
۳- کانادا بیش از یک دهه است که با عناوین حقوق بشری به متهم کردن مردم ایران در مجامع بین المللی می‌پردازد. تعداد فعالان حقوق بشر ایرانی در این کشور کم نیستند. تا جایی که همسر وزیر دفاع هارپر زنی ایرانی بود که بار‌ها خواستار برخورد جامعه جهانی با ایران شده بود.
۴- در سال ۱۳۹۱ کانادا نام منافقین را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد و به جای آن سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را در فهرست قرار داد! سپس به تقاضای منافقین برای مهاجرت به این کشور جواب مثبت داد و حالا مدتهاست که لابی منافقین در کانادا دست به لابی گری با نمایندگان و سیاستمداران می‌زند و در فکر تحت فشار قرار دادن ایران از راه لابی گری و خرج‌های گزاف است.
۵- لابی با نام «مرکز امور اسرائیل و یهودیان» پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی دست به اقداماتی خصمانه علیه کشورمان در کانادا زد. اولین اقدام این لابی در سال ۱۳۹۴ که به نوعی اعلام وجود آن در مخالفت با ایران بود درخواست برای پیوستن یهودیان کانادایی به تظاهرات ضد ایرانی در واشنگتن بود. این لابی از روابط نزدیکی با لیبرال‌ها برخوردار است. لیبرال‌هایی که رهبری آن‌ها را ترودو نخست وزیر این روز‌های کانادا برعهده دارد و در مجلس هم نمایندگان پرشوری دارد. رابطه این دو با یکدیگر تا حدی است که به نظر می‌رسد نقش اصلی در اقدامات ضد ایرانی ترودو از جمله دستور برای ضبط ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران و به تازگی قطع تلاش برای برقراری مجدد روابط میان دو کشور بی ارتباط با این موضوع نیست.
هرچند تصویب طرح عدم احیای روابط با ایران در مراحل اولیه قرار داشته و تا تبدیل آن به قانون باید مراحل دیگری را طی نماید، اما در صورت تصویب نهایی بی شک یک خطای راهبردی و اساسی با آثاری مخرب برای کانادا خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران متضرر نخواهد شد، زیرا از نظر اقتصادی تبادلات بسیار ناچیزی بین دو کشور برقرار است.

ارسال نظرات