پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 تير 1400 - 10:33

گام بلند مردم برای تشکیل دولت تراز انقلاب

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران با وجود جنگ روانی گسترده‌ای دشمنان نظام برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی طراحی و به اجرا درآمده بود، نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی در چند سال گذشته در اوج خود قرار داشت، همه‌گیری ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گرفت و ... .
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 9434

پایگاه رهنما:

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز 28 خردادماه سال1400 برگزار و طی آن آیت الله رئیسی با بیش از 18 میلیون رأی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشور انتخاب شد. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که جنگ روانی گسترده‌ای از سوی دشمنان نظام برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی طراحی و به اجرا درآمده بود، نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی در چند سال گذشته در اوج خود قرار داشت، همه‌گیری ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گرفت و بین برخی سیاسیون در داخل و همچنین خارج از کشور نیز یک کمپین بی‌سابقه با عنوان «رأی بی رأی» با هدف تحریم انتخابات به راه افتاده بود. اما به‌رغم آن، مردم ایران با حضور خود در پای صندوق‌های رأی حماسه‌ای دیگر آفریدند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دوشنبه هفتم تیرماه در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را حماسه عظیم و واقعی خوانده و یادآور شدند : «مردم در شرایط کرونایی و دشواری‌های اقتصادی و برخی مسائل دیگر، برنامه‌ریزی چندماهه دنیای استکبار را بر هم زدند و به‌ عنوان برندگان اصلی انتخابات، شکست و ناکامی را نصیب دشمنان ایران و عناصر وابسته به آنان کردند.»

اعتماد مردم هم‌زمان به فرآیند انتخابات و جریان انقلابی برای تغییر وضع موجود از درس‌های مهم این  انتخابات است. انتخابات این ویژگی را داشت که گفتمان انقلاب همچنان برای حل مشکلات در جامعه معتبر است. انتخابات اخیر نشان داد مشارکت بیش از آنکه به دوقطبی سازی های کاذب و غلط و همچنین رقابت سیاسی در انتخابات ربط داشته باشد به رضایتمندی اجتماعی وابسته است. از سوی دیگر  رأی به آقای رئیسی نشان می‌دهد به ‌رغم تخریب گسترده روحانیت در سال‌های اخیر همچنان این قشر معتمدترین قشر نزد مردم هستند. رأی آقای رئیسی بسیار معنادار بود؛ مردم وقتی برنامه‌های  آقای رئیسی را با عملش در جایگاه رئیس قوه قضائیه محک زدند و اعتبارسنجی کردند، احساس کردند که می‌توانند به ایشان اعتماد کنند، چون عملکرد ایشان را در برخورد با مفاسد و دانه‌درشت‌ها در ماه‌های اخیر تجربه کرده بودند و به همان اندازه که تغییر میان مردم به گفتمان غالب تبدیل‌شده بود، نام کسی که توانایی تغییر دارد نیز  هم سر زبان‌ها افتاده بود.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار رئیس و مسئولان  قوه قضائیه در تبیین برندگان و بازندگان انتخابات ۲۸ خرداد فرمودند : «برنده انتخابات، ملت ایران و همه‌کسانی هستند که به شور و هیجان انتخابات کمک کردند.» بنابراین نامزدهایی هم که رأی نیاوردند جزو برندگان هستند و در مقابل، بازنده انتخابات کسانی هستند که همه تلاش خود را کردند که مردم را از صندوق رأی دور کنند اما مردم با حضور خود، آنها را طرد و امید و طمعشان به نتیجه انتخابات را ناکام کردند.

به‌رغم ویژگی‌های منحصربه‌فرد این انتخابات نظیر؛ مشارکت قابل‌قبول مردم با توجه به همه عوامل مخل مشارکت، برگزاری انتخاباتي امن، انتخاباتي سالم، قانوني، اخلاقي، رقابتي و رأی حداکثري مردم به گزينه اصلح ،اما  دشمنان داخلی و بیرونی نظام اسلامی،دشمنی خود با مردم ایران را همچنان ادامه داده و با بزرگنمایی آرای باطله و یا تخریب منتخب مردم تلاش دارند حماسه عظیم و واقعی مردم ایران را زیر سؤال برده و در شکل‌گیری دولت جدید اخلال کنند.

اما با در نظر گرفتن همه مشکلاتی که معمولاً در پیش پای دولت‌های جدید وجود دارد و در این انتخابات به دلیل تحریم‌ها و ناکارآمدی‌ها، این مشکلات در آغاز کار دولت جدید در اوج خود قرارداد، اما دولت سیزدهم از فرصت‌هایی نیز برخوردار است که اهتمام و سرمایه‌گذاری روی آنها با یک مدیریت انقلابی و جهادی، می‌تواند در حل مشکلات مردم گام‌های اساسی بردارد:

-نتیجه انتخابات اخیر در کشور نشانه« نه »مردم به شرایط موجود و مطالبه تغییر و تحول در نحوه مدیریت اجرایی کشور است؛ این تغییر می‌تواند مقدمه شکل‌گیری دولت تراز انقلاب اسلامی باشد،دولتی که در آن مفاسد کاهش یابد، رانت‌خواری، ویژه خواری و نجومی بگیری  به حداقل برسد، فاصله طبقاتی کاهش یابد و در یک‌کلام مردم دولت را از خود بدانند.

-یکی از این فرصت‌ها تقویت همگرایی در اداره نظام اسلامی  است؛ به‌رغم القائات و هراس افکنی هایی که بعد از انتخاب آقای رئیسی تحت عنوان یکدست شدن حاکمیت صورت می‌گیرد، انتخاب ایشان و شرایط دیگر قوا و همراهی نیروهای مسلح با دولت منتخب، بهترین فرصت را برای حل مشکلات مردم ایجاد کرده است.

- امکانات کشور جهت جهش اقتصادی و تولید در عین آگاهی از علل ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها،  فرصت دیگر دولت سیزدهم است. وجود ظرفیت‌های غنی کشورمان ایران درعرصه‌های انرژی، منابع مادی و معدنی و زیرساخت‌های صنعتی و  ظرفیت بالای نیروی انسانی و دستاوردهای کشور در عرصه‌های دفاعی، نظامی و پیشرفت‌های علمی نشانگر قابلیت کشور برای جهش در عرصه اقتصادی است و این جهش با میدان داری مدیران انقلابی و جهادی امکان‌پذیر می‌شود. دولت سیزدهم با بهره‌گیری از الگوهای مدیریت جهادی که در عرصه‌های دفاعی و نظامی قابلیت و کارآمدی خود را اثبات کرده است، می‌تواند زمینه‌ساز این جهش باشد.

ارسال نظرات