جمعه ؛ 30 شهريور 1403
28 خرداد 1397 - 15:22
ترامپ در کنفرانس خبري :

تحريمهاي کره شمالي تا زمان خلع سلاح اتمي اين کشور، باقي ميماند

رئيس جمهور آمريکا با گذشت ساعاتي پس از امضاي سند مشترک با رهبر کره شمالي، در يک کنفرانس خبري حضور يافت و در باره اين ديدار و مذاکرات في مابين و حتي تهديد ايران سخناني را عنوان کرد.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 941
رئیس جمهور آمریکا با گذشت ساعاتی پس از امضای سند مشترک با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری حضور یافت و در باره این دیدار و مذاکرات فی مابین و حتی تهدید ایران سخنانی را عنوان کرد.
رئیس جمهور آمریکا به طور خاص از «اقدام جسورانه» کیم جونگ اون برای برگزاری نشست سنگاپور و آغاز یک رابطه جدید با آمریکا تشکر کرد. ترامپ همچنین با یادآوری چندین دهه درگیری و جنگ بین آمریکا و کره شمالی تاکید کرد که «به زودی» این درگیری و جنگ به اتمام خواهد رسید. او به رهبر کره شمالی یادآوری کرد که او «یک فرصتی عالی» برای مردم کره شمالی پیش روی خود دارد. وی از توافق آمریکا و کره شمالی برای آغاز روند خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در اسرع وقت خبر داد. خبرنگاری از ترامپ سوال کرد: «چرا شما رهبر کره شمالی را آدم با استعدادی خواندید در حالی که برخی‌ها میگویند او اوتو وارمبیر (زندانی آمریکایی در کره شمالی که پس از آزادی و برگشت به آمریکا به دلیل وضعیت ناگوار جسمی جان داد)، را کشت؟». ترامپ با تکرار اینکه کیم جونگ اون آدم با استعدادی است، گفت: «من فکر میکنم بدون اوتو (وارمبیر) چیزی که الان اتفاق افتاده، حادث نمیشد و فکر نمیکنم مرگ او بدون هدف بود».
در بخش دیگری از این نشست، خبرنگاری از او درباره احتمال خروج نظامیان آمریکا از شبه جزیره کره سوال کرد. ترامپ گفت: «باید صادق باشم، من دوست دارم نیروهایمان را از آنجا خارج کنیم، ما الان ۳۲۰۰۰ نیرو آنجا داریم، دوست دارم آن‌ها به خانه بازگردند. اما این موضوع فعلا جزء معادله نیست. رزمایش نظامی در آنجا هزینه هنگفتی برای ما دارد و خوب مقداری هم تحریک آمیز است». رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس، با تاکید بر اینکه هدف ما خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره است، گفت که در روند راستی آزمایی خلع سلاح، از ترکیبی از کارشناسان آمریکایی و بین المللی استفاده خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا درباره برداشتن تحریم‌ها علیه کره شمالی گفت که «تحریم‌ها باقی میماند تا زمانی که دیگر موضوع سلاح‌های اتمی کره شمالی مطرح نباشد». ترامپ مدعی شد که مشکلات زیادی از جمله مساله ایران به من ارث رسید. توافق هسته‌ای ایران بد بود. من از آن خارج شدم. تحریم هایمان را ادامه میدهیم تا رفتار ایران عوض شود. رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد در توافق ایران باید بگویم ایران اکنون متفاوت‌تر از زمانی است که من از توافق خارج شدم. من امیدوارم که آن‌ها بار دیگر به میز مذاکره بیایند و توافق کنند البته در حال حاضر فکر کنم برای چنین وضعیتی زود باشد. رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که «من فکر نمیکنم که آن‌ها (ایرانیها) اعتماد به نفس داشته باشند. امیدوارم که به مذاکره برگردند و درباره یک توافق واقعی مذاکره کنیم». ترامپ گفت: امیدوارم بعد از اینکه تحریم‌های بیرحمانه ما علیه ایران اعمال شد، بیایند و بر سر توافقی واقعی مذاکره کنند.
مفاد توافق ترامپ و کیم جونگ چیست؟
روز سه شنبه گذشته ۲۲ خرداد ماه بعد از هفته‌ها رایزنی فشرده و تنش‌های بوجود آمده در موضوع نشست مشترک سران آمریکا و کره شمالی، سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور برای اولین بار دیدار کردند.
نشست مشترک ترامپ و کیم حدود ۵ ساعت به طول انجامید و طرفین ابتدا نشستی دوجانبه بدون حضور دیگر مقامات دو کشور و تنها با حضور یک مترجم برگزار کردند. سپس هیات‌های آمریکایی و کره شمالی به رهبران خود ملحق شده و نشست دوجانبه میان مقامات دو کشور ادامه پیدا کرد. بعد از اتمام نشست مقامات آمریکا و کره شمالی، هیات‌ها در ناهار کاری مشترک حاضر و سپس ترامپ و کیم سند جامع مشترکی را امضا کردند که مفاد آن به شرح زیر است که در سایت شبکه سی. ان. بی. سی منتشر شده است.
در این بیانیه مشترک آمده است، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا «دونالد جِی ترامپ» و رئیسِ جمهوری دموکراتیک خلق کره «کیم جونگ اون» اولین، نشست تاریخی را در روز دوازدهم ژوئن در سنگاپور برگزار کردند. بر اساس مفاد سند جامع مشترک:
۱) طرفین توافق کردند، در راستای تمایل مردم دو کشور برای صلح و خوشبختی، به منظور ایجاد روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی متعهد شوند.
۲) آمریکا و کره شمالی تلاش‌های مشترکشان را برای ساخت رژیم صلح پایدار و ثابت در شبه جزیره کره، همگام میکنند.
۳) با تاکید بر اعلامیه پانمونجوم (که در روز ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ میان سران دو کره به امضا رسید)، کره شمالی متعهد به تلاش برای اتمام خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره است.
۴) آمریکا و کره شمالی متعهد به تبادل زندانیان باقیمانده در دو کشور و همچنین بازگرداندن اجساد سربازان کشته و مفقود شده در جنگ کره (۱۹۵۳) شدند.
بعد از امضای سند مشترک، رئیس جمهور آمریکا گفت که مایل است رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت کند. وی افزود، طرفین بعد از این دیدار‌های بیشتری خواهند داشت.

ارسال نظرات