پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 ارديبهشت 1400 - 17:29

چهل و دومین سالگرد روزجهانی قدس در اوج بی ثباتی رژیم صهیونیستی

فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین القسام اخیرا در واکنش به تداوم تجاوزها و تهدیدهای صهیونیست‌ها علیه ساکنان محله الشیخ جراح در قدس، با انتشار نامه‌ای خطاب به اشغالگران اعلام کرد که «این آخرین هشدار است.»
کد خبر : 9022

پایگاه رهنما:

روز قدس امسال حدود 42 سال از نخستین روز جهانی قدس در مردادماه 1358 می گذرد. با وجود شرایط ویژه به دلیل همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا، اما روز جهانی قدس در رسانه ها بازتاب قابل توجهی داشت و امسال به روشی متفاوت این روز گرامی داشته شد.

همزمان با روز جهانی قدس، رهبر معظم انقلاب اسلامی و بسیاری دیگر از شخصیت های جهان اسلام در پیام های جداگانه و سخنرانی های رسمی این روز مهم را گرامی داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان خود به مناسبت روز جهانی قدس با گرامیداشت این روز فرمودند: صهیونیست‌ها فلسطین غصب‌شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند. اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است.

شخصیت های دیگری همچون عمار حکیم، سید حسن نصرالله و رهبر انصارالله یمن از جمله افراد مطرح منطقه بودند که در به  مناسبت روز جهانی قدس در سخنانی بر اهمیت این روز و لزوم ادامه مبارزه علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

در عین حال فصل مشترک بسیاری از سخنرانی ها و پیام های روزجهانی قدس، تاکید بر شکست و درماندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی بود، به گونه ای که با گذشت 42 سال از برگزاری نخستین مراسم روزجهانی قدس، موقعیت رژیم صهیونیستی بیش از گذشته دچار  تزلزل و بی ثباتی شده است.

تشدید تدابیر امنیتی در فلسطین اشغالی همزمان با روز جهانی قدس

منابع فلسطینی، روزجمعه گزارش دادند که پس از درگیری‌های اخیر، بسیاری از محله‌های قدس اشغالی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بسته شده و تدابیر امنیتی شدیدی در این اماکن اتخاذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری عرب۴۸، پلیس رژیم صهیونیستی در تمام جاده‌های متنهی به محله قدیم قدس ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و در عین منطقه «باب العامود» را به طور کلی بسته است.

در این گزارش به بیانیه پلیس رژیم صهیونیستی اشاره شده که مطابق آن، دستور مبنی بر بسته شدن جاده‌ها از ساعت شش امروز صبح تا شش عصر برای نظامیان صهیونیست صادر شده است.

عرب۴۸ در ادامه نوشت که پس از درگیری‌های اخیر در محله الشیخ جراح و هشدارهای «محمد الضیف» فرمانده نظامی کتائب عز الدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ارتش رژیم صهیونیستی سطح آماده‌باش نیروهایش را بالا برده است.

شبکه صهیونیستی «کان» نیز به نقل از یک منبع در ارتش این رژیم گزارش داد که تصمیم بالابردن سطح آمادگی نیروهای نظامی به علت جمعه پایانی ماه رمضان و سالروز اشغال شهر قدس مطابق با تقویم عبری اتخاذ شده است.

 فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین القسام اخیرا در واکنش به تداوم تجاوزها و تهدیدهای صهیونیست‌ها علیه ساکنان محله الشیخ جراح در قدس، با انتشار نامه‌ای خطاب به اشغالگران اعلام کرد که «این آخرین هشدار است.»

ازسوی دیگر  فعالان شبکه‌های اجتماعی شامگاه پنجشنبه همزمان با روز جهانی قدس پویشی را با عنوان   #القدس_اقرب راه اندازی کردند.

بحران داخلی رژیم صهیونیستی همزمان با 42 مین سالگرد روزجهانی قدس

چهل و دومین سالگرد روزجهانی قدس در حالی به دلیل شرایط ویژه همه گیری برگزار شد که همزمان رژیم صهیونیستی با بحران های داخلی متعدد روبروست.

چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در عرض دو سال گذشته در تاریخ سوم فروردین برگزار شد تا شاید گشایشی در گره سیاسی این رژیم پدید آید، اما نتایج نشان از پیچیده‌تر شدن این بحران داشت و شاید مقامات صهیونیست تصمیم به برگزاری پنجمین انتخابات بگیرند. ماجرای انتخابات تکراری نیز این است که هیچ فراکسیون و حزبی توانایی کسب اکثریت آراء را ندارد تا بتواند اقدام به تشکیل دولت کند و از این رو در دو سال گذشته ائتلافی برای تشکیل کابینه شکل نگرفته یا همچون کابینه سال گذشته پایدار نمانده است.

در واقع رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته با بحران‌های داخلی متعدد مواجه بوده که شرایط خاصی را برای این رژیم ایجاد کرده است، عمده‌تهدیدات متوجه صهیونیست‌ها در ده‌ها سال گذشته از بیرون سرزمین اشغالی بوده و فضای داخلی شرایط آرامی را سپری کرده است، اما تهدیدات داخلی در سال‌های گذشته به‌طور کم‌سابقه‌ای خود را بر فضای سیاسی این رژیم تحمیل کرده و سایه تهدیدات خارجی و داخلی همزمان بر سر صهیونیست‌ها سنگینی می‌کند.

لذا شرایط سیاسی در رژیم صهیونیستی با این اوصاف همچنان دورنمایی از تنش و انسداد بیشتر را نشان می‌دهد و احتمال اینکه پنجمین انتخابات پارلمانی در عرض دو سال برگزار شود، کم نیست که این به معنای تداوم تنش‌ها و معضلات ساختاری این رژیم در آینده خواهد بود.

حضور پرقدرت جبهه مقاومت در تحولات منطقه

آن چه در چهل و دومین سالگرد روزجهانی قدس بیش از هرچیز خود را نشان می دهد، حضور پرقدرت تر و با صلابت جریان ها و گروهای مقاومت در تحولات منطقه است.

در همین ارتباط نیز، دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است:  ما شاهد گسترش گروه های مقاومت در  سطح منطقه علیه اسرائیل هستیم. از یمن تا عراق از سوریه تا لبنان و مابقی گروه های مقاومت نوپدید که دارای ابتکار عمل هستند، یعنی فرزندان شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی به صحنه آمدند و در حال تمرین هستند و تمرین داخلی انجام شده است. جنگ با داعش یک جنگ پارتیزانی و نامتقارن بود و جنگ آینده با اسراییل جنگی از این نوع خواهد بود. بنابراین مقاومت با دشمنی سرسخت تر و دشمنی  اسراییلی که آموزش دیده و تمرین کرده روبروست. هم اکنون این گروهها  در حال گسترش هستند و مترصد فرصت برای ایفای نقش و وظیفه خود در قبال فلسطین هستند. بعضی از تحلیل گران با نگاه به بعضی از مانورهای کم عمق سیاسی یا امنیتی اسرائیل گمان میکنند که اسرائیل در این پرونده فلسطین و در پرونده منطقه دست بالاتر را دارد مثلا عکس یادگاری نتانیاهو با وزیر خارجه بحرین یا عکس یادگاری نتانیاهو با وزیر خارجه امارات یا عکس یادگاری نتانیاهو با وزیر خارجه سودان این برای برخی تحلیلگران خیلی جذاب به نظر می آید در حالی که باید پرسید جایگاه بحرین، امارات و سودان در فلسطین و کل پرونده منطقه ای چه بوده است. این کشورها در هیچ پرونده ای تاثیرگذار نبوده اند که اکنون یک گفتگوی سیاسی یا یک توافق سیاسی بتواند قدرتی برای اسراییلی ها فراهم کند یا بعضی ها استناد میکنند به بعضی از حملاتی که اسراییلی ها در سوریه به تاسیسات سوری یا حزب الله انجام میدهند یا این که برخی حملات اسرائیل به تأسیسات سوری و حزب‌الله در سوریه را بسیار بزرگ نشان می‌دهند، در حالی که این جای سوال است که از سال‌های 2011 تا کنون تعداد این حملات که کمتر از 300 مورد بوده چه تأثیری بر پرونده سوریه داشته است؟ آیا این حملات به تغییر جایگاه سوریه در منطقه منجر شده است؟ آیا این حملات به ائتلاف و هم‌پیمانی سوریه با جمهوری اسلامی ایران آسیبی رسانده است؟ آیا استراتژی مقاومت در سوریه تغییر کرده؟ آیا رفت و آمد و حضور ایران در سوریه تغییری کرده است؟ آیا توافقات میان سوریه و ایران متزلزل شده یا دائم در حال گسترش است و ابعاد جدیدی می‌یابد؟ در واقع اقدامات و تحرکات رژیم صهیونیستی تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی این رژیم است تا جامعه یهودی داخل کمی آرام تر شود، چون طی یک سال گذشته تقریباً هر روز تل‌آویو شاهد اعتراضات مردمی بوده است. 

در واقع باید در نظر داشت که  مجموعه تحولات منطقه‌ای و بین المللی و شکست دشمنان محور مقاومت باعث کاهش تاثیرگذاری دشمنان در موازنه قدرت شده است. در یمن پس از سپری شدن بیش از شش سال  از آغاز حمله عربستان به این کشور و با وجود هزینه‌های سنگین اقتصادی و تلفات نظامیان عربستان، ویرانی گسترده زیرساخت‌ها، همچنان ریاض درجا می زند و به هیچ یک از اهداف مورد ادعای خود در این کشور دست نیافته است.
این در حالی است که جنگ در ابعاد زمینی و موشکی به ژرفای عربستان منتقل شده و باعث فرسایش اقتصادی و نظامی این کشور شده است. اوضاع سوریه و عراق هم بهترین شاخص برای دستاوردهای محور مقاومت و ارتش سوریه و متحدانش است. در این سال های اخیر تقریبا روزی نبود که از دستاوردهای جدید نیروهای سوریه و عراق در جبهه های نبرد علیه تروریسم چیزی نشنویم.
اکنون با پیروزی های سوریه و عراق طومار تروریست ها در هم پیچیده شده و شکست پروژه های آمریکا و عربستان در لبنان و فلسیطن هم شاخص دیگری است  که نشان از پیروزی محور مقاومت در منطقه دارند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات