دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
04 ارديبهشت 1400 - 15:27

فرصتی برای رفاقت با کتاب خوبی‌ها

ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و بهار قرآن. فرصتی است برای اُنس بیشتر با کتاب خدا،
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 8877

پایگاه رهنما:

ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و بهار قرآن. فرصتی است برای اُنس بیشتر با کتاب خدا، برای تلاوت آیات نورانی و حیات‌بخش قرآن کریم و شستشو دادن روح و جان خود در زلال چشمه‌سار معارف قرآن.

شب‌ها و روزهای «بهار قرآن»، بهانه‌ و فرصتی است تا با خواندن هرچند صفحه از کتاب الهی که در توان‌مان هست، هم چشم و دلمان را با ظاهر آیات نورانی آن جلا دهیم و آرامش ببخشیم و هم عمق وجودمان را از باطن قرآن که همان ترجمه و تفسیر کتاب الهی است، سیراب کنیم و برای زندگی فردی و اجتماعی خود از این خوان گسترده، توشه بگیریم و یادمان نرود که این تمرین یک ماهه، فرصتی است برای انس دائمی با این کتاب هدایت و انسان‌سازی که برنامه زندگی بشر است و به گفته امام راحل (ره) «اگر قرآن نبود، باب معرفت‌الله الی‌الابد بسته بود».

  • فصل هدایت قرآنی

رهبر حکیم انقلاب که بارها و بارها بر لزوم اُنس جامعه با ظاهر و باطن آیات قرآن تاکید کرده‌اند، در روز اول ماه رمضان امسال هم دوباره در این سخن گفتند و از «هدایت قرآنی» یاد کردند. به گفته رهبر  معظم انقلاب «هدایت قرآنی شامل همه‌ بشریت و دربرگیرنده ابعاد مختلف فردی و اجتماعی زندگی انسان می‌شود».

ایشان البته بخش‌هایی از سرفصل‌های «هدایت قرآنی» را هم برشمرده و گفتند: «کمال معنوی، اداره‌ جوامع انسانی و چالش‌های سیاسی و اجتماعی مرتبط با آن، رفتارهای مدیریتی، اقامه‌ عدل، دفع دشمنان باطنی و ظاهری، رفع دشمنی‌ها، مسائل اخلاقی، مسائل مربوط به خانواده و تربیت فرزندان، آرامش روحی و روانی و فرونشاندن تلاطم‌های درونی، توصیه‌ به علم و شناخت حقایق عالَم وجود و رفتارهای فردی، بخش‌هایی از رئوس موضوعاتی است که هدایت قرآنی شامل آنها می‌شود».

و در نهایت این نکته جان‌بخش را یادآوری کردند که «دل انسان با تلاوت قرآن جلا پیدا می‌کند و بهاری و با طراوت می‌شود».

  • تمرین رفاقت با کتاب الهی

در میان همه ما، نسل کودک و نوجوان دلی آماده‌تر و حق‌پذیرتر برای بهره‌گیری از دریای معارف قرآن کریم دارند. شاید بخاطر همین است که گفته‌اند «یادگیری در دوران کودکی، مانند حکاکی بر روی سنگ است» که به راحتی از بین نمی‌رود و تاثیر آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

برای اُنس کودکان و نوجوانان با کتاب الهی هم ماه رمضان یک فرصت طلایی است تا با خلاقیت و ذوق، زمینه ارتباط قبلی و روحی آنها با قرآن کریم فراهم شود. حالا بخش نوجوان سایت دفتر رهبرمعظم انقلاب هم دست به کار شده و در فراخوانی که با عنوان «رسم رفاقت» منتشر کرده، از نوجوانان خواسته است تا ایده‌هایشان را برای رفاقت و همراهی دائمی با قرآن کریم، به اشتراک بگذارند.

در این بخش از سایت که با آدرس https://nojavan.khamenei.ir/  قابل دسترسی است، خطاب به مخاطبان نوجوان آمده است: «قرآن یکی از آن گنج‌هایی است که آن رویِ فرشته‌گونه‌ات را پررنگ‌تر و روشن‌تر می‌کند؛ از آن گنج‌هایی که جنبه فرشته‌گون وجودت را پرورش می‌دهد و بال‌های پروازت می‌شود. برای این اتفاق تو چه ایده‌ای داری؟ ایده‌ات برای رفیق‌شدن با قرآن چیست؟ چگونه قرآن را ملکه زندگی‌مان کنیم؟

ایده ویژه و ناب‌ خودت را که می‌توانی در ماه رمضان شروع کنی، برایمان بنویس. مثلاً، بنویس روزی یک آیه قرآن را با معنی می‌خوانم و در گروه‌ها بازنشر می‌کنم، یا هر روز که یک صفحه قرآن می‌خوانم، برای خودم یک آیه را انتخاب و نشانه‌گذاری می‌کنم. ایده‌هایت را بنویس و یکی از آنها را برای تمرین در ماه رمضان با ما به اشتراک بگذار».

  • گل‌های زندگی‌مان را به بوستان قرآن بسپاریم

ایده‌ها و ابتکارهایی از این دست، بهانه و بستری است تا هم کودکان و نوجوانان‌مان را به سوی بوستان باطراوت قرآن جذب کنیم و هم زمینه را برای خلاقیت و ایده‌پردازی آنها فراهم کنیم؛ خلاقیت و ایده‌پردازی برای فراگیری عمیق آیات الهی و نشر هنرمندانه معارف حیات‌بخش و آموزنده آن.

سفره گسترده قرآن کریم همیشه پیش رویمان باز است و در ماه مبارک رمضان، بازتر از همیشه؛ حالا این ما هستیم و هنر و همت‌مان که هم خودمان از آن بهره بگیریم و هم فرزندان و خانواده‌مان را برای استفاده از این خوان کرم الهی تشویق و همراهی کنیم.

تلاوت دورهمی قرآن کریم، در نظر گرفتن مشوق‌های تربیتی و جذاب برای قرآن‌خوانی فرزندان‌مان، الگوسازی عملی برای فرزندان با قرآن خواندن خودمان و تخلق به اخلاق قرآنی و همدلی و همراهی با آنان در مسیر پاسخ به سوالات دینی و شبهات گوشه و کنار ذهنشان، از راه‌هایی است که می‌توانیم در کنار هم، برای شستشوی جان در چشمه‌سار قرآن کریم امتحان کنیم و نتیجه بگیریم.

ارسال نظرات