31 فروردين 1400 - 16:40

فرصتی برای تقویت محتوای دینی در فضای مجازی

هر چند که مراسمات مجازی برخی امتیازات مراسمات حضوری همچون تجمعات و ارتباطات انسانی را ندارد، اما فرصتی برای تولید و انتشار هر چه بیشتر محتوای دینی در فضای مجازی فراهم می­کند.
کد خبر : 8834

پایگاه رهنما:

ماه مبارک رمضان 1400 هم در شرایط کرونایی فرا رسیده است. در یک سال گذشته با شیوع ویروس منحوس کرونا مراسمات مذهبی نیز همانند بسیاری از امور دیگر تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و بسیاری از مراسمات و مناسک مذهبی نتوانست با شکوه سال­های گذشته و به صورت حضوری برگزار گردد. در این مدت مراسمات مذهبی و دینی نیز نوع دیگری به خود گرفت و بسیاری از هیات­ها مراسم سخنرانی و مولودی و مداحی را به صورت آنلاین و مجازی برگزار کردند. هر چند که مراسمات مجازی برخی امتیازات مراسمات حضوری همچون تجمعات و ارتباطات انسانی را نداشت، اما گونه­ای بدیع بود که علاوه بر آنکه از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می­کرد، فرصتی برای تولید و انتشار هر چه بیشتر محتوای دینی در فضای مجازی فراهم می­کرد. هر چند که این مراسمات تاکنون از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است و مخاطبانی را نیز جذب کرده است، اما به نظر می­رسد هنوز ظرفیت زیادی از فضای مجازی برای ترویج موضوعات دینی بلا استفاده مانده است. متاسفانه در حال حاضر محتوای غیر اخلاقی و مستهجن چندین برابر محتوای دینی در فضای مجازی وجود دارد و در دسترس جوانان قرار گرفته است.

بر خلاف بسیاری از ادیان دیگر  در دین اسلام معجزه اصلی پیامبر رحمت، قرآن بود که حاوی اندیشه­های متعالی است و این معجزه­ای برای تمام اعصار پس از نزول آن بود. سبک زندگی ائمه اطهار و توصیه­های آن بزرگواران نیز در کنار قرآن نجات دهنده زندگی افراد است و رسالت اصلی پیامبر و ائمه اطهار، انتقال این پیام حق به مردم بوده است. در دنیای امروز انواع رسانه­ها و به خصوص فضای مجازی بستر و ابزاری است که می­توان پیام­های دینی را از طریق آن به دست مخاطب رساند. در فضای مجازی مخاطب در رده­های سنی و با عقاید گوناگون و در نقاط جغرافیایی مختلف با زبان­های گوناگون در دسترس قرار دارد. امروزه شبکه­های اجتماعی نیز قالب­های مختلف صوت، متن، تصویر و... را برای انتقال محتوا فراهم کرده­اند. بنابراین برای ترویج موضوعات دینی مسئله اصلی، تولید محتوای مناسب است. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز اخیرا در چند مورد به آن توصیه داشتند.  شروع ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا، نباید مبلغان دینی را به انفعال ببرد. این زمان، فرصتی طلایی برای جبران حضور کاستی­های گذشته برای تولید محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی است. اگر در مساجد و هیات­های مذهبی فقط قشر خاصی مخاطب محتوای دینی قرار می­گرفتند، در فضای مجازی می­توان با تولید محتوای مناسب و جذاب، از همه اقشار جامعه، مخاطب فراهم کرد.

زمان کنونی بهترین فرصت است که مبلغان دینی و بسیاری از فعالان رسانه­ای با اقدامات خودشان، جریان دینی و انقلابی را تقویت کنند و شبهه­هایی را که در سال­های اخیر ذهن جوانان را درگیر کرده بود، پاسخ دهند. برگزاری مناظرات و گفت­وگوهای آنلاین، شکلی برای طرح مباحث روز و آگاهی بخشی به اقشار مختلف و رفع نیازها و پرسش­های جوانان می­باشد. اپیدمی کرونا به حول و قوه الهی دیر یا زود به پایان می­رسد، اما این دوره می­تواند زمانی برای زنده کردن و به روز رسانی محتوای دینی در رسانه­ها و به خصوص فضای مجازی باشد. بعد از پایان کرونا نیز بهره­گیری از فضای مجازی برای تبلیغ موثر دینی باید به قوت ادامه یابد و به فراموشی سپرده نشود.

 

 

 

 

ارسال نظرات