جمعه ؛ 30 شهريور 1403
24 دی 1399 - 15:53

اشرف غنی توافق طالبان و آمریکا را به باد انتقاد گرفت

انتقادات تند اشرف غنی از توافق صلح آمریکا و طالبان باردیگر مطرح شد.
کد خبر : 8223

پایگاه رهنما:

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در نشست «اعمار صلح» گفت: بخش‌ زیادی از توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان دارای ابهام است و این موضوع با نماینده ویژه آمریکا در میان گذاشته شده است.

وی افزود: توافقنامه آمریکا و طالبان دارای ابهام بوده و این موضوع با خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در میان گذاشته شده و خواستار شفاف سازی در آن شده‌ایم.

غنی ادامه داد: اما خلیلزاد تاکید دارد که تمام کشورها با این توافقنامه موافق بوده و در پی یافتن راه حل سیاسی بخش اصلی و کلیدی است.

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان بیش از پنج هزار زندانی گروه طالبان از زندان آزاد شدند و طالبان تعهد دادند که پس از آن، نیروهای خارجی در افغانستان را هدف قرار نمی‌دهند.

اما عجله ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بدون لحاظ شدن شرایط توافقنامه باعث شده که مذاکرات بین الافغانی تحت شعاع قرار بگیرد.

پیش از این سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هم این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که افغانستان در قبال این توافقنامه هیچ نوع مسئولیت ندارد.

طالبان پیش از این از جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا خواست که به این توافقنامه متعهد باقی بماند، اما مشخص نیست دولت آینده آمریکا چه سیاستی را دربرابر افغانستان اتخاذ خواهد کرد

براساس آمارهای وزارت دفاع ملی افغانستان هم‌‌‌اکنون در بیش از ۲۰ ولایت این کشور جنگ‌‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارند.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که حملات "دشمن" در این کشور در سه ماه گذشته میلادی (از ژوئیه تا سپتامبر) در مقایسه سه ماه قبل‌ آن (اپریل تا ژوئن) ۵۰ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش این سازمان بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۸۷۶ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۶۸۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته این سازمان این رقم در مقایسه با ربع قبلی ۴۳ درصد افزایش و نسبت به ربع مشابه در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین پس از مجموعه ای فزاینده از بمب گذاری ها و ترورهای هدفمند در مناطق مختلف این کشور جنگ زده، حالا تقریباً همه مردم، به ویژه روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی، سیاسی و مدافعان حقوق بشر نگران زندگی خود هستند.

تنها در یک هفته گذشته یک روزنامه نگار، چهار کارمند صحی، رئیس یک سازمان نظارت بر انتخابات و راننده اش و یک فعال حقوق زنان و برادرش در حملات جداگانه در افغانستان ترور شدند.

البته در سال 2020 فقط چهره‌های فرهنگی نبودند که هدف ترور واقع شدند، بلکه چهره های دینی نیز به صورت زنجیره ای در معرض ترور قرار گرفتند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات