پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 خرداد 1397 - 09:05

آل سعود و انقلاب از بالا؟!

تقریباً ۷ سال پیش بود که خاورمیانه درگیر انقلاب‌هایی تحت عنوان بیداری اسلامی شد که در آن مردم کشور‌هایی نظیر تونس، مصر، لیبی و ... شروع به اعتراض کردند و بساط حکومت‌های دیکتاتور دست نشانده به رهبری غربی‌ها را برچیدند، عربستان سعودی نیز در حال حاضر در مسیر پیوستن به این کشورهاست. 
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 759

پایگاه رهنما :

آل سعود و انقلاب از بالا؟!
تقریباً 7 سال پیش بود که خاورمیانه درگیر انقلاب هایی تحت عنوان بیداری اسلامی شد که در آن مردم کشورهایی نظیر تونس ، مصر ، لیبی و ... شروع به اعتراض کردند و بساط حکومت های دیکتاتور دست نشانده به رهبری غربی ها را برچیدند ، عربستان سعودی نیز در حال حاضر در مسیر پیوستن به این کشورهاست. البته به روش منحصر به فرد خود! نسل امروزی جامعه خواهان مدرنیزه شدن کشور هستند و از سیاست های محافظه کارانه دولتمردان خود خسته شده اند اما این بار رهبر مخالفان در خیابان ها نیستند بلکه خود شخص ولیعهد محمد بن سلمان است و رهبری این جریان به عهده اوست.
قدرت در عربستان طوری است که این کشور میان قرون وسطی و مدرنیته غربی گیر کرده است. از طرفی زیر ساخت های اقتصادی و تمامی مراکز خرید شهرهای بزرگ این کشور مانند مکه و مدینه کاملا غربی است و از طرفی دیگر سیستم حکومتی و اداره این کشور همچنان سنتی و قبیله ای اداره می شود و با سیستم وهابیت انس عجیبی گرفته است، وهابیتی که افراطی ترین گروه های تروریستی شیوه و روش های خشونت آن را ترویج می دهند و عمل می کنند. حال با این اوصاف شاهزاده محمد بن سلمان در راستای افزایش قدرت خود دست به اقداماتی به اصطلاح مبارزه با فساد زده است که در آن ده ها نفر از شاهزادگان عالی مقام دستگیر شده و اموال آنان مصادره شده است. البته در اقدامی دیگر دستور داده تا برخی اقدامات دموکراسی مأبانه مثل آزادی رانندگی زنان ، حضور در محافل عمومی برای زنان و ... انجام پذیرد. پر واضح است که پادشاه جدید عربستان قصد دارد انقلابی از بالا شکل دهد و انقلاب از بالا به پایین از جمله اهداف اوست. ولیعهد عربستان می داند برای اینکه کشور را مدرنیزه کند باید وهابیت را ازبین ببرد و ملی گرایی را جایگزین آن کند که در این راستا عربستان باید دنبال یک دشمن باشد تا افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد. ایران شیعه که عربستان سعودی همیشه به آن به چشم یک رقیب و دشمن منطقه ای از آن یاد کرده بهترین گزینه است ، که البته در سال های اخیر سعودی ها در این رقابت شکست های بزرگی را متحمل شده اند از جمله به حاشیه رفتن اهل تسنن عراق ، باقی ماندن بشار اسد در سوریه ، فرو رفتن در باتلاق یمن و ...
با این تفاسیر معلوم نیست عاقبت انقلاب محمد بن سلمان چه خواهد شد. ولیعهد جوان عربستان چون خام و بی صبر است و ناکامی و شکست را هم تجربه نکرده است و مطمئناً با این تفکرات منطقه را پر تنش خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هیچگاه در رقابت با رقیب سنتی خود پا پس نکشیده ، انقلاب از بالا برای عربستان پروژه بسیار خطرناکی است و شاید برای مخالفان رژیم آل سعود بسیار خوش آیند، که احتمالاً می تواند نسخه این رژیم افراطی را برای همیشه بپیچاند.
رهبران عربستان براي گذار از بحران‌هاي اجتماعي و تضاد نخبگان نيازمند آنند كه تهديد در حوزة سياست خارجي به‌ويژه در ارتباط با ايران و جنگ يمن را گسترش دهند. چنين فرآيندي بخشي از واقعيت انكارناپذير سياست منطقه‌اي ملک ‌سلمان و شاهزاده محمدبن‌سلمان براي ادارة امور سياسي در آينده مي‌باشد. به همان‌گونه‌اي كه روند اصلاحات عربستان نتيجه‌اي جز بازتوليد ساختار سنتي و الگوهاي عشيره‌اي در آيندة نزديك نخواهد داشت.

پایگاه رهنما:

آل سعود و انقلاب از بالا؟!
تقریباً ۷ سال پیش بود که خاورمیانه درگیر انقلاب‌هایی تحت عنوان بیداری اسلامی شد که در آن مردم کشور‌هایی نظیر تونس، مصر، لیبی و ... شروع به اعتراض کردند و بساط حکومت‌های دیکتاتور دست نشانده به رهبری غربی‌ها را برچیدند، عربستان سعودی نیز در حال حاضر در مسیر پیوستن به این کشورهاست. البته به روش منحصر به فرد خود! نسل امروزی جامعه خواهان مدرنیزه شدن کشور هستند و از سیاست‌های محافظه کارانه دولتمردان خود خسته شده اند، اما این بار رهبر مخالفان در خیابان‌ها نیستند بلکه خود شخص ولیعهد محمد بن سلمان است و رهبری این جریان به عهده اوست.
قدرت در عربستان طوری است که این کشور میان قرون وسطی و مدرنیته غربی گیر کرده است. از طرفی زیر ساخت‌های اقتصادی و تمامی مراکز خرید شهر‌های بزرگ این کشور مانند مکه و مدینه کاملا غربی است و از طرفی دیگر سیستم حکومتی و اداره این کشور همچنان سنتی و قبیله‌ای اداره می‌شود و با سیستم وهابیت انس عجیبی گرفته است، وهابیتی که افراطی‌ترین گروه‌های تروریستی شیوه و روش‌های خشونت آن را ترویج می‌دهند و عمل می‌کنند. حال با این اوصاف شاهزاده محمد بن سلمان در راستای افزایش قدرت خود دست به اقداماتی به اصطلاح مبارزه با فساد زده است که در آن ده‌ها نفر از شاهزادگان عالی مقام دستگیر شده و اموال آنان مصادره شده است. البته در اقدامی دیگر دستور داده تا برخی اقدامات دموکراسی مأبانه مثل آزادی رانندگی زنان، حضور در محافل عمومی برای زنان و ... انجام پذیرد. پر واضح است که پادشاه جدید عربستان قصد دارد انقلابی از بالا شکل دهد و انقلاب از بالا به پایین از جمله اهداف اوست. ولیعهد عربستان می‌داند برای اینکه کشور را مدرنیزه کند باید وهابیت را ازبین ببرد و ملی گرایی را جایگزین آن کند که در این راستا عربستان باید دنبال یک دشمن باشد تا افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد. ایران شیعه که عربستان سعودی همیشه به آن به چشم یک رقیب و دشمن منطقه‌ای از آن یاد کرده بهترین گزینه است، که البته در سال‌های اخیر سعودی‌ها در این رقابت شکست‌های بزرگی را متحمل شده اند از جمله به حاشیه رفتن اهل تسنن عراق، باقی ماندن بشار اسد در سوریه، فرو رفتن در باتلاق یمن و ...
با این تفاسیر معلوم نیست عاقبت انقلاب محمد بن سلمان چه خواهد شد. ولیعهد جوان عربستان، چون خام و بی صبر است و ناکامی و شکست را هم تجربه نکرده است و مطمئناً با این تفکرات منطقه را پر تنش خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هیچگاه در رقابت با رقیب سنتی خود پا پس نکشیده، انقلاب از بالا برای عربستان پروژه بسیار خطرناکی است و شاید برای مخالفان رژیم آل سعود بسیار خوش آیند، که احتمالاً می‌تواند نسخه این رژیم افراطی را برای همیشه بپیچاند.
رهبران عربستان برای گذار از بحران‌های اجتماعی و تضاد نخبگان نیازمند آنند که تهدید در حوزة سیاست خارجی به‌ویژه در ارتباط با ایران و جنگ یمن را گسترش دهند. چنین فرآیندی بخشی از واقعیت انکارناپذیر سیاست منطقه‌ای ملک سلمان و شاهزاده محمدبن‌سلمان برای ادارة امور سیاسی در آینده می‌باشد. به همان‌گونه‌ای که روند اصلاحات عربستان نتیجه‌ای جز بازتولید ساختار سنتی و الگو‌های عشیره‌ای در آیندة نزدیک نخواهد داشت.

ارسال نظرات