پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 ارديبهشت 1399 - 17:54
مقاومت پنج ساله یمن دوران پسا کرونا یا دوران پسا آمریکا؟!

دیپلماسی قاطعیت در مقابل دیپلماسی التماس

زمانی که سعودی‌ها در ششم فروردین ۱۳۹۴ جنگ ناجوانمردانه و نابرابر خودشان را با یمنی‌های محروم از هر امکانات و ادوات جنگی شروع کردند نه‌تنها تصور این را نداشتند که درگیر یک جنگ فراگیر با کشوری خواهند بود که با هیچ در مقابل آن‌ها می‌ایستد
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 6104

پایگاه رهنما:

زمانی که سعودی‌ها در ششم فروردین ۱۳۹۴ جنگ ناجوانمردانه و نابرابر خودشان را با یمنی‌های محروم از هر امکانات و ادوات جنگی شروع کردند نه‌تنها تصور این را نداشتند که با کمک نیرو‌های نظامی چند کشور عربی و همه تجهیزات در اختیار گذاشته کشور‌های غربی، ۵ سال و اندی درگیر یک جنگ فراگیر با کشوری خواهند بود که با هیچ در مقابل آن‌ها می‌ایستد، بلکه مغرورانه اعلام کردند جنگ ما در یمن حداکثر یک ماه به طول خواهد انجامید. امروز آن‌یک ماه وارد ششمین سال خود شده است و انگار با این جنگ نابرابر و ظالمانه سعودی‌ها، قرار است بار دیگر خاطرات دفاع ۸ ساله ملت ایران در مقابل تجاوز صدام که همه می‌دانیم نه در مقابل صدام، بلکه در مقابل کل دنیا بود، زنده شد. چه شباهت‌های زیادی بین دفاع ملت ایران با دفاع ملت یمن در مقابل متجاوزان سعودی وجود دارد.
جریان منتسب به بنی‌صدر در آغاز جنگ ایران و عراق، مانع ایستادگی نیرو‌های غیور ارتش در مقابل دشمن بعثی شد و همین عامل باعث رخنه و نفوذ دشمن به خاک کشورمان شد و دشمن تا نزدیکی اهواز پیش روی کرد و بخش قابل‌توجهی از خوزستان به تصرف او درآمد. در یمن نیز دولت منصور هادی پیش از هرگونه درگیری با سعودی‌ها و تجاوز به خاک کشورش، همه ماسوره‌های ادوات توپخانه ارتش را از روی تجهیزات نظامی برداشته و بلافاصله استعفا داد و از کشور فرار کرد و به عربستان که نقشه جنگ و تجاوز به یمن طراحی کرده بود، گریخت. چه شباهت معناداری بین رفتار بنی‌صدر در جنگ ایران و عراق با رفتار منصور هادی در جنگ یمنی‌ها با سعودی‌ها وجود دارد. در جنگ ما با صدام، ملت ما تقریباً بدون هیچ امکاناتی در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح، ایستاد و امروز آن هیچ، تبدیل به موشک‌های نقطه زن به «دیرالزور» پایگاه تروریست‌ها در سوریه و «عین الأسد» پایگاه آمریکایی‌ها در عراق شده است و در یمن امروز هم آن ایستادگی با دستان خالی، تبدیل به شلیک موشک به مراکز نفتی آمریکا در آرامکوی عربستان در فاصله بیش از هزار کیلومتری و مراکز اقتصادی اماراتی‌ها شده است و سعودی‌ها و اماراتی‌ها در کابوس پهپاد‌های ساخت جوانان انصارالله یمن خواب بر چشم ندارند. امروز رزمندگان و ملت یمن تا جایی پیش رفته و دشمن سعودی را زمین‌گیر کرده‌اند که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی روز ۹ آوریل (۲۱ فروردین ۹۹) به‌صورت یک‌جانبه برای دو هفته آتش‌بس اعلام می‌کند. این اقدام ائتلاف سعودی کمتر از دو هفته بعد از آن صورت گرفت که ریاض، جنبش انصارالله را برای گفت‌وگو‌های مستقیم به ریاض دعوت کرد. پایگاه خبری الجزیره که در روزها، ماه‌ها و حتی دو سال اول تجاوز سعودی‌ها برنده این تجاوز آشکار را طرف سعودی می‌دانست، با این درخواست آتش‌بس یک‌طرفه سعودی‌ها نوشته است: «این آتش‌بس ممکن است نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه ریاض در تدارک پایان دادن به دخالتش در یمن و رسیدن به صلح است. این تحلیل با تصمیم امارات متحده عربی در جولای ۲۰۱۹ برای خارج کردن نیروهایش از یمن و واگذاری کنترل جنوب یمن به متحدانش در «شورای انتقالی جنوب» و نیرو‌های وفادار به عبد ربه منصور هادی همخوانی دارد». اکنون برای عربستان سعودی و متحدان این کشور آشکارشده که قادر به پیروزی در جنگ نیستند و به یک راهبرد فوری برای خروج نیاز دارند. همه‌گیری کرونا فرصت مناسبی در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهد تا به بهانه بشردوستانه و به‌صورت مثلاً آبرومندانه به جنگ شش‌ساله خود در یمن پایان دهند.
«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی تمایل دارد از یمن خارج شود تا بتواند انرژی خود را روی بحران اقتصادی فراگیر در داخل کشورش و تهدید فزاینده شیوع کرونا متمرکز کند. مهم‌تر از همه او می‌خواهد اطمینان داشته باشد که رسیدنش به تاج‌وتخت پادشاهی بعد از پدرش، روالی مطمئن داشته باشد.
شگفتی‌های مقاومت مردم مقاوم یمن
مردم دیار شمشیر و عقیق که مِهریه ازدواج جوانانشان «کتاب و شمشیر» است با مقاومت پنج‌ساله خود تغییرات راهبردی را در منطقه به وجود آوردند و فصل جدیدی از مقاومت را رقم زدند؛ که بخشی از فهرست بلند این دستاورد‌های راهبردی عبارت‌اند از:
۱- مردم یمن به‌عنوان فقیرترین مردم دنیا و جهان عرب نشان دادند باایمان و باور اسلامی و روحیه سلحشوری می‌توان، با پای‌برهنه و شکم‌گرسنه، جلوی ثروتمندترین کشور منطقه ایستاد و او را زمین‌گیر کرد.
۲- محصول حمله ائتلاف ۱۴ کشور، با ده‌ها هزار نیرو و دویست و پنجاه‌هزار حمله هوایی و هزاران دستگاه تانک و نفربر و هزاران موشک در یک جنگ ۵ ساله، چیزی جز سقوط ۳۷۱ هواپیما و بالگرد و انهدام ۸۴۸۷ تانک و نفربر و بیش از پانزده هزار کشته از مزدوران سودانی و ۴۸۰۰ نفر از سربازان و افسران سعودی و ده‌ها افسر اماراتی و هزینه سرسام‌آوری که به ۴۰۰ میلیارد دلار! بالغ می‏شود؛ برای آمریکا و آل سعود و هم‌پیمانانشان، نداشته است!
۳-مقاومت یمن بیش از همیشه نشان داد، ابهت آمریکا و غرب پوشالی است، ۱۰۷۶ موشک شلیک‌شده به مناطق مختلف اقتصادی، نظامی و سیاسی عربستان و امارات هم آبروی فناوری موشکی آمریکا را برد و هم امنیت کشور‌هایی که حیاط‌خلوت غرب بودند بر باد داد. اکنون ریاض و ابوظبی، در کابوس موشک‌های انصارالله شب را به صبح می‌رسانند.
۴ -انصارالله در موقع مذاکره و ایام آتش‌بس هم از تقویت نظامی و تدابیر بازدارنده و پیشگیری‌کننده غافل نشده است. به‌عنوان‌مثال در پاییز و زمستان امسال، عربستان با استفاده از فرصت مذاکره و آتش‌بس به تقویت نیرویی و تجهیزاتی پرداخت تا در فرصت مقرر به‌سوی صنعا حمله کرده و آن شهر را اشغال کند.
این حماقت را در بهمن‌ماه ۹۸ انجام داد و از پنج محور قصد حمله به‌سوی صنعا را کرد، اما عملیات «بنیان مرصوص» انصارالله که سریع‌ترین عملیات پس از جنگ دوم جهانی نام گرفت، انجام شد و منجر به انهدام هفده تیپ مکانیزه دشمن و چندین گردان پیاده و کشته شدن ۲۰۰۰ نفر از مزدوران دشمن گردید.
۵- انصارالله با زدن آرامکو- پایتخت اقتصادی آمریکا در منطقه- و هدف قرار دادن مواضع اقتصادی و نظامی عربستان و امارات از یک‌سو عربستان را در میان هم‌پیمانانش منزوی و تنها ساخت و از سوی دیگر، اعتماد آل سعود و حکام امارات را به آمریکا از بین برد! چون هم‌توان سلاح‌های پدافندی پیشرفته آمریکا به چالش کشید و هم نشان داد آمریکا جرئت حمایت از نوکرانش را ندارد و در بزنگاه‌های نیاز، پشت آنان را خالی می‌کند.
۶- انصارالله با مقاومت شگفت‌انگیز پنج‌ساله‌اش نشان داد دشمن وقتی تو را باور می‌کند که پای ایمان و عقیده و آرمانت بایستی و پای بفشاری و جان بر سر آن بگذاری! پنج سال پیش آمریکا و آل سعود با تکبر فرعونی خود آمدند تا نامی از انصارالله باقی نگذارند، اما اکنون، آمریکا و اروپا و سازمان ملل و آل‌سعود، می‌دانند در یمن همه راه‌ها برای پایان جنگ به انصارالله ختم می‌شود. مقاومت پنج‌ساله مردم یمن و انصارالله، اثبات درستی دیپلماسی قاطعیت در مقابل دیپلماسی التماس بود و بس.

 

ارسال نظرات