جمعه ؛ 30 شهريور 1403
31 فروردين 1399 - 16:58
چه کسانی و چرا به مجلس یازدهم حمله می کنند؟

مجلس افتتاح نشده زیر تیغ!

یکی از رفتار‌های عجیب امروز در محافل رسانه‌ای و سیاسی، حمله به مجلسی است که هنوز تشکیل نشده است!
نویسنده :
محمدحسن رضایی
کد خبر : 6087

پایگاه رهنما:

یکی از رفتار‌های عجیب امروز در محافل رسانه‌ای و سیاسی، حمله به مجلسی است که هنوز تشکیل نشده است! درحالی‌که چند هفته تا تشکیل مجلس یازدهم باقی‌مانده و هنوز مجلس دهم در حال فعالیت است، برخی شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای در اقدامی قابل‌تأمل، توپخانه خود را علیه آن بکار انداخته‌اند. اصلاحات که در مجلس دهم توانسته بود در پایتخت ۳۰ بر صفر رقیب سنتی خود را شکست دهد، در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به سبقه کاری بسیار ضعیف خود، ۳۰ بر صفر شکست خورد. این جریان سیاسی لیستی را به‌عنوان لیست اصلی خود معرفی کرد که برخی از نمایندگان مجلس دهم نیز در آن حضور داشتند. کسانی، چون «علیرضا محجوب» ازجمله این کاندیدا‌ها بودند که با کاهش شدید آرا مواجه شدند. از بدو انتشار نتیجه آرای انتخابات مجلس یازدهم درحالی‌که هنوز مجلس دهم روی کار است، «محمود صادقی» نماینده جنجالی اصلاحات که با توئیت‌های حاشیه‌ساز خود در این چند سال خبرساز شده بود، در توئیتی دیگر با تخریب مجلس یازدهم اضافه شدن ایران به لیست سیاه FATF را نتیجه مجلس یازدهم دانست! درحالی‌که کارشناسان مطرح می‌کنند که لیست سیاهی در این حوزه وجود ندارد و به‌طور کل این موضوع ساخته‌وپرداخته ژورنالیسم غربی و جریان اصلاح‌طلب است.

فرافکنی درباره کاهش مشارکت
جریان موسوم به اصلاح‌طلب که در این انتخابات شکست سنگینی را متحمل شد، بدون اشاره به نقش عملکرد خود در کاهش میزان رأی‌دهندگان، نعل وارونه زده و سعی دارند این ضعف را به رقیب خود نسبت دهند. سایت خبرآنلاین در گزارشی در این زمینه نوشته است: «مجلسی که در کمترین رکورد مشارکت در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی رقم خورد و ترکیبش هرچند پیش از انتخابات از سوی شورای نگهبان مشخص شده بود، اما اتفاقات ریز و درشت و دلخوری سال‌های اخیر هم موجب شد تا آرای خاکستری که همیشه فریادرس اصلاح‌طلبان بود، پای صندوق‌های انتخابات حاضر نشوند و نتیجه آن شد که مجلس به تصرف اصولگرایان درآمد.
در نتیجه همین انتخابات هم چهره سیاسی پارلمان یازدهم در مقایسه با پارلمان دهم تغییر حداکثری را به خود دید و طبیعتاً دیگر از آن تعداد قابل‌توجه نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل یا بهتر بگوییم اعتدالی خبری نیست.»

حساب کشی از مجلس نیامده!
نظارت و نقد نهاد‌ها بدون شک اقدامی مثبت است، اما وقتی درباره کارنامه فرد یا نهادی که هنوز وارد گود نشده به سنجش می‌نشینند، باید قدری تأمل کرد. برای نمونه علی تاجرنیا، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با عصر ایران غیب‌گویی کرده و می‌گوید: «سطح منازعات در مجلس تنزل خواهد کرد و مجلس یازدهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.»
تاجرنیا مدعی است که نگاه تابع پروری و نگاه این‌که افراد باید از یکسری از چهارچوب‌های تعیین‌شده خارج نشوند اکثریت نمایندگان مجلس را به‌خصوص در این دوره تبدیل به کسانی می‌کند که بیش از اینکه به دنبال استیفای حقوق مردم و یا حتی پیگیری مطالبات و خواسته‌های جناحی و فکری باشند به دنبال روش‌هایی برای بقای بیشتر در پارلمان هستند بنابراین شاهد نوعی از «محافظه‌کاری کاسب‌کارانه» خواهیم بود.

تاکتیک اصلاحات برای القای شکاف در نیرو‌های مجلس یازدهم
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از همین ابتدا به دنبال ایجاد و القای شکاف میان نیرو‌های اصولگرا در مجلس آتی هستند. این جریان سیاسی با توجه به اینکه مجلس حدود یک ماهی تعطیل بود و در بحران کرونا حتی نمایندگان مجلس منتقد عملکرد آن هستند به‌نقد مجلس فعلی و خصوصاً فراکسیون اصلاح‌طلبانه‌امید نمی‌پردازند و مجلس آینده را هدف حملات خود قرار داده‌اند.
جالب اینکه اصلاح‌طلبانی که هنوز مسئولیت دارند و بایستی به وظیفه خود بپردازند و پاسخگو باشند نیز در این میان با ژست منتقدانه سخن می‌گویند. در همین رابطه «محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای شهر تهران و عضو حزب اعتماد ملی که اخیراً بیان کرده: «وقتی نشاط در انتخابات نباشد یا انتخاب‌شوندگان نتوانند خواسته‌های مردم را محقق کنند، عملاً می‌توان گفت: ما فاصله جدی با آرمان‌های انقلابیون دهه ۴۰ و ۵۰ گرفته‌ایم. بخش عمده‌ای از جامعه از روند موجود راضی نیست و عملکرد‌های سیاسی مسئولان قطعاً با منویات انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ همخوانی کامل ندارد!»

اصلاح‌طلبی با تابلوی اصولگرا
نمونه دیگر این حملات را می‌توان در مواضع محمد مهاجری مشاهده کرد. فردی که اکنون رابطه‌ای نزدیک به دولت دارد. او که در پوشش اصولگرایی خود را معرفی می‌کند، در روزنامه دولتی ایران با القای ناامیدی به جامعه درباره مجلس یازدهم نوشت: «شما نمی‌توانید به آدم ۱۴۰ سانتیمتری بگویید کاپیتان تیم بسکتبال شود. او می‌تواند در مسابقه دیگری شرکت کند و در آنجا موفق شود. نیروی سیاسی بی‌سابقه و شناخته‌نشده یعنی کسی که به درد مجلس نمی‌خورد؛ البته می‌تواند تاجر و کاسب باشد یا حتی در دانشگاه درس بدهد. با داوطلبانی که من در این دوره دیدم، از مجلس یازدهم نه مدرس درمی‌آید و نه در رأس امور بودن مجلس.» وی که همواره از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب حمایت می‌شود، خود را اصولگرا می‌خواند و رسانه‌های اصلاح‌طلب اصرار دارند که وی را اصولگرا بنامند، اما همواره به تخریب اصولگرایان می‌پردازد.
پرده‌برداری کرباسچی از پشت پرده ادعای اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان در حالی با فرار روبه‌جلو از نقد عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید خودداری می‌کنند که اخیراً «غلامحسین کرباسچی» پرده از رازپوشی این جریان سیاسی درباره علت شکست اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم برداشته و به ضعف عملکردی این جناح که دلیل این شکست بوده، اعتراف کرده است. کرباسچی اذعان کرد: «قبل از انتخابات در جلساتی به‌همراه آقای تاج‌زاده حضور داشتیم؛ در یکی از همین جلسات برخی آقایان در جناح چپ دائماً می‌گفتند که کاندیدا (تأیید صلاحیت شده) نداریم؛ آقای عبدالله نوری در همان جلسه گفت: مگر نمی‌گویید انتخابات مهندسی‌شده است و نامزد نداریم؟! می‌توان ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الآن نماینده‌های آن مشخص است را روی کاغذ آورد و ببینیم آیا پس از انتخابات واقعاً چیزی که شما نام آن را مهندسی انتخابات می‌گذارید، اتفاق می‌افتد یا خیر.» وی افزود: «وقتی موضوع مقداری احصا شد به‌نوعی ضمنی گفتند که اصل مسئله این است که مردم به علت عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان به ما رأی نخواهند داد؛ یعنی موضوع رد صلاحیت‌ها تبدیل شد به اینکه ما رأی نداریم!»
به نظر می‌رسد هنوز مجلس یازدهم شروع به کار نکرده است اصلاح‌طلبان دست‌به‌کار تخریب آن شده‌اند. این در حالی است که رسانه‌ها این جریان به‌هیچ‌عنوان نسبت به مشکلات و ضعف عملکردی نیرو‌های خود در فراکسیون امید انتقادی نمی‌کنند و حالا که بایستی کارنامه کاری ضعیف جریان خود در مجلس را بررسی کنند، به مجلسی که هنوز تشکیل نشده است حمله‌ور شده‌اند.

ارسال نظرات