پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 اسفند 1398 - 16:32

خیال خام شراکت امنیتی با تل‌آویو

رژیم صهیونیستی اساسا به دلیل ماهیت ایدئولوژیک خود که در تعارض آشکار با منافع کشورهای عربی و اسلامی منطقه است،نمی تواند به عنوان یک بازیگر ثبات زا در منطقه فعال باشد بلکه منافع این رژیم در ایجاد بی ثباتی در سطح منطقه و دمیدن در آتش اختلاف میان رقبای منطقه ای بویژه از طریق ایرانهراسی می باشد
کد خبر : 5496

پایگاه رهنما:

زارت خارجه آمریکا از مشارکت اسرائیل در یک کنفرانس امنیتی در مراکش پرده برداشت.

به گزارش روسیا الیوم،وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای فاش کرد که رژیم صهیونیستی در کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم که هفته ی گذشته در مراکش و با حضور ده ها کشور برگزار شد،شرکت کرده است.

در همین راستا روزنامه ی تایمز آو اسرائیل نوشت که این رژیم حضور فعالی در نشست امنیتی مراکش داشته و دولت اسرائیل به دلایل امنیتی نام مقامی که در این نشست حاضر بوده را فاش نکرده است.

در همین حال برخی منابع صهیونیستی و آمریکایی با اشاره به تلاش های رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با اعراب،فاش کردند که رژیم صهیونیستی در حال گفت و گو با دولت آمریکا درباره ی توافقی است که بر اساس آن،ایالات متحده حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را به رسمیت شناخته و در مقابل،مراکش نیز گام هایی را برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی بردارد.

 

رژیم صهیونیستی؛ بخشی از راه حل یا منشاء مشکلات؟

 اقدامات رژیم صهیونیستی در سطح منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، همواره با رویکردی بی‌ثبات ساز و در راستای تضعیف امنیت و توان کشورهای منطقه همراه بوده است.

این رژیم که خود را در بن بستی ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک می بیند، بر اساس دکترین امنیتی خود می بایست جهت درگیر کردن کشورهای منطقه در داخل و یا در سطح منطقه و با یکدیگر در راستای تامین امنیت خود گام بر دارد.

بنابراین اینگونه به نظر می رسد که تا زمانی که رژیم صهیونیستی خود را در سطح منطقه و به ویژه در مقابل همسایگانش در بن بستی ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک ببیند،بر اساس اصول امنیتی اقدام به بی ثبات سازی منطقه خواهد کرد.

لذا آنچه مشهود به نظر می رسد آن است که به دلیل انزوای رژیم صهیونیستی بر اساس دوفاکتور مذکور این رژیم ماهیتا نه تنها نمی تواند در راستای تامین امنیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گام بردارد بلکه در راستای تامین منافع خود می بایست لزوما در جهت عکس حرکت کند.

بنابراین اقدامات ثبات زدای این رژیم در سطح منطقه و حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق و تلاش در راستای تجزیه این کشورها به عنوان برنامه راهبردی تضعیف کشورهای قدرتمند اسلامی منطقه و همچنین مشارکت فعال در بحران سودان و نقش پررنگ این رژیم در تجزیه بخشی از خاک این کشور تحت عنوان سودان جنوبی، به طور کامل منطبق بر ماهیت اساسی این رژیم بوده و از منظر سیاست های امنیتی اقدامی کاملا قابل پیش بینی از سوی رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

 

عادی سازی روابط؛ایجاد ثبات منطقه ای یا افزایش تنشها؟

با توجه به ضعف امنیتی و اقتصادی برخی کشورهای عربی منطقه و تلاش آنها در راستای جلب حمایت های آمریکا به منظور برطرف کردن مشکلاتشان،این کشورها همواره با پیش شرط ایالات متحده و ترغیب این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مواجه شده اند.

در همین حال رژیم صهیونیستی نیز با بازی کردن نقش دلال روابط با آمریکا و جلب حمایت های امنیتی و اقتصادی ایالات متحده برای برخی کشورهای عربی منطقه،خود را وارد معادله تعیین شده از سوی ایالات متحده کرده است.

در این راستا برخی کشورهای عربی در نظر دارند ضمن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی علاوه بر جلب حمایت های بیشتر ایالات متحده،رژیم صهیونیستی را نیز به عنوان شریک امنیتی خود مورد شناسایی قرار دهند.

حال سوال اساسی این است که بر فرض حل مشکلات سیاسی ما بین دول عربی و رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط، آیا رژیم صهیونیستی ماهیتا قابلیت بازیگری در راستای تقویت امنیت منطقه را دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بر فرض حل مشکلات سیاسی ما بین طرفین،و حتی چشم پوشی برخی دول عربی از قضیه فلسطین در راستای بهبود روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی،ممکن است این رژیم از انزوای سیاسی در سطح منطقه خارج بشود اما مهمترین مولفه تاثیرگذار بر سیاست های امنیتی این رژیم که ماهیت ایدئولوژیک آن است،اساسا بدون تغییر باقی می ماند.

لذا با توجه به تعریفی که رژیم صهیونیستی از خود دارد و در راستای تحقق آرمان هایش خود را موظف به تلاش می داند، بی تردید ناسازگاری و تقابل آرمان های رژیم صهیونیستی با منافع کشورهای عربی،مانع از بازیگری این رژیم در راستای ایجاد ثبات در منطقه شده و یقینا رژیم صیهونیستی با خیال آسوده تری به نقش ثبات زدای خود در منطقه ادامه خواهد داد.

بنابراین در بلند مدت سیاست های امنیتی رژیم صهیونیستی گریبان کشورهای عربی ای که با این رژیم روابط سیاسی خود را به حالت عادی درآورده اند را نیز خواهد گرفت و آنها را با مشکلات شدیدتر امنیتی مواجه خواهد ساخت.

لذا رژیم صهیونیستی اساسا به دلیل ماهیت ایدئولوژیک خود که در تعارض آشکار با منافع کشورهای عربی و اسلامی منطقه است،نمی تواند به عنوان یک بازیگر ثبات زا در منطقه فعال باشد بلکه منافع این رژیم در ایجاد بی ثباتی در سطح منطقه و دمیدن در آتش اختلاف میان رقبای منطقه ای بویژه از طریق ایرانهراسی می باشد. با در نظر گرفتن این امر عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نه تنها باعث ثبات منطقه ای نخواهد شد بلکه باعث می شود رژیم صهیونیستی با دست بازتری به اقدامات ثبات زدای خود در سطح منطقه بپردازد و این امر موجب افزایش تنش ها در منطقه خواهد شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات