پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 فروردين 1397 - 09:36

«بن سلمان» خائن به ملت فلسطين

عربستان و اسرائيل در سه سال اخير بيش از هر زماني به يكديگر نزديك شده‌اند و اين مسئله متأثر از دو عامل به قدرت رسيدن ملك سلمان در عربستان و دونالد ترامپ در امريكاست
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 523

پایگاه رهنما :

عربستان و اسرائيل در سه سال اخير بيش از هر زماني به يكديگر نزديك شده‌اند و اين مسئله متأثر از دو عامل به قدرت رسيدن ملك سلمان در عربستان و دونالد ترامپ در امريكاست. روند نزديك اين دو رژيم به يكديگر نشان‌دهنده اشتراك منافع مقامات دو رژيم است. به صورتي كه محمد‌بن‌سلمان و نتانياهو اميد بسياري به حمايت‌هاي ترامپ براي مقابله با ايران دارند و از اين‌رو مثلث شوم نتانياهو، بن‌سلمان و ترامپ در يكسال اخير شكل گرفته كه اوج همكاري اين مثلث نيز در مسئله فلسطين بوده است.

* عربستان شريك هميشگي اسرائيل

عربستان از زمان تأسيس رژيم‌صهيونيستي نه تنها در مقاطع مختلف، مشكلي با اين رژيم نداشته و عليه آن در جنگي شركت نكرده، بلكه در برخي مسائل با اين رژيم همكاري‌هايي نيز داشته است. در يك دهه‌ اخير، سير اين همكاري‌ها و بعضاً حمايت‌ها صعودي بوده و ديدارهاي محرمانه‌ زيادي بين دستگاه‌هاي اطلاعاتي آنها برگزار شده است. در دهه60 ميلادي و در جنگ مصر با اسرائيل، رياض بر ضد جمال عبدالناصر موضع گرفت. عربستان در جنگ 33روزه كاملاً عليه حزب‌الله وارد شد و اين جنبش را محكوم كرد و در غزه گروه حماس را منزوي و در جهت رفع محاصره‌ غزه هيچ تلاشي نكرد. سال 2006 روابط اسرائيل و عربستان در لفافه بود و صريحاً بدان اشاره نمي‌شد. رفت‌وآمدها، توافقنامه‌ها و مبادلات تجاري و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك پنهان بود، ولي بعد از سال 2006 همه‌چيز علني شد. در سه سال گذشته نيز اوج همكاري‌هاي اطلاعاتي و سياسي رياض و تل‌آويو بوده است.

عربستان هيچ‌گاه به عنوان كشور حامي مقاومت فلسطين شناخته نشده است. طرح صلح عربي كه در سال 2002از طرف عربستان مطرح شد نيز گوياي نوع نگاه عربستان به پرونده فلسطين بوده است. اخيراً نيز دونالد ترامپ از انتقال پايتخت اسرائيل از تل‌آويو به قدس خبر داد كه با حمايت تلويحي عربستان همراه شد. خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه دولت عربستان با اعطاي يك كمك 100ميليون دلاري به تشكيلات خودگردان فلسطين تلاش مي‌كند مقامات فلسطيني را متقاعد كند تا با طرح رئيس‌جمهور امريكا براي قدس به عنوان پايتخت رژيم‌صهيونيستي، موافقت كنند.

* اهميت سفر بن سلمان به امريكا

«محمد‌‌بن‌سلمان»، وليعهد سعودي از ۲۸ اسفند سال96 براي يك سفر چند هفته‌اي به امريكا سفر كرده بود. شبكه الجزيره در اين‌باره گزارش داد كه افشاي جزئيات برنامه سفر محمد‌بن‌سلمان به امريكا نشان مي‌دهد، وي با شماري از رهبران سازمان‌هاي دست‌راستي يهودي در امريكا ديدار و گفت‌وگويي كرده است. پيش از اين نيز برخي رسانه‌هاي اسرائيلي از ديدار وليعهد سعودي با يك هيئت‌صهيونيستي طي سفر وي به قاهره خبر داده بودند. بعد از اين ديدار نيز شركت هواپيمايي هند از موافقت رياض با عبور هواپيماهاي اين شركت از آسمان عربستان براي سفر مستقيم به تل‌آويو خبر دادند. اين براي اولين بار است كه عربستان حريم هوايي خود را به روي شركت‌هاي هواپيمايي براي پرواز به فلسطين اشغالي باز كرده است.

* پشت‌پرده اقدام بن‌سلمان

اقدام وليعهد عربستان را مي‌توان تداوم باج‌خواهي ترامپ از عربستان دانست؛ چراكه بن‌سلمان تنها به لطف حمايت‌هاي ترامپ توانست به عنوان وليعهد عربستان انتخاب شود. ترامپ سعي دارد از فرصت به وجود آمده در راستاي برقراري ارتباط رسمي بين عربستان و اسرائيل استفاده كند. خالد‌بن‌فرحان آل‌سعود شاهزاده مخالف سعودي در گفت‌وگويي با شبكه تلويزيوني «الحوار» در اين مورد فاش كرد: «امريكا و اسرائيل شروطي را براي محمد‌بن‌سلمان وليعهد سعودي قبل از منصوب‌شدن به پادشاهي عربستان تعيين كرده‌اند كه از جمله اين شروط تضمين امنيت دريانوردي اسرائيل از طريق تنگه تيران و عادي‌سازي علني با اسرائيل است. آخرين مورد نيز لزوم تأييد و حمايت بن‌سلمان از طرح موسوم به معامله قرن است كه در آن از حق فلسطيني‌ها در شهر قدس چشم‌پوشي شده است.»

* پيامدهاي اقدام محمد‌‌بن‌سلمان

اقدام محمد‌‌بن‌سلمان در زمينه خيانت به آرمان فلسطين مي‌تواند پيامدها و تبعاتي را هم براي آل‌سعود و هم براي رژيم صهيونيستي داشته باشد. در درجه اول بايد تأكيد كرد كه اين اقدام بن‌سلمان گامي در جهت عملياتي‌كردن طرح ترامپ در مورد فلسطين موسوم به «معامله قرن» است.

علاوه بر اين، براي اولين بار از زمان آغاز درگيري عربي- اسرائيلي از سال 1948 بن‌سلمان به عنوان رهبر يك كشور عربي به حق يهوديان در داشتن سرزمين در بخشي از خاك اجدادي خود ايمان دارد، تا جايي كه «دنيس راس» كه در چند دولت امريكا مسئول پرونده درگيري عربي- اسرائيلي بوده است، گفت: اين اولين بار است كه حقوق تاريخي يهوديان به رسميت شناخته مي‌شود، زيرا رهبران ميانه‌رو عرب قبلاً به هيچ وجه «خط قرمز» را نقض نكردند. وليعهد سعودي در طول مصاحبه طولاني (20 صفحه‌اي) با آتلانتيك حتي يك بار كلمه «كشور فلسطين» را به زبان نياورد و به قدس اشغالي به عنوان پايتخت آن اشاره نكرد و فقط به اين نكته اكتفا كرد كه به حق فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها در برخورداري از سرزمين خاص خود ايمان دارد.

عربستان با اين اقدام به صورت عملي و رسمي ملحق‌شدن خود به ائتلاف امريكا و اسرائيل را اعلام كرد و اين مسئله به معناي آن است كه عربستان ظرفيت‌هاي جهان اسلام را براي بهره‌برداري در جهت تحقق اهداف خود از دست داده است. در كل مي‌توان گفت، بن سلمان با هدف رسيدن به تخت پادشاهي عربستان، فلسطين را با امريكا معامله كرد.

ارسال نظرات