پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 فروردين 1397 - 08:41

حاشیه های استعفای نجفی و اوج گیری اختلاف اصلاح طلبان در شورای شهر تهران

در حالی که محمدعلی نجفی، بدلیل بیماری و فشار برخی گروه های اصلاح طلب تمایلی به ادامه تصدی پست شهرداری تهران ندارد اما برخی دوستان امروز نجفی تلاش دارند تا از او چهره ای قهرمان گونه در مبارزه با فساد بسازند تا ضمن ماهیگیری از آب گل آلود و تخریب رقیب، فرصت مناسب برای یافتن جایگزین وی پیدا کنند
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 468

به گزارش رهنما به نقل از الف ، این وضعیت در حالی است که در جبهه اصلاح طلبان درباره کنار رفتن نجفی تقریباً اجماع بوجود آمده است. صحبت های دیروز الیاس حضرتی مبنی بر این که نجفی در شهرداری تهران نمی ماند ناظر به همین موضوع می باشد.

در این راستا امروز موضوع استعفای نجفی بار دیگر در دستور کار شورای شهر می باشد اما رسانه های اصلاح طلب از اوج گیری اختلافات بین گروه های اصلاح طلب حاضر در شورا سخن گفته اند.

در واقع اختلاف اعضای شورای شهر منجر به شکل گیری دو گروه برای کسب پست شهرداری تهران و رئیس شورا شده است. دو گروه نیز دلایل متفاوتی را برای استعفای نجفی بیان می کنند. کارگزاران سازندگی با وجود ارتباط نزدیک با نجفی، از همان ابتدا مخالف رسیدن نجفی به شهرداری تهران بود و خواستار تکیه زدن محسن هاشمی بر این کرسی بود اما طرفداران اتحاد ملت موافق نجفی و خواستار ماندن محسن هاشمی در شورای شهر بودند. با رسیدن نجفی به کرسی ساختمان بهشت، این اختلاف موجب شد که شهردار تهران بیشتر به سمت اتحاد ملت گرایش پیدا کند و از افراد نزدیک به این گروه سیاسی در شهرداری تهران استفاده کند و حتی از حزب کارگزاران نیز کناره گیری نماید.

ادامه این اختلافات در حال حاضر به گونه ای دیگر نیز وجود دارد.

بر این اساس در حالی که برخی اعضای شورا بیماری نجفی را دلیل استعفا می دانند اما اعضای نزدیک به اتحاد ملت تلاش دارند تا استعفای نجفی را سیاسی جلوه دهند و آن را به گردن رقیب و برخی نهادها بیندازند. البته همان طور که گفته شد هر دو گروه در نهایت بر کنار رفتن نجفی اجماع دارند.

دیروز مهدی آیتی، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب با اشاره به اینکه دو طیف اصلاح‌طلبان و کارگزاران هرکدام قصد داشتند گزینه خود را به‌رای اکثریت بگذارند و کارگزارانی‌ها هم دنبال محسن هاشمی بودند، به روزنامه آرمان می‌گوید:« نجفی چه به‌لحاظ سنی و چه به‌لحاظ بدنی و از نظر شخصیت مناسب نبود».

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز بیماری محمدعلی نجفی، شهرداری تهران را «عین واقعیت» دانست و گفت: در این شرایط فشار کاری برای نجفی مناسب نیست.

کرباسچی می گوید: همچنین کار شهرداری بسیار سنگین است. به خصوص با توجه به زیاد بودن حجم کارهای عقب مانده و گرفتاری‌های مالی شهرداری تهران مشکلاتی برای آقای نجفی رخ خواهد داد... آنچه امروز روشن است و آقای نجفی بر آن اصرار دارند، کسالت‌شان است. زاویه دید ما نیز نباید خارج از چیزی باشد که ایشان اعلام کرده است... در مورد شهر تهران نیز امیدواریم که تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود.

صف بندی های جدید در شورای شهر تهران

در حال حاضر در شورای شهر تهران صف بندی های جدیدی بوجود آمده است. در یک طرف محسن هاشمی و احمد مسجد جامعی حضور دارند و در طرف دیگر الویری و نزدیکان به وی قرار دارند.

دیروز روزنامه اعتماد در این باره نوشته بود: اخبار غیررسمی حاکی از آن است که محسن هاشمی با همراهی احمد مسجدجامعی از جدی‌ترین موافقان استعفا هستند. سناریوی آنها رفتن هاشمی به بهشت و تکیه زدن دوباره مسجدجامعی بر صندلی ریاست شورا است. محمد علیخانی از جمله اعضای شورا بود که صراحتا از گمانه رفتن محسن هاشمی به شهرداری تهران صحبت کرد. علیخانی گفت که هاشمی قصد رفتن به شهرداری ندارد هر چند در نظرسنجی‌ها ۷۰درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که هاشمی برای شهردار شدن مناسب است.

اعتماد در ادامه می نویسد: در این جبهه‌بندی‌ها اعضای اتحاد ملت در شورا و نزدیکان آنها از مخالفان رفتن نجفی هستند.

البته نکته جالب این است که گروه فوق با وجود مخالفت با رفتن نجفی، اما تلاش خود را برای یافتن جایگزینی وی آغاز کرده اند. اعتماد می نویسد: محمود میرلوحی از اعضای این حزب و حسن رسولی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف دو عضو شورا هستند که با همراهی مرتضی الویری در حال رایزنی برای گزینه بعدی شهرداری هستند. گزینه مطلوب آنها برای شهرداری تهران نیز محسن مهرعلیزاده، ‌استاندار فعلی اصفهان است. آنها همچنین تمایل دارند تا برای حضور الویری بر مسند ریاست شورای شهر تهران تلاش کنند. از دیگر مخالفان استعفا می توان به مجید فراهانی، الهام فخاری و افشین حبیب زاده اشاره شده است.

 البته مهدی آیتی درباره گزینه‌های احتمالی جانشینی نجفی از معاون اول رئیس جمهور نام می برد و می‌گوید:کارگزارانی‌ها دوباره محسن هاشمی را مطرح می‌کنند و جبهه اصلاحات و اعتدال هم دنبال آقای جهانگیری هستند، این خط درست نیست و هر دو گزینه به بدنه جبهه اصلاحات و اعتدال آسیب می‌رساند.

 به نظر می رسد با وضعیت پیش آمده موج جدیدی از رقابت های آشکار و پنهان در شورای شهر تهران برای تصدی پست شهرداری و رئیس شورا شروع شده است؛ رقابت هایی که از همان بستن لیست اولیه اصلاح طلبان نیز وجود داشت اما ادامه اختلافات می تواند موجبات دوری شورا از انجام وظایف اولیه شود و حتی ممکن است شورای شهر پنجم را به سرنوشت شورای شهر اول دچار کند.

منبع: الف

ارسال نظرات