جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 مهر 1398 - 13:14

معیشت مردم در گرو حرکت مجاهدانه

در نگاه امپریالیستی برخی دولت‌ها مثل ایالات‌متحده، هر کشوری که ضعیف باشد و نتواند خودش را باور کند و ظرفیت‌های داخلی خود را ببیند، بیش از همه تضعیف‌شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد
نویسنده : دانیال داودی
کد خبر : 4093

پایگاه رهنما:

در نگاه امپریالیستی برخی دولت‌ها مثل ایالات‌متحده، هر کشوری که ضعیف باشد و نتواند خودش را باور کند و ظرفیت‌های داخلی خود را ببیند، بیش از همه تضعیف‌شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. تأکید بر استفاده از سرمایه‌های خارجی در اقتصاد و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی نه‌تن‌ها باعث حل مسائل معیشتی مردم نمی‌شود، بلکه برخی مشکلات و معضلات را تبدیل به بحران لاینحل می‌کند. در واقع هر چه وابستگی به اقتصاد جهانی بیشتر باشد، نگاه طمع‌آلود دشمنان را برای رسیدن به اهداف شومشان بیشتر تحریک می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی موردتهاجم اقتصادی غرب و شرق بوده است، در طول چهار دهه گذشته هرگاه بر روی ظرفیت‌های داخلی تمرکز کرده و سیاست اقتصاد درون‌زا را در پیش‌گرفته به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیداکرده است. صنایع دفاعی، صنایع هسته‌ای و نانوتکنولوژی بعضی از نمونه‌های موفقی هستند که با جوان‌گرایی و توجه به منابع طبیعی و انسانی درون کشور به پیشرفت‌های چشمگیری دست‌یافته‌اند. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، بومی‌سازی صنعت نظامی است، درحالی‌که قبل از وقوع انقلاب اسلامی، ایران کاملاً در این حوزه وابسته بود. ساخت موشک‌های سجیل، خلیج‌فارس، شهاب، قدر، قیام، حوت، صیاد و خرمشهر، ساخت انواع هواپیما و جت‌های جنگنده مافوق صوت رادارگریز مثل صاعقه، آذرخش، قاهر ۳۱۳ و کوثر، ساخت انواع بالگرد‌های شاهد، شباویز و تعمیر انواع هواپیما، انواع سامانه‌ها و سلاح‌های پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین و صدور برخی از این محصولات به کشور‌های مختلف جهان تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی است که ایران را در جمع ۱۳ قدرت برتر نظامی جهان قرار داده است. درحالی‌که در تمام این سال‌ها ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی به‌خصوص در حوزه نظامی و صنایع موشکی بوده است. این یعنی تحریم‌ها نه‌تن‌ها باعث تضعیف صنایع دفاعی ایران نشده بلکه فرصتی ایجاد کرد برای اینکه مدیران و جوانان کشور با مجاهدت به یک خوداتکایی و بومی‌سازی در این صنعت دست یابند. صنایع هسته‌ای یکی دیگر از حوزه‌هایی است که از ابتدا صفر تا صد آن در داخل کشور تولید شده است. آن‌هم در شرایطی که حدود دو دهه است که ما بر سر تولید انرژی هسته‌ای با غرب درگیریم و جز تکیه‌بر توان داخلی چاره دیگری نداشته‌ایم. امروز پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ‌ها در داخل کشور و به دست جوانان ایرانی بدون تکیه‌بر کمک‌های خارجی تولید می‌شود. بر طبق آخرین آمار، جمهوری اسلامی ایران جزء ۸ کشور برخوردار از چرخه کامل سوخت هسته‌ای است که این‌یک دستاورد کاملاً بومی است.

علاوه بر این‌ها نهاد‌هایی مثل کمیته امداد امام خمینی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز جزء سازمان‌هایی هستند که بدون اعتنا به منابع و کمک‌های خارجی به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیداکرده‌اند. کمیته امداد در بازه سال‌های ۹۴ تا ۹۷ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به خانوار‌های تحت حمایت خود پرداخت کرده و تا نیمه اول سال ۹۷ حدود ۸۰ هزار شغل در سطح کشور ایجاد کرده است. این نهاد مردمی با تکیه بر توانمندی جوانان تا امروز توانسته است یک‌چهارم شغل‌های کل کشور را ایجاد کند. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز از بدو شکل‌گیری تا امروز حدود ۲۵۰۰ پروژه راهبردی استانی و ملی را به سرانجام رسانده و تنها در طول دولت یازدهم ۱۸۳ پروژه عمرانی را اجرا کرده و مهم‌ترین دلیل موفقیت این سازمان هم استفاده از جوانان تحصیل‌کرده و توانمند بوده است. به گفته فرمانده این قرارگاه حدود ۳۵ درصد نیرو‌های این سازمان از بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی هستند و بقیه پرسنل را هم نیرو‌های فنی ماهر تشکیل می‌دهند. این قرارگاه ۵۰ هزار نفر حقوق‌بگیر دارد که از این تعداد ۱۶ هزار نفر لیسانس، کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری هستند. این تجربه‌ها نشان می‌دهد که برای توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف، باید به ظرفیت‌های بومی توجه کرده و از کمک‌های خارجی دل برید. در اقتصاد نیز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها تأکید کرده‌اند چاره کار تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی است. ایشان در دیدار اخیر خود با فرماندهان عالی سپاه پاسداران نیز بار دیگر به این موضوع اشاره‌کرده و فرمودند: «البته وضع زندگی و معیشت مردم سخت است، ولی اگر حرکتی قوی و پیگیر و مجاهدانه انجام گیرد، قطعاً به‌تدریج وضع معیشتی مردم نیز بهبود خواهد یافت.»

ارسال نظرات