پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 شهريور 1398 - 11:16

حسین زمانه و کربلای معاصر

عاشورا و کربلا تجلی حماسه و عزت است. این خصیصه تنها منحصر به مکتب شیعه است که پس از مسئولیتی که اباعبدالله در کربلا ادا کرد، فرهنگ آن در مکتب علوی و حسینی طنین‌انداز شد و پرچم آن در دست حسین زمانه و مریدان آن افتاد.
نویسنده :
محمدرضاشبانی
کد خبر : 3872

پایگاه رهنما :

عاشورا و کربلا تجلی حماسه و عزت است. این خصیصه تنها منحصر به مکتب شیعه است که پس از مسئولیتی که اباعبدالله در کربلا ادا کرد، فرهنگ آن در مکتب علوی و حسینی طنین‌انداز شد و پرچم آن در دست حسین زمانه و مریدان آن افتاد. به عبارتی عاشورا و کربلا تا زمانی پابرجا و زنده است که شیعیان و آزادی خواهان جهان به راه حسین (ع) لبیک گویند و به بیراهه نروند. امروز با آنکه قرن‌ها از آن واقعه بی‌نظیر تاریخی گذشته، اما شور و شعور کربلا و عاشورا در بین مریدان راه حسین (ع) در گوشه گوشه‌ی این پهنه خاکی بیشتر شده است. ایستادگی عاشورایی جبهه مقاومت اعم از حزب‌الله لبنان و انصار الله یمن در برابر یزیدیان زمانه باوجود همه رنج‌ها و سختی‌ها به خاطر باور به مکتب امام حسین (ع) است. به همین خاطر است که سید حسن نصرالله در سخنرانی مراسم شب عاشورای حسینی می‌گوید: «رهبر اردوگاه ما امروز، امام خامنه‌ای و مرکز این اردوگاه، جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا تلاش می‌کند تا آن را محاصره کند.... ما به امام خامنه‌ای، در مقابل آمریکا و اسرائیل می‌گوییم‌ای فرزند حسین، شما را ترک نخواهیم کرد... هر جنگی علیه ایران به معنای پایان اسرائیل و هیمنه و سلطه و حضور آمریکا در منطقه خواهد بود... ما به دنیا اعلام می‌کنیم که امام خامنه‌ای سید ما، رهبر ما و حسین زمان ماست.» عبدالملک الحوثی، رهبر جنش انصارالله، صحنه یمن را کربلای معاصر خواند و گفت: «ما در برابر دشمنان خشوع و تضرع نمی‌کنیم و از آزادی و کرامت و استقلال خود کوتاه نمی‌آییم و می‌گوییم که هیهات من الذله، ما به خداوند و وعده‌اش اطمینان داریم که ثمره فداکاری‌های ما پیروزی است.»
در حقیقت، صف‌آرایی امروز مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار، ترجمانی از کربلای نوینی است که مقاومت را در سطح بالایی به پرچم‌داری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) -که به تعبیر سید حسن نصرالله «حسین زمانه» است- به نمایش گذاشته است؛ الگوی امروز مقاومت در منطقه ملهم از نهضت عاشورا و مقاومت در کربلا است؛ چرا که ما مصادیقی از روحیه عاشورایی را در خلیج‌فارس دیدیم. این روحیه در طول چند دهه گذشته شکل گرفت و نتیجه آن خروش عاشورایی جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است؛ چه در رویارویی با انگلیس و چه در مواجهه با آمریکا و یا هر قدرت دیگری که بخواهد فرزندان حسین (ع) را تهدید کند. ما مصداق بارز این کنش را توقیف نفت‌کش انگلیس خبیث و شکار پهپاد آمریکایی دیدیم.
آری تا مادامی‌که یزیدیان مدرن در عالم زیست می‌کنند، کربلا زنده و البته قابل تکرار است. باید عمار وار به حسین زمانه لبیک گفت: تا طومار ظلمت و تاریکی به محاق رود و در کوران حوادث حق و باطل را از هم تمییز دهیم و خط نفاق و فتنه را رسوا کنیم؛ چرا که امروز ترامپ و اذنابش شاخص بارز ظلم و عناد با حقانیت‌اند و مکتب عاشورا و توصیه‌های داهیانه «حسین زمانه» به ما می‌آموزد که عافیت‌طلبی و کرنش در برابر یزیدیان معاصر محلی از اعراب ندارد و باید برای حراست از فرهنگ عاشورا جانانه ایستاد و هزینه داد تا آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب در نقطه امنی قرار گیرند.

ارسال نظرات