پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 شهريور 1398 - 16:34
پیشنهاد رشوه چندمیلیون دلاری به ناخدای نفت‌کش ایرانی

رشوه‌ای که برای آمریکا رسوایی به بار آورد

دولت دونالد ترامپ اخیراً در راستای مقابله با فروش نفت ایران و فشار بیشتر بر تهران با همکاری انگلیس، اقدام به توقیف نفت‌کش ایران در جبل‌الطارق کرد؛
نویسنده :
محمد حسین رحمانی
کد خبر : 3866

پایگاه رهنما:

دولت دونالد ترامپ اخیراً در راستای مقابله با فروش نفت ایران و فشار بیشتر بر تهران با همکاری انگلیس، اقدام به توقیف نفت‌کش ایران در جبل‌الطارق کرد؛ اما واکنش قاطع ایران در رابطه با توقیف نفت‌کش «کریس یک» که اکنون دیگر نام «آدریان دریا» نام‌گرفته است، انگلیس را به جهت اقتدار دریایی که ایران از خود در خلیج‌فارس در قضیه توقیف نفت‌کش انگلیسی و ساقط کردن پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی نشان داد، وادار به عقب‌نشینی کرد و این نقشه واشنگتن را نیز با شکست مواجه کرد. دولت جبل‌الطارق به دلیل هراس از پیامد‌های این اقدام خود، تصمیم به آزاد کردن نفت‌کش ایرانی نمود. آمریکا این مسئله را شکست بزرگی برای خود تلقی کرد و اقدام به فشار بر این نفت‌کش و ممانعت از تردد آن کرد؛ اما آدریان دریا به مسیر خود در دریا‌های آزاد ادامه داد و آمریکا توان متوقف کردن آن را نداشت؛ چرا که به‌خوبی می‌دانست واکنش ایران بسیار شدید خواهد بود. در ادامه، آمریکا از راه جدیدی برای متوقف کردن این نفت‌کش وارد شد و اقدام به پیشنهاد رشوه به ناخدای هندی این نفت‌کش کرد که این خدعه نیز با شکست مواجه شد. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گزارش‌های منتشرشده در یک روزنامه انگلیسی درباره پیشنهاد رشوه چند میلیون‌دلاری به ناخدای نفت‌کش ایران را تأیید کرد.
 
روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داده بود «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به تاریخ ۲۶ اوت برای «آکلیش کومار»، ناخدای نفت‌کش ایرانی نوشت: «من برایان هوک هستم... برای مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا کار می‌کنم و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هستم. خبر خوشی برای شما دارم.» خبر خوش دولت ترامپ این بود که ناخدای نفت‌کش ایرانی می‌تواند در ازای همکاری با دولت آمریکا برای توقیف کشتی میلیون‌ها دلار پول نقد از آمریکا بگیرد. هوک از کومار خواسته بود کشتی را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان توقیف آن به نیابت از آمریکا وجود داشته باشد. نماینده ویژه دولت آمریکا برای اینکه کومار مطمئن شود که این ایمیل جعلی نیست شماره وزارت خارجه آمریکا را داخل ایمیل نوشته بود. فایننشال‌تایمز نوشته این تنها اقدام برایان هوک نبوده است. او در ماه‌های گذشته برای ارعاب دریانوردان از همکاری با ایران جهت دور زدن تحریم‌ها برای آن‌ها پیام‌ها یا متن‌هایی ایمیل کرده است. برایان هوک در ایمیلی دیگر خطاب به ناخدای آدریان‌دریا نوشته است: «شما با این پول می‌توانید هر جور می‌خواهید زندگی کنید و زندگی مرفهی در دوران پیری داشته باشند. اگر این مسیر آسان را انتخاب نکنید زندگی برایتان خیلی دشوار خواهد شد.» بعد از آنکه ناخدای کشتی از همکاری با دولت آمریکا خودداری کرد هوک با ارسال ایمیلی به او گفت که خزانه‌داری آمریکا او را تحریم کرده است. این مسئله که در رسانه‌های بین‌المللی با عنوان رشوه آمریکا به ناخدای نفت‌کش ایران معروف شده یک آبروریزی بزرگ برای آمریکا و نشانه‌ای دیگر از انفعال بین‌المللی این کشور است.

تسریع روند افول آمریکا
آمریکا در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم، خود را به‌عنوان یک قدرت برتر و حتی پس از فروپاشی شوروی خود را ابرقدرت جهان نامیده است؛ اما دوران افول آمریکا شروع‌شده و این کشور را در مسیر نوعی سقوط از قدرت برتر به قدرت میانی قرار داده است. رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر این موضوع و شروع دوران افول آمریکا اشاره‌کرده‌اند. آمریکا که خود را بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌داند اکنون با بحران اقتصادی مواجه شده است. در حال حاضر آمریکا بدهکارترین کشور دنیاست. بدهی ۲۰ هزار میلیارد دلاری آمریکا از میزان تولید ناخالص داخلی آن نیز اندکی بیشتر است و امیدی برای کاهش آن وجود ندارد. از سوی دیگر قدرت نرم آمریکا نیز رو به افول است. ریاست جمهوری دونالد ترامپ، باعث فرسایش قدرت نرم آمریکا شده است. یکی از دلایل کم شدن نفوذ آمریکا در طول این سال‌ها علاوه بر مشکلات در عرصه بین‌المللی، مسائل داخلی آن در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، مالی و اخلاقی است. فروپاشی اخلاق نتیجه نگاه لیبرالی، باعث انحطاط اخلاقی در آمریکا گردیده است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده آمریکا به لحاظ فراوانی تجاوز جنسی در میان کشور‌های جهان در رده سوم قرار دارد. از هر سه زن آمریکایی، یک زن در طول زندگی خود مورد آزار جنسی واقع‌شده است و ۲ درصد مردان در طول زندگی خود حداقل یک‌بار مورد تجاوز قرارگرفته‌اند. در کل بسیاری از شاخص‌ها در حال حاضر حاکی از کاهش و افول قدرت نرم آمریکا در سراسر جهان است. افول نظم لیبرال غربی، واقعیتی است که در نظام بین‌الملل در حال وقوع است و آمریکا به‌عنوان رهبر این نظم، خود نیز دچار ضعف شده و مؤلفه‌های قدرت اقتصادی آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. درواقع آمریکا در شرایط کنونی، قدرتی رو به افول بوده که قادر به اجماع سازی و یا واداشتن دیگر کشور‌ها به اقدامات مورد تأیید واشنگتن نیست. این در حالی است که ترامپ به دنبال تقویت قدرت آمریکا بوده، اما در عمل خلاف این مسئله اتفاق افتاده است. رشوه دادن به ناخدای یک نفت‌کش به معنای اوج ذلت، حقارت و استیصال بوده و نشان‌دهنده این است که آمریکا هیچ اهرمی برای مقابله با ایران نداشته و تنها راه موجود را پیشنهاد رشوه به ناخدای نفت‌کش ایرانی دانسته که آن‌همه رد شده است.

آمریکا در برابر ایران به بن‌بست رسیده است. در واقع تمامی اقدامات و حربه‌های آمریکا علیه ایران نتیجه عکس داشته است. دونالد ترامپ تصور می‌کرد با اتخاذ راهبرد فشار حداکثری قادر به تغییر رفتار ایران خواهد شد، اما دقیقاً همین فشار‌ها باعث افزایش اقتدار منطقه‌ای ایران شده است. آمریکا در راستای سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران با کمک انگلیس نفت‌کش ایرانی را توقیف کرد؛ اما واکنش ایران خارج از تصور آمریکا بود و ایران نیز مقابله‌به‌مثل کرد و نفت‌کش انگلیس را توقیف کرد. درنهایت تحت‌فشار‌های بین‌المللی، دولت جبل‌الطارق حکم به آزادی نفت‌کش ایران داد. آمریکا تلاش زیادی کرد تا این نفت‌کش را به‌نوعی در دریا محاصره کند. حتی پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای نفت‌کش ایرانی نیز با شکست مواجه شد. درنهایت نفت‌کش آدریان ایرانی یا همان خار چشم امپراتوری روبه‌زوال غرب تمام محموله خود را در کنار بندر طرطوس در سوریه تخلیه کرده است. این مسئله یک شکست بزرگ برای آمریکا به شمار می‌رود. این نشان‌دهنده سقوط سیاسی، اخلاقی و عملیاتی و قبل از هر چیز، انفعال و استیصال آن‌هاست». عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم هم با اشاره به تأیید تطمیع کاپیتان کشتی ایرانی از سوی کاخ سفید اعلام کرد، این امر سطح ورشکستگی اخلاقی آمریکا را به ما و دیگران نشان داد و اثبات کرد که آمریکا در محاصره اقتصادی خود علیه ایران ناکام بوده است.

ارسال نظرات