پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 اسفند 1396 - 14:26

ترور آزادیخواهان به دست شرکت‌های لوکس

فعالان حقوق بشر در معرض خطر قتل و ترور به دست مزدورانی هستند که از سوی شرکت‌های بزرگ اجیر می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد، حملات علیه مدافعان حقوق بشر که شرکت‌های بزرگ را با فعالیت‌های خود به چالش می‌کشند، نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است.
کد خبر : 383

پایگاه رهنما :

فعالان حقوق بشر در معرض خطر قتل و ترور به دست مزدورانی هستند که از سوی شرکت‌های بزرگ اجیر می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد، حملات علیه مدافعان حقوق بشر که شرکت‌های بزرگ را با فعالیت‌های خود به چالش می‌کشند، نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است. آزار و اذیت، سرکوب و قتل فعالان حقوق بشر به دست عوامل شرکت‌های بزرگ که به ‌واسطه فعالیت ان‌جی‌اوها و فعالان حقوق بشر موقعیت خود را در خطر می‌بینند، افزایش رو به رشدی را نشان می‌دهد. طبق نظرسنجی‌ مرکز منابع انسانی و حقوق بشر که در سال گذشته و برای اولین بار به‌ طور نظام‌مند جمع‌آوری شده، افزایش 34 درصدی از حملات علیه فعالان حقوق بشر به ثبت رسیده است. در این بین، 120 مورد قتل و ترور و صدها مورد دیگر از جمله تهدید، حمله و ارعاب فعالان حقوق بشر گزارش شده است؛ اما فعالان حقوق بشر فقط با تهدید و ارعاب مواجه نیستند؛ طبق این گزارش با 290 مورد حادثه مترقبه و غیر مترقبه تعداد حادثه‌ها و حملات در سال 2017 در مقایسه با سال گذشته به ‌شدت افزایش یافته است.

این حملات اعضای اتحادیه‌ها، تظاهرات‌کنندگان، خبرنگاران و فعالان بومی را هدف قرار داده است که در تجمعات اعتراضی علیه فعالیت‌های این شرکت‌ها حضور داشته‌اند. محققان همچنین نسبت به تسری افزایش حملات به وکلا و اعضای سازمان‌های حقوق بشر و سازمان‌های مدنی که در زمینه پاسخگویی به مشاغل شرکتی فعالیت می‌کنند، هشدار داد. 42 درصد از موارد ذکر شده، شامل آزار و اذیت و ضرب و شتم و ارعاب قضایی فعالان به دست عوامل این شرکت‌های بزرگ تجاری بوده است که در تلاش برای سرکوب تظاهرات علیه فعالیت‌های ضد بشری این شرکت‌ها صورت گرفته است. به این موارد باید بازداشت‌های خودسرانه، مجازات‌های کیفری و پرونده‌‌سازی را هم اضافه کرد. محققان این مرکز حقوق بشر دریافتند، شرکت‌هایی که در زمینه معدن، کشاورزی، انرژی و ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند‌ـ به ‌ویژه آنهایی که مقرشان در کشورهای انگلیس، آمریکا، چین، کانادا و فرانسه است‌ـ حتی از اقدامات قانونی برای جلوگیری از اعتراضات حقوق بشری سوءاستفاده می‌کنند.

«آنا زبونا» از فعالان مرکز منابع انسانی و حقوق بشر در این باره می‌گوید، تحقیقات ما نشان می‌دهد شرکت‌ها در حملات به مدافعان حقوق بشر نقش مهمی ایفا می‌کنند. محققان مرکز ما متوجه شدند وکلای این شرکت‌ها در وهله اول با وارد کردن اتهامات ساختگی علیه مدافعان حقوق بشر که مواردی را درباره فعالیت‌های تجاری غیر قانونی و ضد بشری آنها پیگیری می‌کنند، اعلام جرم می‌کنند و در نهایت در صورتی که این تلاش آنها به نتیجه نرسد، به حذف فیزیکی افراد دست می‌زنند. موارد مستندی از این قبیل اتهام‌زنی‌ها در گواتمالا، شیلی، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان در این مرکز گردآوری شده است. به گفته این فعال حقوق بشر، «آزار و اذیت قضایی نه‌فقط مراکز فعال در این زمینه را هدف قرار داده؛ بلکه بخشی از مبارزات گسترده این شرکت‌ها علیه فعالان حوزه حقوق بشر است که حملات فیزیکی، ترور و کشتار را نیز در بر می‌گیرد.» گرچه حملات و قتل فعالان این حوزه که در مجموع 212 مورد بوده، در بسیاری از مناطق جهان از جمله برزیل، مکزیک، کلمبیا، هندوراس، گواتمالا و فیلیپین صورت گرفته، اما ردپای شرکت‌های بین‌المللی و فراملی در آنها به‌وضوح قابل مشاهده است.

ارسال نظرات