بهتازگی با شکلی جدید از تکدیگری روبهرو شدهایم. تکدی گری در فضای مجازی. در خیابانهای توئیتر، کوچه پس کوچههای اینستاگرام و کف کانالهای تلگرام.
پایگاه رهنما:
بهتازگی با شکلی جدید از تکدیگری روبهرو شدهایم. تکدی گری در فضای مجازی. در خیابانهای توئیتر، کوچه پس کوچههای اینستاگرام و کف کانالهای تلگرام. این تکدیگری برخلاف آنچه در دنیای واقعی میبینیم به قشر ضعیف و درگیر با فقر مادی تعلق ندارد بلکه کاربران با سطح درآمدی مختلف به آن مشغول شدهاند. از سلبریتیها گرفته تا بچه پولدارهای اینستاگرام، از برخی مسئولان سیاسی گرفته تا مردم عادی که هرکدام بهنوعی درگیر این پدیده نوظهور شدهاند؛ اما اینگونه جدید از تکدیگری در وهله اول در جستوجوی اسکناس و سکههای کاربران نیست؛ آنها به دنبال کسب توجه، محبوبیت و شهرت هستند و آن را از کاربران، گدایی میکنند. هرچند ممکن است در آینده تأمین منافع مالی برای این افراد مطرح شود. سنجههای کمی فضای مجازی نیز ابزاری هستند که به کمک آنها میتوان به این افراد نیازمند کمک کرد. لایکها، تعداد دنبالکنندگان، میزان بازدیدها، تعداد نظرات و... همگی به کالاهایی ارزشمند در فضای مجازی تبدیلشدهاند. افرادی که در جامعه در معرض شهرت قرار دارند؛ میزان محبوبیت خود در فضای مجازی را وزنهای سنگین برای شهرت واقعی خود تعریف کردهاند. به همین دلیل میبینیم که سلبریتیها با ترفندهای مختلف و اظهارنظر در همه امور سعی در به چشم آمدن و مطرحشدن دارند. برخی از آنها اعتقاد دارند میزان محبوبیت در فضای مجازی بر روی موفقیت شغلی آنها نیز تأثیرگذار است. بهعنوانمثال برخی بازیگران مطرح می-کنند که کارگردانان و تهیهکنندگان سینما برای انتخاب هنرپیشهها به تعداد طرفداران آنها در فضای مجازی نیز توجه میکنند. این موضوع برای برخی سیاستمداران هم اهمیت یافته و آمار بالای لایکها و فالوورها برایشان بهعنوان نشانهای از محبوبیت بالا و مردمی بودن قلمداد میشود. جشنهای افزایش فالوور و چند هزارتایی شدن هم پدیدهای جدید و مرتبط با همین موضوع است که نشان از اهمیت این سنجهها برای افراد دارد. اهمیت جلب توجه و کسب محبوبیت برای برخی به حدی بالا رفته است که این روزها شاهد خرید و فروش لایک، فالوور و کامنت در فضای مجازی هستیم و کسانی که وضع مالی بهتری دارند بهجای تکدیگری از کاربران ترجیح میدهند شهرت و محبوبیت را در ازای پرداخت پول خریداری کنند؛ اما سودجویانی که در زمینه خرید و فروش سنجههای کمی فضای مجازی فعالیت میکنند برای جلب توجه، افزایش تعداد دنبال کنندههای خود را به نرمافزارهای افزایش فالوور جعلی میسپارند. شاید کاربران زیادی با دیدن دنبال کنندگان این صفحات بگویند همه آنها واقعی بوده و دارای پستهایی هستند، اما لازم است بدانید این صفحات فقط برای کامل کردن لیست این نرمافزارها ایجادشدهاند و ممکن است هر شرکت و سایت فروشنده تعداد زیادی از این حسابهای کاربری جعلی را برای خود ایجاد کرده باشد! بنابراین تلاش و رقابت برای افزایش لایک، ممبر و فالوور واقعی با این خریدوفروشها متوقف نمیشود. همانگونه که متکدیان خیابانی از روشهای مختلفی برای جلب اعتماد افراد استفاده میکنند، متکدیان فضای مجازی هم ترفندهای خاصی برای جلب توجه دارند. از تغییر آرایش و سبک پوشش خود به سلیقه کاربران گرفته تا برگزاری مسابقههای نمادین که در آن مطرح میشود به چند نفر از کسانی که بهترین کامنتها را ارسال کنند جوایز ارزنده اهدا میشود و یا اینکه به کاربران التماس میکنند و از آنها تمنا میکنند که حساب کاربریشان را به دوستانشان معرفی کنند و یا آنها را در زیر پست-ها تگ کنند. هرچند ممکن است هرکدام از روشها تا حدی نیاز متکدیان مجازی را برطرف کند، اما باید توجه داشته باشیم که این آمار و ارقام مجازی با محبوبیت واقعی میان مردم تفاوت دارد. لایکهای حقیقی و طرفداران واقعی کسانی هستند که در خارج از فضای مجازی هم از شما پیروی میکنند و به شخصیت و اندیشههای شما توجه دارند.
ارسال نظرات