دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 مرداد 1398 - 17:39

روزی روزگاری

مقطع تاریخی ۳۰ خرداد تا ۳۰ تیرماه امسال را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ دویست‌ساله ایران دانست؛ مقطعی که به‌یقین می‌توان آن را در ردیف خارق‌العاده‌ترین دوران تاریخ معاصر ایران قرار داد.
نویسنده :
محمدرضاشبانی
کد خبر : 3582

پایگاه رهنما:

مقطع تاریخی ۳۰ خرداد تا ۳۰ تیرماه امسال را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ دویست‌ساله ایران دانست؛ مقطعی که به‌یقین می‌توان آن را در ردیف خارق‌العاده‌ترین دوران تاریخ معاصر ایران قرار داد. ضرب شست «عناصر مؤمن و انقلابی» به تجاوز عقاب فوق مدرن آمریکایی و توقیف نفت‌کش بریتانیای خبیث به خاطر دزدی دریایی از نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق، حس غرور و اقتدار را در هر ایرانی برانگیخت؛ کاری که در ۲۰۰ سال اخیر بدیل ندارد. برای آنان که با تاریخ مأنوس‌اند و درک مناسبی از معادلات تاریخی بین ایران و بیگانگان دارند، این حس اقتدار دوچندان است؛ چراکه باید روایت‌های تلخ از دوران قاجار و پهلوی را شنید تا شیرینی و حلاوت عزت و اقتدار کنونی را درک کرد. برای کسی که تحقیر و شکست‌های سنگین ایران در دو جنگ با روسیه و تحمیل شدن قرارداد‌های استعماری گلستان و ترکمنچای را در صفحات تاریخ به چشم دیده باشد، این روز‌ها غرورآفرین است. همان‌هایی که تلخی قرارداد تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس در دوره قاجار را تا عمق وجود درک کرده باشند، از داشتن حس استقلال لذت می‌برند؛ قرارداد‌هایی که انگلیس در جنوب اعمال قدرت می‌کرد و روس‌ها در شمال. باید بخوانیم و بدانیم که بیگانگان با ایران ما چه کردند و حالا ایران با آن‌ها چه می‌کند!
باید بدانیم که در دوره قاجار، حاکمان لیاقت و جنم سرپا نگه‌داشتن تاج‌وتخت خود را هم نداشتند و کشور را به جولانگاه بیگانگان تبدیل کرده بودند و برای خوش‌گذرانی و عیاشی خود، به منافع و منابع ایران چوب حراج می‌زدند که قرارداد‌های رویترز، دارسی، رژی و... بخشی از زخم کهنه‌ای است که بر پیکره ایران باقی‌مانده است. باید حزن و اندوه را در نگاه ایرانی می‌دیدیم که شاه کشور (رضاشاه) با رخصت و اشارت بیگانگان یعنی انگلیس بر کرسی پادشاهی می‌نشست و از آن‌ها فرمان‌برداری می‌کرد و با کودتایی عطای شاهی را به لقایش می‌بخشید؛ تا جایی که بعد از سرنگونی دولت مصدق، شاه ایران (محمدرضا پهلوی) در ملاقات با روزولت ضمن تشکر از او تأکید کرد «من تاج‌وتختم را از برکت شما دارم!» باید خوی وحشی‌گری ناو آمریکایی در شلیک به هواپیمای مسافربری ایران وجدانمان را آزرده باشد تا به پاسخ کوبنده سپاه پاسداران افتخار کنیم و آفرین بگوییم.
تصویب کاپیتولاسیون و جولان آمریکایی‌ها در میان جان و مال و ناموس مردم به‌قدری آزاردهنده و تحقیرآمیز است که با شنیدن کنش‌ها و مواضع فرزندان انقلاب در روز‌های اخیر، حس اقتدار در جانمان می‌نشیند؛ بنابراین بُروز دو کنش مقتدرانه و افتخارآمیز یعنی شکار گران‌قیمت‌ترین پهپاد آمریکایی و دیگری توقیف نفت‌کش انگلیس، آن‌هم در فاصله زمانی کمتر از یک ماه، هم راهبرد فشار حداکثری آمریکا به ایران را به حاشیه برد و هم اعتبار نظامی ستون دوم امپریالیست غرب یعنی بریتانیای خبیث را که دوشادوش آمریکا در عراق و افغانستان و... جنگ آفرینی می‌کرد، خدشه‌دار کرد. شنیدن از اقدامات بی‌نظیر این روز‌ها به‌موازات خواندن و نوشتن از روایت‌های تلخ تاریخ گذشته، قطعاً لذت اقتدار و بالندگی ایران امروز را در ژرفای وجودمان بیشتر می‌کند.

ارسال نظرات