پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 مرداد 1398 - 13:12

سخنانی که رعشه به جان صهیونیست‌ها انداخت

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۲۱ تیرماه در سیزدهمین سالروز پیروزی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با شبکه المنار، مصاحبه کرد.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3549

پایگاه رهنما:

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۲۱ تیرماه در سیزدهمین سالروز پیروزی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با شبکه المنار، مصاحبه کرد. نصرالله در این مصاحبه اعلام کرد، نتایجی که جنگ «تموز» بر جای گذاشته به همراه معادلاتی که تحمیل کرده، هنوز پابرجاست. چراکه از آن زمان تاکنون رژیم اسرائیل جرئت تعرض به لبنان را نیافته و مدام در حال برگزاری رزمایش‌های مختلف جهت «بازیابی اعتمادبه‌نفس» است، اما هنوز موفق به تحقق این هدف نشده است. سخنان نصرالله در این گفتگو به‌گونه‌ای بوده که اسرائیل را بیش‌ازپیش در وحشت فرو برده است.

تثبیت معادله بازدارندگی جنگ ۲۰۰۶
سید حسن نصرالله در گفتگوی خود اعلام کرد، معادلات به‌جامانده از جنگ ۳۳‌روزه «تثبیت» شده و لبنان از ۲۰۰۶ تاکنون (سیزده سال) از تعرض‌های رژیم صهیونیستی در امان مانده و این حاصل مقاومت است که با دادن «خون شهدایش» این امنیت را به مردم لبنان بخصوص جنوب لبنان داده است. برخی تحلیلگران در لبنان، با اشاره به سخنان نصرالله، تأکید کردند آنچه نصرالله در خصوص مسائل داخلی لبنان مطرح کرد، «پیام اطمینان‌بخش» بود و آنچه درباره منطقه و ایران و مقاومت مطرح کرد «هشدار جدی» به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. نصرالله گفت که مقاومت از همیشه آماده‌تر است چه از حیث تجهیزات که موشک‌های نقطه‌زن دارد و چه از حیث نیروی انسانی که در میدان سوریه کسب تجربه کرده است.

پیام صریح برای ریاض، ابوظبی و تل‌آویو
دو کشوری که نصرالله مشخصاً نام برد، امارات و عربستان هستند. دبیر کل حزب‌الله در شفاف‌ترین حالت به ابوظبی هشدار داد به پاسخ این سؤال فکر کنند که «اگر امارات هنگام آغاز جنگ، ویران شود، آیا این به سود حاکمان و مردم امارات است؟». از این روشن‌تر دیگر نمی‌شد هشدار داد که نصرالله این هشدار را داد. نصرالله به ریاض هم گفت، «آیا جنگ [علیه ایران]به سود عربستان است، درحالی‌که می‌داند که توانایی مقابله با ایران را ندارد؟» و در تکمیل پیام صریحش گفت: «هر کشوری که در جنگ علیه ایران شریک باشد یا از خاکش برای تجاوز به ایران استفاده شود، تاوان خواهد داد.»
سیاست ابهام در مقابل دشمن
پیام دیگر برای رژیم صهیونیستی بود. نصرالله حداقل دو بار در برهه اخیر صراحتاً به تل‌آویو اعلام کرده که حزب‌الله، موشک نقطه‌زن دارد. این بار در این مصاحبه در قالب «سیاست ابهام در مقابل دشمن» اعلام کرد که حزب‌الله شاید موشک ضد هواپیما داشته باشد، شاید نداشته باشد. طرح چنین ابهامی برای دشمن، آغاز هر جنگ جدید را به‌شدت سخت می‌کند به‌ویژه که تنها نقطه برتری رژیم صهیونیستی قدرت هوایی و جنگنده‌های پیشرفته آن است. درصورتی‌که در برتری این بخش نیز تردید جدی به وجود بیاید، تل‌آویو دیگر به این سادگی قادر نخواهد بود به تعرض به لبنان فکر کند. نصرالله همچنین در پاسخ به تهدید سران رژیم صهیونیستی که در جنگ احتمالی، لبنان را به «عصر حجر» بازمی‌گردانند تأکید کرد، در صورت هرگونه تجاوز احتمالی، «ویرانگری شدید» کمترین اقدام مقاومت در اسرائیل خواهد بود و عصر حجر واقعی این است.
فروپاشی اسرائیل و اقامه نماز در قدس
نصرالله در این سخنان بار دیگر مقوله «نماز خواندن در قدس» را تکرار کرد و گفت: «طبق منطق و زمان، نه طبق علم غیب، این فرصت را ما داریم که من در قدس نماز بخوانم». این جمله در بطن خود، تهدیدی موجودیتی برای رژیم صهیونیستی دارد و سران تل‌آویو آن را به‌روشنی دریافت می‌کنند. در واقع پس‌ازآنکه مقام معظم رهبری در سال ۹۴ تأکید کردند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید اکنون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز بشارت نابودی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک را داده‌اند.
پنج نکته مهم درباره تفاوت اظهارات اخیر سید حسن نصرالله با اظهارات پیشین او
مهم‌ترین تفاوت سخنان سید حسن نصرالله با سخنرانی‌های پیشین وی را چنین می‌توان ارزیابی کرد:
الف) سید حسن نصرالله در این گفت‌وگو تأکید کرد که مقاومت بیش از هر زمان دیگر قدرتمندتر شده است و قادر به نابود کردن کامل اسرائیل و بازگرداندن آن به عصر حجر است. وی پیش‌تر چه زمانی از چنین تعبیری استفاده کرده بود؟
ب) وی همچنین بار دیگر تأکید کرد موشک‌های مقاومت که نسبت به گذشته دقیق‌تر شده‌اند می‌توانند تمامی مناطق اسرائیل را از ناقوره در دوردست‌ترین نقطه در شمال گرفته تا شهر ایلات دورترین نقطه در جنوب را هدف قرار دهند.
ج) یورش به الجلیل و آزادسازی آن بدین معنا است که مقاومت حزب‌الله در برابر رژیم اشغالگر تنها به استفاده از موشک‌ها برای هدف قرار دادن شهر‌های اسرائیلی محدود نخواهد بود بلکه شامل حمله زمینی هم می‌شود، به‌ویژه اینکه یگان‌های مقاومت به برکت هفت سال جنگ در سوریه تجربه زیادی در این زمینه کسب کرده‌اند.
د) صحبت درباره شکست رهبران اسرائیل در روند بازگرداندن اعتماد به ارتش این رژیم که در جنگ ۳۳ روزه شکست خورد و همچنین شکست در بازگرداندن توان زمینی به این ارتش پس از شکست در عملیات پیشروی در داخل اراضی لبنان در جریان این جنگ و تخریب اسطوره تانک «مرکاوا»، بیانگر حقایق ثابت‌شده‌ای درنتیجه دنبال کردن دقیق قابلیت‌های نظامی طرف اسرائیلی و افزایش اعتماد به پیروزی در میان رهبران مقاومت در دو بخش سیاسی و نظامی آن است.
ه) طی چند سال گذشته تاکنون این اولین باری است که یک رهبر عربی اسلامی از قصد و اعتماد خود برای اقامه نماز در مسجدالاقصی در قدس اشغالی پس از آزادسازی آن خبر می‌دهد. سید حسن نصرالله به آزادسازی قدس و تمامی فلسطین از طریق مقابله نظامی چشم دوخته است نه به‌واسطه «معامله قرن» و مذاکرات بیهوده که جز خواری و ذلت چیز دیگری برای این امت به بار نیاورده است.

ارسال نظرات