دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
10 تير 1398 - 12:52
بررسی معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب (۲)

ویترین نظام کجاست؟

در شماره نخست این سلسله از مطالب در خصوص معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب، به نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره اهمیت و جایگاه مجلس پرداختیم.
نویسنده :
محمد موحد
کد خبر : 3330

پایگاه رهنما:

در شماره نخست این سلسله از مطالب در خصوص معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب، به نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره اهمیت و جایگاه مجلس پرداختیم. نظر به اهمیت این قضیه و لزوم تبیین و درک درست این جایگاه رفیع در این شماره نیز همین موضوع را پی می‌گیریم. از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مجلس جایگاه والایی در نظام اسلامی دارد و مهم‌ترین، مظهر الگوی مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود. اطلاق مفهوم «ویترین نظام اسلامی» از سوی معظم له به مجلس، با توجه به کاربرد کلمه ویترین در عرف مردم، نشان از اهمیت و جایگاه مجلس به‌عنوان یکی از نهاد‌های مؤثر و مهم حاکمیت ملی دارد؛ زیرا اصولاً مردم، چیز‌های خوب و ناب را در ویترین منزل مسکونی یا محل کار خود می‌چینند.
مجلس هم به‌عنوان ویترین نظام، باید از بهترین افراد جامعه شکل بگیرد و متضمن تصویب بهترین مصوبات و راهگشاترین نظارت و عملکرد باشد تا مصداق ویترین نظام بر آن صدق کند. ازاین‌رو، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ضمن توجه هشدارگونه به نمایندگان مجلس هفتم در اولین دیدارشان پس از انتخابشان به نمایندگی ملت می‌فرمایند: «مجلس، مهم‌ترین مظهر مردم‌سالاری دینی است؛ بنابراین از جایگاه خودتان غفلت نکنید. توجه داشته باشید اینجا کجاست و مجلس شورای اسلامی یعنی چه؟ اهمیت تصمیم و موضع‌گیری را در این مجلس مورد غفلت قرار ندهید. اینجا مرکز و قله و به تعبیری ویترین مجموعه نظام اسلامی است که جلوی چشم قرار دارد.» معظم له در این بخش، ضمن رد صریح راهبرد و خواسته دشمنان نظام اسلامی که «همواره یک مجلس بی نقش را خواسته‌اند، مجلسی که تأثیری نداشته باشد»، تأکید می‌کنند: «مجلس باید اثرگذار، پررنگ، فعال و دارای نقش باشد؛ همه تلاش باید دنبال این باشد.»
 
از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) جایگاه والای مجلس به لحاظ قانونی، تنها به وضع سیاست‌های داخلی کشور محدود و منحصر نمی‌شود؛ بلکه مجلس شورای اسلامی، نقش تعیین‌کننده و مؤثری در دیپلماسی جهانی جمهوری اسلامی ایران نیز دارد: «بر اثر همین قدرت و استقامت در راه و به خاطر حفظ جایگاه قانونی بالایی که در قانون اساسی به این دستگاه عظیم و حساس داده شده، امروز مجلس شورای اسلامی در جهان از حیثیت بالایی برخوردار است و فقط به‌عنوان یک دستگاه قانون‌گذاری در کشور ما شناخته نمی‌شود؛ بلکه دستگاهی است که در سیاست‌های کشور و جهان هم سهم مؤثری دارد و این نقش بایستی به‌طور کامل حفظ شود.»
از منظر ایشان، مجلس با توجه به حوزه مسئولیت و اهمیت وظایفش، می‌تواند نقش اساسی در حفظ آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی داشته و ضامن تداوم راه انقلاب و امام (ره) باشد: «مطمئناً مجلس شورای اسلامی، آن رکن رکینی است که موضع‌گیری و تصمیم و حرکت صحیح و جهت‌دار و مدبرانه او، نقش عمده‌ای در تداوم راه انقلاب و امام خواهد داشت. هرکسی و هر دستگاهی، در این تکلیف بزرگ و عمومی نقش دارد؛ ولی نقش شما تعیین‌کننده‌تر است و لذا تکلیف شما هم سنگین‌تر است.» رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه منیع مجلس و اهمیت حوزه مأموریت‌های آن، عبارات نغز و مهمی نظیر: «امید ملت، سنگر دفاع ملت در مقابل نظام سلطه جهانی و مرکز اساسی و تعیین‌کننده برای انقلاب اسلامی» دارند که هرکدام تعیین‌کننده شأن این نهاد در سلسله‌مراتب حاکمیتی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال نظرات