دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 تير 1398 - 14:45
مجلس؛ سرچشمه سرنوشت کشور

بررسی معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب (۱)

کمتر از هشت ماه دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است. انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است؛ چراکه اولاً نماد مردم‌سالاری و اقتدار و انسجام سیاسی کشور است و ثانیاً مناصب مهم سیاسی از این طریق انتخاب می‌شوند و به‌این‌ترتیب مردم آینده کشور را رقم می‌زنند.
نویسنده :
محمد موحد
کد خبر : 3276

پایگاه رهنما:


کمتر از هشت ماه دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است. انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است؛ چراکه اولاً نماد مردم‌سالاری و اقتدار و انسجام سیاسی کشور است و ثانیاً مناصب مهم سیاسی از این طریق انتخاب می‌شوند و به‌این‌ترتیب مردم آینده کشور را رقم می‌زنند. همان‌قدر که نَفس حضور در پای صندوق رأی اهمیت دارد، انتخاب آگاهانه و با بصیرت نیز مهم و بلکه حیاتی‌تر است. افراد برای خرید یک لباس یا وسیله، تحقیق و بررسی می‌کنند، از اهل‌فن پرس‌وجو می‌کنند، از مغازه‌های مختلف قیمت می‌گیرند و... حال این سؤال پیش می‌آید که وقتی برای انتخاب یک وسیله چنین دقت و وسواسی به خرج داده می‌شود، آیا انتخاب یک یا چند (در تهران 30 نفر) نماینده مجلس، نیاز به تحقیق و بررسی ندارد؟ این ستون تا دوم اسفندماه که زمان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم است، سعی می‌کند با استفاده از نظرات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به معیارها و ویژگی‌های مجلس و نماینده مطلوب بپردازد.

موضوع داشتن ملاک و معیار در انتخابات، زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به جایگاه کلیدی مجلس شورای اسلامی دقت کنیم. از منظر بنیان‌گذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره)، مجلس شورای اسلامی یکی از قوای اصلی کشور است که جایگاه و اهمیت بسیار والایی دارد و در رأس تمام نهادهای کشور دانسته شده است. بر اساس اندیشه آن حضرت، اکثریت قاطع مسائل مهم کشور، وابسته به مجلس است و حداقل آنچه پس از دوران مشروطیت بر سر ملت مظلوم ایران آمده و این کشور اسلامی را دستخوش توطئه‌های بین‌المللی ساخته، ریشه در مجلس دوران ستم‌شاهی داشته است؛ چنانچه مکرراً می‌فرمودند: «من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقامی است در این مملکت...مجلس محلی است که اکثریت قاطع مسائل مهم کشور بی‌واسطه یا باواسطه به آن وابسته است.

هرچه به سر این ملت مظلوم در طول زمان پس از مشروطیت تا آخر دوره انتصابات ستم‌شاهی آمد، به‌طور قاطع از مجلس‌های فاسد بود که ملت در انتخاب نمایندگانش یا هیچ دخالت نداشت یا دخالت بسیار ناچیزی داشت... مجلس شورای اسلامی است که در رأس تمام نهادهای جمهوری اسلامی است.» مجلس از دیدگاه ایشان، نه‌تنها خانه ملت و محل تجمع آن‌ها برای هدایت کشور است؛ بلکه پایگاه مستحکم دفاع و مقاومت در مقابل نظام استکباری جهان محسوب می‌شود: «شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این تهاجماتی که از خارج می‌شود، پایدار باشد، یک دولتی را او تعیین کند که در مقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می‌شود، فشارهایی که واقع می‌شود در دنیا، این بتواند دفاع کند و این از مجلس سرچشمه می‌گیرد.» این تعبیر حضرت امام (ره) که می‌فرمایند: «مجلس خوب، همه‌چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه‌چیز را بد می‌کند»، ناشی از باور و اعتقاد آن بزرگوار به تأثیر چنین نهادی بر مجموعه کشور و ملت است. چنانچه در جای دیگری نیز تمام بدبختی‌های کشور را متأثر از مجلس دانستند و فرمودند: «در این دوره‌های آخر می‌دانید که آن بلاهایی که به سر ملت آمد، مادرش مجلس بود. تمام بدبختی‌ها در حکومت از مجلس سرچشمه گرفت. مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد.»

منبع: تسنیم

ارسال نظرات