دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 خرداد 1398 - 12:41
به مناسبت سالگرد شهادت دکتر چمران

آینه تمام‌نمای یک «استاد بسیجی»

«او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت... مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است؟ چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دسته‌ها و گروه‏های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد».
نویسنده :
حامد حسین عسکری
کد خبر : 3193

پایگاه رهنما:

«او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت... مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است؟ چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دسته‌ها و گروه‏های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد».
این فرازی از پیام تاریخی امام امت و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت مردی است که با داشتن بالاترین درجات علمی از معتبرترین دانشگاه آمریکا، چشم از منافع مادی تخصصش پوشید و علم و تخصص را در خدمت انقلاب و آرمان‌های والای آن قرار داد. استادی که با داشتن دکترای تخصصی فیزیک پلاسما از دانشگاه برکلی آمریکا با نمره عالی و با بهترین جایگاه‌های پیشنهادی در آزمایشگاه‌های تخصصی این کشور، ترجیح داد تا از آمریکا به جنوب لبنان کوچ کند و همراه با مبارزانی همچون امام موسی صدر (ره)، مرهم دل مجروح شیعیان این کشور باشد که آماج حملات صهیونیست‌ها قرار گرفته بودند. زمانی هم که انقلاب اسلامی مردم ایران به پیروزی رسید، باز رهسپار وطن شد تا علم و دانش خود را در خدمت انقلاب بکار بگیرد و از آن زمان تا ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ که خون پاکش زمین دهلاویه را عطرآگین کرد، هرگز از تصمیمی که گرفت، عقب ننشست و امام راحل نیز حال و هنر او را این‌گونه توصیف کرد؛ «هنر آن است که بی‏هیاهو‌های سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند، نه هوی و این، هنر مردان خداست». شهید دکتر مصطفی چمران، تجسم یک دانشمند بسیجی و انقلابی بود و همین کافی است تا سالروز شهادت او، با عنوان «روز بسیج اساتید» نام‌گذاری شده و راه و مرام او، برای همیشه الهام‌بخش استادان دانشگاه در ایران اسلامی باشد.
راه و رسم یک «استاد بسیجی»
شاید برای خیلی‌ها سؤال پیش بیاید که «استاد بسیجی» کیست؟ آیا صرف عضویت در سازمان بسیج اساتید، برای بسیجی خواندن یک استاد دانشگاه کافیست، یا شاخصه‌های دیگری برای مزین شدن به این عنوان لازم است؟ شاید بتوان در زمانه نبرد فرهنگی و رقابت علمی در جهان، این شاخصه‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های یک استاد بسیجی برشمرد؛ ۱. «توجه به تربیت و تزکیه، قبل از تعلیم»؛ استاد دانشگاهی که راه و رسم بسیجی و انقلابی دارد، باور دارد که به گفته قرآن کریم، «تزکیه» مقدم بر «تعلیم» است و اگر فردی بدون خودسازی و تربیت، به سلاح علم مجهز شود، بر سر بشریت همان بلایی را می‌آورد که بمب‌های پیشرفته اتمی آمریکا بر سر هیروشیما آورد. ۲. «میهن‌پرستی»؛ استاد بسیجی با همه وجودش معتقد است که «حب الوطن من الایمان» و بر همین اساس، برای اعتلا و پیشرفت کشورش از جهاد علمی خسته نمی‌شود. ۳. «خودباوری و تلاش برای شکوفایی استعدادها»؛ استاد بسیجی از تشر‌ها نمی‌ترسد و باور دارد که «ما می‌توانیم»، به همین دلیل به‌جای آنکه روحیه یأس و نومیدی و بدتر از آن، روحیه وادادگی و خودباختگی را به دانشجویانش تزریق کند، دستشان را می‌گیرد و در راه وارد می‌کند و تلاش می‌کند تا استعداد‌ها و توانایی‌های آنان را مانند استعداد فرزندانش شکوفا کند. ۴. «بن‌بست شکنی و پیش‌روی»؛ استادی که «ما می‌توانیم» را باور کرد، از هیچ بن‌بستی نمی‌ترسد و دانشجویانش را بن‌بست‌شکن بار می‌آورد، بنابراین دانشجویان تربیت‌شده زیر دست چنین استادانی، در زمانه تحریم و جنگ اقتصادی منتظر نگاه غرب و شرق عالم نمی‌مانند و با اعتقاد به داشته‌های مردمان سرزمین خود، بن‌بست‌ها را می‌شکنند و پیش می‌روند.
خودمانی و صمیمانه با اساتید دانشگاه
یکی از دیدار‌های رمضانی هر سال رهبر معظم انقلاب، نشست صمیمانه ایشان با اساتید دانشگاه‌هاست که نکات مطرح شده در رهنمود‌های ایشان، به مرور زمان به مانیفست اساتید انقلابی و بسیجی تبدیل شده و بازخوانی فراز‌هایی از این رهنمود‌های راهبردی - که در سال‌های مختلف مطرح شده - برای یادآوری و تلنگر لازم است؛ «استاد، محیط دانشگاه را کار اصلی خود و دل‌بستگی اصلی خود بداند، نه کار فرعی. حضور داشته باشد، نیاز‌های علمی دانشجو را برطرف کند و در دانشگاه مکث داشته باشد، توقف کند، با دانشجو ارتباط برقرار کند و نیاز او را برطرف کند... دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد. تدین به معنای معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینی است که طبعاً عمل به دنبالش می‌آید؛ این وظیفه همه است، از جمله شما اساتید محترم... مسئولین دانشگاه اعم از مدیران، مدیران ارشد، مدیران وزارتی تا استاد که داخل کلاس است و با دانشجو روبرو است، وظیفه‌شان این است که در این مجموعه چالشی دانشگاه، سعی کنند این چالش‌ها را هدایت کنند، به سمت آن چیز‌هایی که به مبانی انقلاب و به هدف‌های انقلاب منتهی می‌شود؛ یعنی جوان را انقلابی بار بیاورند... باید حرکت کنیم، باید تلاش کنیم. تحریم‌ها هم البته زحمت‌هایی ایجاد می‌کند، اما می‌تواند مانع پیشرفت نشود؛ باید از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و شما اساتید در این زمینه نقش دارید».

ارسال نظرات