دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
13 خرداد 1398 - 13:02

پهپادهای انصارالله و آغاز موازنه وحشت

عربستان به همراه امارات از ششم فروردین سال 1394 حملات زیادی به یمن کرده است. در واقع عربستان به دنبال آن بوده تا انصارالله یمن را از صنعا عقب رانده و گروه‌های حامی خود را به قدرت برساند؛ اما در این میان، آل سعود با شکست‌های متعددی مواجه شده و اکنون موشک‌های بالستیک یمن و پهپادهای مدرن انصارالله به یک تهدید جدی علیه عربستان تبدیل شده است.
نویسنده :
محمد حسن نعمتی
کد خبر : 3116

پایگاه رهنما:

عربستان به همراه امارات از ششم فروردین سال 1394 حملات زیادی به یمن کرده است. در واقع عربستان به دنبال آن بوده تا انصارالله یمن را از صنعا عقب رانده و گروه‌های حامی خود را به قدرت برساند؛ اما در این میان، آل سعود با شکست‌های متعددی مواجه شده و اکنون موشک‌های بالستیک یمن و پهپادهای مدرن انصارالله به یک تهدید جدی علیه عربستان تبدیل شده است. حملات پهپادی متعدد انصارالله باعث تغییرات راهبردی در معادلات جنگ یمن شده است. نگاهی به حملات پهپادی و موشکی یمن نشان‌دهنده تغییرات استراتژیک در معادلات نبرد است.

مهم‌ترین حملات موشکی و پهپادی انصارالله:
حمله به آرامکوی عربستان: انقلابیون یمنی روز چهارشنبه 27 تیرماه 97 برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ کرده و یکی از شرکت‌های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قراردادند. پهپاد صماد-2 مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرد و از صدها رادار و سیستم‌های ره‌گیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد.

حمله به فرودگاه ابوظبی: مردادماه سال 97 سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن هشدار به شرکت‌های خارجی درباره ماندن و سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان از آن‌ها خواست که فوراً از این کشورها خارج شوند. تنها یک روز پس‌ازاین هشدار، تهدیدهای انصارالله عملیاتی شد و فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان در دریای سرخ هدف قرار گرفتند. واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع صماد 3، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. مقامات امارات در آن زمان این حمله را تکذیب کردند؛ اما پس از 10 ماه انصارالله یمن با انتشار فیلم این حمله ازیک‌طرف صحت حمله را اثبات کرد و از طرف دیگر قدرت اطلاعاتی خود را به رخ متجاوزان کشید. چراکه این فیلم از دوربین‌های داخل فرودگاه گرفته‌شده و این به معنای نفوذ اطلاعاتی انصارالله در فرودگاه ابوظبی و به دست آوردن فیلم است.


حمله به کشتی‌های جنگی عربستان: مردادماه 97 دو کشتی جنگی عربستان موردحمله موشکی انصارالله قرار گرفت.
حمله به تأسیسات نفتی: ارتش یمن 24 اردیبهشت 98 با هفت پهپاد انتحاری تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد. در این حمله ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع هدف قرار گرفت که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به‌طور کامل متوقف شد.


سه حمله به فرودگاه نجران: اواخر اردیبهشت‌ماه گذشته، انصارالله یمن انبار سلاح فرودگاه نجران را هدف قرار داد. این عملیات دقیق با پهپاد «قاصف ک 2» انجام شده و خسارت‌های بسیاری به ائتلاف متجاوز وارد کرد. در کمتر از 24 ساعت از حمله به فرودگاه نجران، انصارالله برای دومین بار به این منطقه حمله کرد. انصارالله یمن با یک عملیات پهپادی دقیق آشیانه جنگنده‌های نظامی در فرودگاه نجران را هدف قرار داد.


پیام‌های عملیات پهپادی انصارالله
- تقویت توانایی آفندی انصارالله: اخیراً وزارت دفاع یمن گفته بود: «300 نقطه حساس امارات و عربستان را شناسایی کرده‌ایم که در لیست حملات ما قرار دارد. حمله به تأسیسات نفتی عربستان اولین هدف بود و 299 نقطه دیگر باقیمانده است.» پس‌ازاین اظهارات سه مکان دیگر در نجران نیز هدف قرار گرفت و اکنون 296 نقطه دیگر در تیررس حملات انصارالله قرار دارد. عملیاتی کردن تهدیدها توسط انصارالله به معنای آن است که این جنبش توانسته توان آفندی خود را به میزان بسیار بالایی افزایش دهد. زمانی که پهپاد قاصف ک 2 بیش از 1000 کیلومتر را طی می‌کند و تأسیسات نفتی عربستان که توسط سامانه‌های دفاعی آمریکا محافظت می‌شوند را هدف قرار می‌دهد، این مسئله به معنای تغییری راهبردی در توان آفندی انصارالله است. در واقع پهپادهای 300 تا 1000 دلاری انصارالله قادر به عبور از سامانه پاتریوت عربستان است که 4 میلیون دلار قیمت آن است. فرودگاه نجران که نیز شدیداً توسط عربستان محافظت‌شده، سه بار توسط انصارالله هدف حملات پهپادی قرار گرفته است. حتی در یکی از این حملات سامانه پاتریوت نیز بمباران شده است. حالا دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی، دور از دسترس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست. انصارالله تا کنون 218 موشک را برای حمله به اهدافی در عمق عربستان، از جمله فرودگاه «الملک عبدالعزیز» در جده و «الملک خالد» در ریاض، شلیک کرده‌ است. استفاده از این موشک‌ها باعث ایجاد موازنه قدرت در جنگ یمن شده است؛ اما اکنون به کار بردن انواع پهپادها علیه متجاوزان باعث ایجاد موازنه وحشتی شده که دشمن را به فکر فرار از تبعات حملات انصارالله انداخته است.


- افزایش توان بازدارندگی: عملیات پهپادی یمن آغاز مرحله جدیدی از نبرد بازدارندگی است. سال گذشته یگان موشکی یمن از سکوهای زیرزمینی، پرتاب موشک رونمایی کرد که این مسئله گامی مهم در تقویت قدرت بازدارندگی یمن بود. عملیات ویژه پهپادی نشان داد که دورترین نقاط نظامی عربستان اکنون در تیررس انصارالله است و این مسئله به معنای موفقیت انصارالله در نبرد بازدارندگی است.


- آل سعود دست به دامان آمریکا: آخرین تحولی که مایه نگرانی کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه یمن شده و نگرانی هم‌پیمان غربی این ائتلاف را برانگیخته است، عملیاتی شدن هواپیماهای بدون سرنشین غول‌پیکری است که می‌توانند مواد منفجره با وزن حدود 100 کیلوگرم را حمل کنند و می‌تواند صدها کیلومتر را در ارتفاع پایین و با قدرت بالا طی کنند تا با این کار، پدافندهای هوایی را سردرگم کنند و با رسیدن به اهداف خود، آن‌ها را با دقت بالایی منفجر کنند. حملات پی‌درپی انصارالله به عربستان باعث وحشت آل سعود شده و این رژیم صد در صد وابسته، برای فرار از این تهدید دست به دامان آمریکا شده است.


- سامانه‌های دفاعی ناکارآمد سعودی: موفقیت عملیات پهپادی یمن باعث مطرح شدن این سؤال شده است که چرا آل سعود با وجود خریدهای کلان تسلیحاتی از غرب باز در مقابل این‌گونه حملات آسیب‌پذیر است؟ در واقع هفت پهپاد یمنی بیش از 1000 کیلومتر در داخل عربستان نفوذ کرده و مهم‌ترین خطوط انتقال نفت عربستان از شرق به غرب کشور را بمباران کرده و روند انتقال نفت را متوقف کردند. این مسئله نشان‌دهنده این است که اساساً سامانه‌های دفاعی عربستان قادر به رؤیت و به‌اصطلاح تشخیص و ره‌گیری این پهپادها نشده‌اند. در واقع، عربستان در برابر قدرت موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کاملاً تسلیم شده است.

ارسال نظرات