جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 اسفند 1396 - 00:55

وضعیت غیر انسانی زندان‌های آمریکا صدای انگلیس را هم درآورد

نام «لری لاو» جوان ۳۲ ساله اهل سافولک انگلیس زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در اکتبر ۲۰۱۳ وی در حساب شخصی خود در توئیتر از هک کردن تعدادی از سازمان‌های دولتی ایالات متحده خبر داد. البته «لاو» فقط به صحبت کردن درباره این عملیات هکری که با مشارکت سه هکر دیگر انجام گرفته بود بسنده نکرده بود؛ بلکه برای مقامات آمریکایی هم خط و نشان کشیده بود. در پی این اقدامات آژانس جرائم ملی انگلیس وی را در خانه‌اش دستگیر کرد
کد خبر : 307

پایگاه رهنما :

نام «لری لاو» جوان 32 ساله اهل سافولک انگلیس زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در اکتبر 2013 وی در حساب شخصی خود در توئیتر از هک کردن تعدادی از سازمان‌های دولتی ایالات متحده خبر داد. البته «لاو» فقط به صحبت‌ کردن درباره این عملیات هکری که با مشارکت سه هکر دیگر انجام گرفته بود بسنده نکرده بود؛ بلکه برای مقامات آمریکایی هم خط و نشان کشیده بود. در پی این اقدامات آژانس جرائم ملی انگلیس وی را در خانه‌اش دستگیر کرد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته وی که به توطئه و دسترسی غیرمجاز به رایانه‌های دولت آمریکا متهم است، بدافزاری را با همدستی سه نفر دیگر که در استرالیا و سوئد زندگی می‌کردند طراحی کرده بود که با نفوذ به رایانه‌ برخی دستگاه‌های دولتی آمریکا اطلاعات باارزشی را به سرقت برده بودند. ناسا، آژانس دفاع موشکی وزارت دفاع آمریکا، فرماندهی واحد فناوری‌های شبکه‌ای در ارتش آمریکا و آژانس حفاظت از محیط‌زیست از جمله سازمان‌هایی بودند که هدف حمله هکری این گروه قرار گرفته بودند.


 درخواست آمریکا برای استرداد لاو

در پی درخواست مقامات امنیتی آمریکا مبنی ‌بر استرداد «لاو» به این کشور، قاضی دادگاهی در وست‌مینستر در 16 سپتامبر 2016 حکم کرد که انگلیس باید وی را در اختیار ایالات متحده قرار دهد. آن‌گونه که از روند دادرسی پیدا بود، این دانشجوی مهندسی برق احتمالاً با حکم زندانی بیش از 99 سال مواجه خواهد بود.
اما «کارن تدرن»، وکیل مدافع لاو برای موکلش درخواست تجدیدنظر کرد و در پی آن دادگاه عالی انگلیس در 5 فوریه 2018، استرداد وی را به ایالات متحده رد کرد. دادگاه عالی انگلیس حکم دادگاه بدوی را به دلیل آنچه «غیرانسانی بودن وضعیت زندان‌های آمریکا» عنوان شد، مردود دانست. طبق دفاعیه «کارن تدرن» موکل «لاو»، این هکر جوان به طیف خاصی از بیماری اوتیسم و نوعی اختلال رشد عصبی مبتلاست و از افسردگی و اگزمای شدید نسبت به داروهایش رنج می‌برد. دادگاه عالی انگلیس روش‌های به کار رفته در زندان‌های آمریکا را غیر انسانی دانست و از میزان بالای خودکشی و ابتلای زندانیان به بیماری‌های روانی خبر داد.

 

چرا «لری لاو» خودکشی نکند؟

اما در این بین پای رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی نیز به ماجرای «لاو» باز شد و برخی رسانه‌های آمریکایی با تأیید سخنان دو پزشک انگلیسی، وضع زندان‌های آمریکا را «قرون وسطایی» گزارش کردند. آنها با اشاره به مرگ دلخراش «آرون سوارتز»، برنامه‌نویس و فعال اینترنتی که به واسطه فعالیت‌هایش علیه نقض حقوق بشر در آمریکا، به دست مأموران مخفی این کشور دستگیر شد و تحت شکنجه روحی و جسمی شدید سرانجام دست به خودکشی زد، این پرسش را مطرح کردند که چرا این اتفاق برای «لاو» پیش نیاید؟ و از مقامات انگلیس خواستند که وی را به آمریکا تحویل ندهد.

شرایط قرون وسطایی بازداشتگاه‌های آمریکا

تیم حقوقی و وکلای لاو شواهد جدید مبنی بر «غیرانسانی بودن وضع زندان‌های فدرال» را به دادگاه عالی انگلیس گزارش کرده است و در این گزارش مرکز بازداشت متروپولیتن در بروکلین که قرار است «لاو» به آنجا منتقل شود، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته زندان‌های آمریکایی به دلیل وضع غیرانسانی حاکم بر آنها شهره هستند. اکنون حدود 80 تا 100 هزار زندانی در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند.

با این شیوه در واقع سعی شده است از هرگونه تماس انسانی بین زندانیان شود. اما مواردی گزارش شده است که برخی زندانیان را در سلول‌هایی که بیماران روانی و اختلال ذهنی در آنها حضور دارند نگهداری می‌کنند و با این شیوه آنها را از لحاظ روحی و فکری شکنجه می‌دهند. طبق این گزارش‌ها برخی زندانیان بیش از یک دهه از محکومیت‌شان را در سلول‌های انفرادی و در وضعیت غیرانسانی سپری می‌کنند. بر اساس شواهدی که یک زندانی 60 ساله از بازداشتگاه بروکلین گزارش داده است، در یکی از بازداشتگاه‌های ایالتی آمریکا، 90 زندانی در اتاقی به مساحت 12 مترمربع با چهار سرویس بهداشتی و حمام به سر می‌برند که هیچ مانع فیزیکی‌ای برای آنها در زمان استفاده از حمام و سرویس‌های بهداشتی وجود ندارد. این در حالی است که سیستم‌های تهویه اغلب معیوب و کثیف هستند و ذرات معلق در هوا موجب تشدید سرماخوردگی و ابتلا به آنفلوآنزا، آسم و دیگر مشکلات تنفسی شده است. وی که سال‌ها در این بازداشتگاه به سر برده، مدعی است شاهد چندین خودکشی بوده و فریادهای ملتمسانه وی برای نجات جان این افراد نه‌ تنها هیچ پاسخی از سوی کارکنان زندان نداشته، بلکه در یکی از موارد جسد فرد مذکور هفت شبانه‌روز در سلول مانده بود. یا در برخی موارد که خودکشی فرد نافرجام می‌ماند، نگهبانان زندان از دادن غذا و دارو به وی خودداری می‌کردند.

علی کرم

ارسال نظرات