پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 ارديبهشت 1398 - 14:35

ماندگارترین هدایا به سیل‌زدگان

سال ۱۳۹۸ با سیل‌های گسترده در چندین استان شروع شد. در این میان می‌توان گفت: سیل گلستان و آسیب به شهر‌های آق‌قلا و گمیشان هم به لحاظ زمانی زودتر به وقوع پیوست و هم خسارت‌های قابل‌توجهی به زندگی مردم، کشاورزی و دام‌پروری این منطقه وارد کرد.
نویسنده : علی حیدری
کد خبر : 2734
 
سال ۱۳۹۸ با سیل‌های گسترده در چندین استان شروع شد. در این میان می‌توان گفت: سیل گلستان و آسیب به شهر‌های آق‌قلا و گمیشان هم به لحاظ زمانی زودتر به وقوع پیوست و هم خسارت‌های قابل‌توجهی به زندگی مردم، کشاورزی و دام‌پروری این منطقه وارد کرد. پس‌ازاین سیل مردم، هلال‌احمر، کمیته امداد و نیرو‌های نظامی برای کمک‌رسانی وارد منطقه شدند و مقدار قابل‌توجهی اقلام به‌عنوان کمک به این منطقه وارد شد. در این میان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در ایام مبعث حضرت رسول اکرم (ص) به‌طور ویژه چهار هزار بسته‌ی لوازم‌خانگی ایرانی و چهار هزار رأس دام به سیل‌زدگان استان گلستان اهدا کردند. این اقدام ایشان، ازاین‌جهت درخور توجه است که به‌جای کمک نقدی، برای مردم منطقه، کالا‌های ایرانی و دام ارسال کردند. در این یادداشت، به تحلیل این اقدام رهبر انقلاب و مفاهیم نمادینی که در آن نهفته است، می‌پردازیم.

دام؛ ابزاری برای کسب
ارسال دام برای مردم منطقه، ازاین‌جهت حائز اهمیت بود که دام، خود ابزار کسب و تولید است. در حقیقت اگر کالا‌های مصرفی به منطقه اعزام می‌شد، پس از مدتی مصرف‌شده و تمام می‌شدند، ولی دام، نه‌تن‌ها خود محصولاتی برای استفاده و امرارمعاش مردم منطقه دارد، بلکه تولیدمثل کرده و در آینده این سرمایه بیشتر می‌شود؛ بنابراین کسی که امروز یک یا چند رأس دام دارد، در آینده می‌تواند چندین برابر آن را داشته باشد. به تعبیری در علم اقتصاد هم دام و محصولاتش می‌توانند کالای مصرفی باشند، هم می‌توان از دام به‌عنوان مواد اولیه استفاده کرد و هم خود نوعی کالای سرمایه‌ای نیز محسوب می‌شود. ازاین‌جهت ارسال دام، به معنای اشتغال‌زایی نیز هست؛ بنابراین این نوع کمک که واجد اثرات ماندگار است، می‌تواند سرلوحه‌ی افرادی قرار گیرد که مایل‌اند به مردم سیل‌زده کمک‌های ماندگار کنند.
ماندگارترین هدایا به سیل‌زدگان

لوازم‌خانگی ایرانی و اشتغال جوانان
علاوه بر اهدای دام که به اشتغال مستقیم جوانان منطقه‌ی سیل‌زده کمک می‌کند، در هدایای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به سیل‌زدگان گلستان، لوازم‌خانگی ایرانی نیز بود. آن روی سکه‌ی اهدای لوازم‌خانگی ایرانی این است که در کنار مصرف خانوار‌های گلستانی از این کالا‌های بادوام، از کار و سرمایه‌ی ایرانی نیز حمایت‌شده است و جوانانی که در کارخانه‌های تولید این کالا‌های ایرانی مشغول به کار هستند، کسبشان رونق گرفته است. شاید اگر پول نقد اهدا می‌شد، خانوار‌های سیل‌زده آن را صرف اموری می‌کردند که پایدار نبود و زودگذر بود، بنابراین با اهدای لوازم‌خانگی، این خانواده‌ها هدایایی گرفتند که تا سال‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین اگر پول نقد داده می‌شد، چه‌بسا برخی با آن لوازم‌خانگی خارجی می‌خریدند؛ در این حالت اگرچه این افراد از کالا‌های بادوام بهره‌مند می‌شدند، اما دیگر اثر ثانوی بر این اقدام مترتب نبود و در کارخانه‌های تولید این لوازم، برای جوان ایرانی، شغل ایجاد نمی‌شد؛ بنابراین می‌توان گفت: اگر اهدای لوازم‌خانگی ایرانی به مناطق سیل‌زده اگر باب شود، اثر مثبتی بر اشتغال جوانان ایرانی در سایر نقاط کشور نیز خواهد داشت.
ماندگارترین هدایا به سیل‌زدگان

اهدای کالای ایرانی و کاهش تورم
اهدای کالای ایرانی در حقیقت اقدامی است که نتیجه‌اش رونق تولید در کشور است؛ بنابراین با حمایت از کالای ایرانی و اهدای اقلام ایرانی به مناطق سیل‌زده می‌توان از آثار رونق تولید در اقتصاد بهره‌مند شد. یکی از این آثار، همان‌طور که ذکر شد، افزایش سطح اشتغال است، اما علاوه بر آن آثار زیاد دیگری نیز در رونق تولید وجود دارد. مثلاً یکی از آثار آن، کاهش تورم است. به زبان ساده می‌توان این‌طور گفت که اگر در کشور ۴ کالا وجود داشته باشد و ۴ هزار تومان پول داشته باشیم، قیمت هر کالا به‌طور میانگین هزار تومان خواهد بود، اما اگر تعداد کالا‌ها ۸ عدد بشود، اما مثلاً میزان پول در کشور ۶ هزار تومان باشد، هر کالایی به‌طور میانگین ۷۵۰ تومان خواهد بود. در کشور ما نقدینگی رو به افزایش است؛ یعنی مثلاً ۴ هزار تومان ما در طول زمان، ۶ هزار تومان می‌شود.

پس اگر تولید کالای ایرانی زیاد نشود، ما با تورم مواجه می‌شویم. از دیگر سو، هر چه سرعت تولید ملی به نسبت سرعت خلق نقدینگی بیشتر شود، تورم کمتر خواهد بود؛ بنابراین کمک به تولید کالای ایرانی و سر پا ماندن کارخانه‌های ایرانی، در حقیقت مبارزه با تورم است و این اهدای کالا توسط رهبر معظم انقلاب را در همین راستا می‌توان تحلیل کرد. علاوه بر این، با تقویت تولید ملی، ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت، چراکه ارزش پول ملی با تورم، نسبت عکس دارد. هر چه تورم کمتر باشد، ارزش پول ملی بیشتر حفظ خواهد شد و مثلاً ۱۰۰ هزار تومان، قدرت خرید بیشتری خواهد داشت.

انتظار حکیمانه از حکیم
از حکیم انتظار می‌رود اقداماتش حکیمانه باشد؛ به همین دلیل از رهبر حکیم و فرزانه‌ی انقلاب هیچ بعید نبود که با اهدای اقلامی به سیل‌زدگان گلستان، چندین و چند پیام را به مخاطبین منتقل کنند. اکنون‌که بخشی از اثرات این شیوه‌ی حمایت از مردم سیل‌زده روشن‌شده، لازم است تا ما مردم که دلمان برای هم‌وطنانمان می‌تپد و بنای کمک به آن‌ها را داریم، جوری کمک کنیم که ماندگارترین و مؤثرترین حالت باشد.

ارسال نظرات