جمعه ؛ 30 شهريور 1403
26 فروردين 1398 - 16:33
به بهانه سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز «جوان»؛

۱۰ ویژگی «جوان مؤمن انقلابی» در چهل‌سالگی انقلاب

یازدهمین روز از ماه پربرکت و نورانی شعبان‌المعظم، سالروز ولادت با سعادت جوانی از خاندان نبوت و امامت فرزند برومند سیدالشهدا (ع) است که در روایات، «أشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (ص)» نام‌گذاری شده است؛
نویسنده :
حامد حسین عسگری
کد خبر : 2691
 
یازدهمین روز از ماه پربرکت و نورانی شعبان‌المعظم، سالروز ولادت با سعادت جوانی از خاندان نبوت و امامت فرزند برومند سیدالشهدا (ع) است که در روایات، «أشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (ص)» نام‌گذاری شده است؛ حضرت علی‌اکبر (ع) جوانی از جوانان آسمان عاشوراست که در تاریخ اسلام و در فرهنگ عمومی انقلاب اسلامی، یادآور جوانی و رشادت در راه خداست و روز ولادتش با عنوان «روز جوان» نام‌گذاری شده است تا بهانه‌ای باشد برای توجه بیش‌ازپیش به خواسته‌ها و نیاز‌های قشر جوان و البته مرور همه آن چیز‌هایی که یک جوان مسلمان را از دیگران متمایز می‌کند و وجودش را مایه دلگرمی اطرافیانش قرار می‌دهد.

به اعتقاد خیلی‌ها، «جوانان» حلقه مفقوده امروز کشور در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات هستند و انتقاد‌های بسیاری هم از بی‌توجهی یا کم‌توجهی به نیاز‌ها و مطالبات این قشر گسترده و اثرگذار و هم از بکار نگرفتن توانایی‌های پیدا و پنهان آن‌ها در کار‌های اجرایی مطرح می‌شود که تقریباً دیگر به شاه‌بیت این قبیل مباحث تبدیل‌شده است. بسیاری از جوانان، همواره این انتقاد را مطرح می‌کنند که چرا مسئولان فقط در ایام انتخابات یاد این گروه می‌افتند و دغدغه آن‌ها را پیدا می‌کنند؟ و دیگر اینکه، مگر امام راحل (ره) با تکیه و اعتماد به توان و ایمان جوانان این کشور را از گذرگاه‌های حساس عبور نداد و مگر خلف او مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، همواره حساس‌ترین راهبرد‌ها را با جوانان در میان نمی‌گذارد؟ پس چرا مسئولان از این نقطه کانونی در جامعه امروز غفلت می‌کنند؟!

یک امید دوطرفه و الهام‌بخش
واقعیت انکار ناشدنی امروز این است که جوانان از جناح‌بازی‌های کاذب و استفاده‌های ابزاری از قشر جوان بیزارند و تنها امیدشان را رهبر انقلاب می‌دانند و متقابلاً، رهبر حکیم انقلاب نیز، چشم امید به توان و باور این قشر برای آینده کشور دارند و روی این گروه از اجتماع حساب ویژه بازکرده‌اند. این واقعیتی است که در طی ۳۰ سال زعامت ایشان بار‌ها و بار‌ها خودش را نشان داده و به‌ویژه در سال‌های اخیر که مسائل و تهدیدات جدیدی برای کشور مطرح‌شده، روی سخن خود را با جوانان گذاشته‌اند؛ چه در دو نامه راهبردی به جوانان اروپایی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ و چه در بیانیه حساس و تاریخی «گام دوم انقلاب اسلامی» خطاب به مردم ایران در آغاز دهه پنجم انقلاب.

رهبر فرزانه انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب را با این عبارت آغاز کرده‌اند که «این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم» و در نقش حیاتی «جوانان» در انقلاب اسلامی را این‌طور یادآوری می‌کنند: «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدت تحقیرشده و عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملی را که جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریت کرد».

اما رهبر معظم انقلاب افق آینده را نیز این‌طور پیش روی جوانان بازکرده‌اند؛ «راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمانه‌ای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان»، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کاربندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند».

همه آنچه یک «جوان مؤمن انقلابی» دارد
حالا در آغاز این راه، شاید برای خیلی‌ها این سؤال پیش بیاید که یک «جوان مؤمن انقلابی» چه ویژگی‌ها و روحیاتی دارد و چگونه و با چه شاخصه‌هایی می‌توان چنین عنصر ارزشمند و کارآمدی را شناخت تا فضا برای بهره‌کشی ابزاری جریان‌های زودگذر از جوانان دلسوز و انقلابی فراهم نشود. بر اساس آنچه از مجموع سخنان و رهنمود‌های رهبر حکیم انقلاب در سه دهه گذشته مخصوصاً در سال‌های اخیر برمی‌آید، جوان مؤمن انقلابی این ویژگی‌های را باقدرت و قوت در خود حفظ می‌کند و پرورش می‌دهد؛ «۱. مبانی فکری انقلاب را می‌داند و مؤمن به انقلاب و مبانی آن است. ۲. به آینده انقلاب و نظام اسلامی امیدوار است. ۳. خودش را برای همه میدان‌های موردنیاز انقلاب آماده می‌کند. ۴. به دنبال کسب آگاهی سیاسی و بصیرت است و تاریخ معاصر را خوب می‌داند. ۵. به دنبال کسب علم و دانش است. ۶. اخلاق و اخلاص در امور را سرلوحه خود قرار می‌دهد. ۷. عدالت‌خواه، پرانگیزه و مطالبه‌گر است و بااخلاق و منطق محکم از مسئولین انتقاد می‌کند. ۸. نظام سلطه را با همه ابعاد و لایه‌هایش می‌شناسد. ۹. قانون‌گراست و ۱۰. اهل قرآن و دعاست و رابطه معنوی‌اش را با خداوند مستحکم می‌کند». جمع این ویژگی‌ها در جوانان باعث می‌شود تا هم‌زمان در میدان دانش‌های هسته‌ای و نانو و امثال آن خوش بدرخشند و نیز در میدان جهاد و محرومیت‌زدایی یا در عرصه دفاع از حرم، مردم خود را سرفراز کنند.

ارسال نظرات